Skvělá čísla i přes krizi. Apple navzdory špatné situaci meziročně roste, úspěch slaví Apple Watch a AirPods

Vyhlášení finančních výsledků Applu je s velkým napětím očekáváno každý kvartál. V době lockdownu byla zvědavost, s jakými čísly firma z Cupertina přijde, nejspíš ještě o něco větší. Koronavirová pandemie významně zasáhla byznys takřka ve všech odvětvích a všichni byli zvědaví, jak se nastalá krize promítla do hospodaření Applu.

O to příjemnějším překvapením bylo, že se Applu navzdory špatné situaci podařilo meziročně růst – byť jen o necelé jedno procento. Během druhého fiskálního čtvrtletí se Applu přes komplikovanou situaci v podobě zavřených obchodů a ochromeného dodavatelského řetězce podařilo dosáhnout tržeb ve výši 58,3 miliardy dolarů a výnosu celkem 2,55 dolaru na akcii.

Důležitou metrikou je samozřejmě i zisk, který Apple vyčíslil na 11,3 miliardy dolarů. Hrubá marže pak dosáhla 38,4 %. Zatímco v případě tržeb se jedná o meziroční růst o 0,5 %, naopak zisk se o necelá tři procenta meziročně propadl.

Koronavirová krize byla velkým nepřítelem prodeje hardwaru a výkonný ředitel Tim Cook proto varoval investory, že firma nedosáhne svých původních čtvrtletních cílů, dle kterých měl Apple vygenerovat tržby někde mezi 63 a 67 miliardami dolarů. Nakonec však dokázal propad zmírnit více, než někteří očekávali.

Hlavní potíží byl tvrdý dopad koronaviru na Čínu, která je jak velkým trhem a odbytištěm, tak i těžištěm výroby. Obavy se v tomto směru naplnily a hardwaru se prodávalo skutečné méně. Světlou výjimkou je kategorie, do které spadají hodinky Apple Watch a sluchátka AirPods.

Sluchátka a hodinky baví čím dál víc

Kategorie wearables zažila nejlepší druhý fiskální kvartál v historii společnosti, když meziročně vyrostla o úctyhodných 23 %. Opět se tak ukázala rostoucí obliba hodinek Apple Watch, které postupně pronikají na zápěstí lidí po celém světě. Skutečným hitem jsou pak také plně bezdrátová sluchátka AirPods.

Po iPhonu, který během kvartálu vynesl takřka 29 miliard dolarů a už se na celkových tržbách Applu podílí „jen“ zhruba z poloviny, jsou wearables s tržbami ve výši 6,3 miliardy dolarů druhou největší kategorií hardwaru. Pro srovnání, Mac za kvartál přinesl do kasy 5,4 miliardy a iPad dokonce „jen“ 4,4 miliardy dolarů.

Finanční ředitel Applu se během oznamování finančních výsledků pochlubil, že jen samotná kategorie wearables má velikost firmy z kategorie Fortune 140. Velmi pozitivní metrikou pro Apple pak je, že pro tři čtvrtiny lidí, kteří si během kvartálu Apple Watch koupili, se jedná o první jablečné hodinky. Potenciál růstu je tak dál velký, například ve srovnání s iPhonem.

Do kategorie, o které je řeč, Apple kromě hodinek Apple Watch a sluchátek AirPods řadí také všechna sluchátka Beats, reproduktor HomePod a další zařízení pro domácnost i příslušenství. To samozřejmě nic nemění na tom, jak je růst tohoto segmentu impozantní.

Sázka na služby se vyplácí

Apple už dávno není živ jen hardwarem. K pozitivnímu výsledku hospodaření firmy přispěl především trvale rostoucí segment služeb, který opět zaznamenal historicky rekordní tržby. Služby do kasy Applu přinesly 13,3 miliardy dolarů, tedy o takřka dvě miliardy více než před rokem.

Opět se tak ukazuje, že sázka Cookova Applu na digitální služby nese své ovoce a je důležitým zdrojem příjmu, který může fungovat i v nepříznivé době, kdy se hardwaru tolik nedaří. Dobrou zprávou pro Apple navíc je, že prostor pro další růst služeb je stále obrovský a potenciál tohoto segmentu rozhodně není vyčerpán.

Do služeb Applu spadají všechny jeho digitální produkty jako App Store, iCloud, Apple Pay či multimediální služby typu Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade či Apple News. Všechny tyto služby mají kam růst a dá se tedy očekávat, že bude tento segment do pokladny Applu přinášet čím dál více peněz.

Podle finančního ředitele Applu rostou jak nákupy aplikací a předplatných v App Storu, tak i multimediální služby v čele s Apple Music. Apple během krize věřil, že se kromě wearables a služeb opět začne více dařit i hardwaru. Dopomohlo k tomu postupné otevírání kamenných obchodů.

V otevřených obchodech si zákazníci mohou osahat mimo jiné i nové produkty, které Apple představil v době karantény. Inovovaný MacBooku Air s novou klávesnicí, nové iPadů Pro, se kterými přišla i nová Magic Keyboard s trackpadem, a hlavně iPhone SE, který útočí skvělým poměrem cena/výkon. Právě „kompaktní“ smartphone se špičkovým výkonem a cenou pod 13 tisíci korunami se stal prodejním hitem.