Zkrachovalé cestovky stále mají koncese, MMR o tom nic neví

Může existovat cestovní kancelář bez povinného pojištění proti úpadku? Podle ministerstva pro místní rozvoj (MMR) nikoli, realita je ale jiná. V živnostenském rejstříku se koncesí chlubí řada zkrachovalých cestovek, které už dávno „zavřely krám“ a žádnou pojistku pochopitelně nemají.

„Jakmile CK není pojištěná, musí to nahlásit a o koncesi přichází,“ uvedla pro Krachy cestovek.cz mluvčí MMR Jana Jabůrková. Vyžádali jsme si na ministerstvu dva seznamy: pojištěných cestovek a rozsáhlejší seznam všech koncesovaných CK (s pojištěním i bez něj). Podle Jabůrkové však žádný širší soupis CK s koncesí neexistuje. Seznam pojištěných kanceláří se prý rovná seznamu koncesovaných cestovek.

Tvrzení ministerstva pro místní rozvoj je ale zarážející. Z devíti loni padlých CK má k dnešnímu dni v živnostenském rejstříku šest firem platné oprávnění, tedy koncesi, na provozování cestovní kanceláře. Týká se to Asteri Tour, Redgreentours, CK Dolce Vita, World Travel, Pradoku a brutálně podpojištěné BG Travel. Obnovit podnikání může v budoucnu i CK Filip, která také drží koncesi, ale až do května příštího roku má přerušenou živnost.

Příklady zbankrotovaných cestovek s aktivním oprávněním najdeme však i ve vzdálenější minulosti. Koncesi má stále třeba West Holiday, která skončila v listopadu 2011, nebo ještě z dřívějška jedna z největších padlých CK v Česku Tomi Tour. Tato cestovka, jejíž tváří byl Václav Fischer, krachla již v létě 2009. Zůstalo po ní 15 tisíc poškozených klientů a dluhy kolem 116 milionů korun, přesto má dle živnostenského rejstříku platné povolení.

U většiny zkrachovalých CK s koncesí probíhá insolvenční řízení. To se často dlouze táhne a věřitelé se kvůli vysoké zadluženosti těchto firem svých peněz nejspíš nedočkají. Proč takovým firmám úředníci neodeberou koncesi? Děravý zákon o podnikání v cestovním ruchu jim to nenařizuje a zlepšení nenabízí ani jeho novela z dílny MMR. Proč by taky nabízela, když odpovědné ministerstvo o těchto případech ani neví.