Solymar prodával bez pojištění i na slevových serverech

Potíže cestovní kanceláře Solymar, která fungovala minimálně dva týdny bez zákonem nařízeného pojištění proti úpadku, znovu rozvířil v médiích debatu o prodeji zájezdů na slevových portálech. Jaké jsou jejich povinnosti?

V případu, o kterém již Krachy cestovek.cz informovaly, bylo 112 klientů cestovní kanceláře Solymar repatriováno 24. července pojišťovnou ze Sicílie, když turisté při návratu na letišti zjistili, že jejich let byl zrušen. Přitom vyšlo najevo, že Solymaru už od 2. července neplatí pojistná smlouva a od té doby tedy podniká nezákonně.

Zástupci cestovky tvrdí, že by bývali situaci zvládli, že zásah pojišťovny nebyl nutný a že hledají novou pojišťovnu, aby mohli dostát svým závazkům a realizovat zájezdy, které si u nich již turisti zakoupili.

Mnohá média zaujala informace, že zájezdy Solymaru se prodávaly na slevových portálech, i v době, kdy už cestovka nebyla pojištěna, tudíž dle zákona zájezdy prodávat nesměla. Tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková sdělila, že cestovka takto prodala zhruba 750 zájezdů.

Zatímco zákazníci si nakupování na slevových serverech velice oblíbili a objem prodaných zájezdů roste, odborníci na cestovní ruch mu nefandí. Již delší dobu se objevují názory, že na slevových portálech nabízejí cestovky především zájezdy, které nemohou prodat, nebo místa, kterými potřebují rychle doplnit zájezd.

Zástupci českých asociací cestovních kanceláří trvají na tom, že slevové portály nemohou do budoucna nahradit cestovní agentury a další autorizované prodejce zájezdů.

„Podle našeho názoru, slevové servery jako forma prodejního kanálu v žádném případě nemohou nahradit prodej zájezdů přes autorizované prodejce. Veřejnosti doporučujeme ověřit si před nákupem nabídku slevového portálu u daného hotelu či cestovní kanceláře a rovněž v případě nákupu voucheru na zájezd prověřit cestovní kancelář a ověřit její platnost pojištění proti úpadku,“ sdělila Petříčková pro web peníze.mediashow.cz.

Pokud jde o zákonem dané pojištění CK pro případ úpadku, kontrolovat platnost pojistné smlouvy je povinností prodejce zájezdu, tedy i slevového portálu. Když zjistí nedostatky, měl by produkty konkrétní cestovky z prodeje stáhnout. Praxe však ukazuje, že to rozhodně všichni prodejci nedělají, a opatrnost je na místě.

„Prodávat zájezdy cestovních kanceláří po datu vypršení pojištění proti úpadku není legální, jedná se o neoprávněné podnikání. Prodejci či samotní zákazníci si mohou nechat ukázat pojistnou smlouvu a prověřit platnost pojištění cestovní kanceláře,“ uvedla k tomu Jana Jabůrková, tisková mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj České republiky s tím, že aktualizovaný seznam pojištěných cestovních kanceláří lze nalézt na webových stránkách ministerstva.

A nutno dodat, že kromě mnoha jiných závažných problémů, ani tato novela zákona o podnikání v cestovním ruchu, která čeká na své další projednávání ve sněmovně, a jejímž předkladatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj, neřeší.