Nákup zájezdu: Má cestovka složité podmínky? Nechte si je vysvětlit
Na co si dát pozor při výběru cestovky? Jak vysoké mohou být zálohy při objednání zájezdu? Kolik činí stornopoplatky? V našem novém seriálu o bezpečném nákupu dovolené na tyto otázky odpovíme. Dnešní první díl věnujeme radám České obchodní inspekce (ČOI).
ČOI zveřejnila užitečný návod, jak předejít možným problémům při výběru cestovní kanceláře i zájezdu a jak se zachovat, pokud je klient nespokojen se službami CK. Jde o stručný sedmibodový seznam nazvaný Rady spotřebitelům. Měl by se jím řídit každý zákazník, který nechce přijít o své těžce vydělané peníze.
Vyznění rad je jasné a lze shrnout do pár vět. Než cestovce zákazník zaplatí, měl by ji pořádně proklepnout, v klidu prostudovat její podmínky, na všechno si nechat vystavit doklad a hlavně, pokud se něco nezdá, tak jít ke konkurenci. Také rozhodně neotálet s případnou reklamací a nebát se hnát cestovní kancelář k soudu je důležité.

Rady ČOI spotřebitelům
- Pečlivě se seznamte se smlouvou i smluvními podmínkami cestovní kanceláře nebo agentury, a to před podpisem smlouvy!
- Ptejte se, nejsou-li vám jasné jakékoliv podmínky nebo ustanovení cestovní smlouvy – smlouvu, která nesplňuje vaše požadavky, nepodepisujte!
- Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojte se s ústním příslibem – usnadníte si případnou reklamaci!
- Ověřte si informace o vybrané destinaci a hledejte reference o CK nebo CA, s níž chcete cestovat poprvé!
- Nápravu zjištěných závad požadujte nejlépe okamžitě na místě pobytu či plnění smlouvy.
- Reklamaci uplatněte nejdéle do 3 měsíců po ukončení pobytu/zájezdu, a to písemně u prodávajícího (dokumentace závad výhodou)!
- Nebojte se vymáhat oprávněné nároky na náhradu za nesplnění podmínek smlouvy i soudní cestou!
Smluvní podmínky cestovek (ano, máme na mysli ty malým písmem hustě popsané listy ukryté kdesi na posledních stranách katalogů) jsou samy o sobě specifickým tématem. Na jejich obsah se zaměříme v následujících dílech našeho seriálu, příští vyjde za týden.