Apple Pay rok od spuštění používalo již 10 tisíc zákazníků Twista. Telefonem platí častěji a drobnější částky

Na Apple Pay se v České republice čekalo s napětím a služba se při svém spuštění, ke kterému došlo 19. února 2019, dočkala vřelého přijetí. Ke spuštění se hned v první vlně připojila šestice bank (Air Bank, Komerční banka, Česká spořitelna, MONETA Money Bank, mBank a J&T Banka), stravenková společnost Edenred a v neposlední řadě fintechový startup Twisto.

Právě Twisto hlásilo, že Apple Pay již využívá přes 10 000 zákazníků, což byla celá pětina všech uživatelů Twisto účtu. Každý druhý zákazník, který Apple Pay využívá, platil i hodinkami nebo tabletem. Apple Pay totiž funguje nejen pro platby přímo v kamenném obchodě, nýbrž také pro zaplacení v e-shopu. Apple pay již podporují všechny velké e-shopy i dopravci.

Twisto je druh platební služby, díky níž je možné nakupovat ihned a za zboží zaplatit až za 30 dní.

Průměrná hodnota transakce, kterou uživatel Twista přes Apple Pay hned po spuštění činil, byla 400 korun, což bylo přibližně o 100 korun méně, než tomu průměrně bývá u zákazníků platících kartou. Zákazníci s Apple Pay jsou ovšem aktivnější a provedou v průměru 22 transakcí měsíčně. Ti s klasickou platební kartou zaplatí „jen“ třináctkrát.

„Tato čísla jasně ukazují, že jednoduchost platby mobilním telefonem je cestou k bezhotovostní budoucnosti, a také že díky technologii jakou je Apple Pay začínají Češi platit bezkontaktně i nižší částky.“

Michal Šmída, zakladatel a CEO startupu

Apple Pay vzbudilo hned po spuštění velkou mediální odezvu a uživatelé si placení přes mobil rychle osvojili. To dokazovala i čísla, kterými se banky rády pochlubily po prvním týdnu od spuštění Apple Pay a vlastní bilanci vydávalo i Twisto, u nějž lidé za necelé dva dny po spuštění zaplatili mobilem téměř 2 miliony korun.

Obliba Apple Pay neklesá a mnohdy dokonce motivuje klienty změnit banku, pokud ta jejich placení mobilem nepodporuje. To však již takřka není nutné, neboť k podpoře Apple Pay se přihlásila již drtivá většina bankovních domů působících v České republice.

To, jak Apple Pay motivovala klienty k přechodu, monitorovala například Air Bank. Ta dle slov vedoucího Oddělení každodenních služeb Air Bank, zpozorovala, že se u ní registruje čím dál větší množství lidí z bank kde Apple Pay ještě nebylo oficiálně podporováno. K velkým bankám, které Apple Pay začaly používat až později, se řadila ČSOB, Fio banka, Raiffeisenbank nebo Equa bank.

Air Bank situaci komentovala: „Výraznější nárůst nových klientů jsme pozorovali od prvního dne, kdy jsme Apple Pay spustili. Navíc se změnilo i to, z jakých bank k nám klienti přicházejí. Oproti dlouhodobému trendu, kdy nejvíce klientů do Air Bank přicházelo z České spořitelny, k nám po spuštění Apple Pay začalo nejvíce nových klientů přicházet z ČSOB a vzrostl také počet klientů, kteří k nám přišli z Fio banky. Tedy z bank, které zatím ve své nabídce Apple Pay nemají.“

Výhody Apple Pay

Apple Pay je mobilní platební software od globálního technologického giganta Apple. Služba Apple Pay nabízí uživatelům společnosti Apple mnoho výhod:

  1. Snadné placení
    Do peněženky Apple Wallet lze uložit svou debetní nebo kreditní kartu a nakupovat s ní. Při platbě prostřednictvím Apple Pay stačí přiblížit telefon ke snímači NFC a pomocí Touch ID nebo Face ID iPhonu přijmout nebo provést nákup. Není nutné nosit debetní/kreditní karty s sebou, protože většina obchodů Apple Pay přijímá.
  2. Zabezpečené připojení
    Protože není potřeba nosit s sebou fyzickou debetní/kreditní kartu, snižuje se riziko, že někdo kartu nebo její údaje ukradne. Apple Pay totiž při nákupu k dokončení transakce používá token zvaný „číslo účtu zařízení“, nikoliv číslo platební karty. Tím se výrazně snižuje pravděpodobnost krádeže informací nebo narušení bezpečnosti.
  3. Používání offline
    Lidem se líbí, že k provádění plateb není nutné připojení k internetu. S Apple Pay lze nakupovat offline včetně doby, kdy je telefon v režimu letadlo.
  4. Žádné další nebo skryté poplatky
    Apple Pay si z každého nákupu odečte přibližně 0,15 %, což pro obchodníka znamená méně peněz. Protože však Apple spolupracoval s hlavními karetními společnostmi a bankami, aby svým uživatelům poskytl pohodlný zážitek, nejsou za používání aplikace účtovány žádné další skryté nebo dodatečné poplatky.
  5. Ochrana osobních údajů
    Apple nesleduje nákupy ani údaje o obchodech, takže lze bez obav platit. Také používání čísel zařízení namísto samotné kreditní/debetní karty pomáhá předcházet kybernetickým útokům.
  6. Dostupnost
    Apple Pay je přijímáno téměř všude a každým dnem přibývá obchodů, které se na tuto platformu přihlašují.
  7. Apple Watch
    Není třeba ani vytahovat telefon. Jednou z mnoha vymožeností je používání hodinek Apple.

Stejně jako GPay nebo Google Pay je Apple Pay mobilní platební služba, která uživatelům umožňuje nakupovat online pomocí bezkontaktní technologie.