Athénská romance s novou Dacií Duster

Zimní slunné dny v Athénách doprovází studený vzduch, který rozráží přepracovaná karoserie Dacie Duster. Hlavní město Řecka hostí testovací jízdy nové generace úspěšného SUV. Jak se Dacií Duster daří? Je úspěšná v testovacích jízdách?

Dospělé auto

Cestovat do Řecka koncem roku je rozhodně vítanou změnou. Místní klima dá zapomenout na českou zimní šeď a připravené Dustery vykouzlí úsměv na tváři. Na naftové verzi 1,5 dCi s výkonem 110 koní, kterou výrobce vybavil dvouspojkovým šestistupňovým automatem je vidět, že auto dospělo. Proporce kompaktního SUV doplňují dvě nové barvy, béžová a oranžová metalíza.

Ačkoli výrobce přepracoval celou karoserii, na vnějším vzhledu se to závratně neprojevilo. Nový Duster působí robustnějším dojmem, především díky protáhlým světlometům. Zadní svítilny zase dostaly čtvercový tvar, připomínající lampy Jeepu Renegade. Designéři také vybavili nový Duster 17“ litými disky.

Interiér od píky

V první řadě auto nabídne víc prostoru. Designéři navrhli interiér od píky, což úspěšnému menšímu SUV jednoznačně prospělo. Kvalita plastů šla nahoru. Stejně tak ergonomie a odhlučnění. Ve výbavě přibylo hlídání mrtvého úhlu a čtyři kamery. Ty ocení člověk při parkování a v terénu.

Za zmínku stojí také šikovný úložný prostor pod sedadly a nově nabízená automatická klimatizace. Vystouplá dotyková obrazovka s navigací má dobrou čitelnost. Softwarové rozhraní a rychlost systému působí trochu archaicky, ale svůj účel v rámci kategorie plní.

Nový volant, vylepšené sedačky a elektrický proměnlivý posilovač řízení dělají svoji práci dobře. Na nové Dacii trošku nesedí ovládání audia pod volantem. Stejný systém využívá i Renault Kadjar. Nešťastné zapínání tempomatu na středovém panelu dostal i Duster.

Díky tomu má volant zbytečně prázdné ovladače multimédií. Kvůli předělaným výdechům topení musela dotyková obrazovka ustoupit níže od zorného pole. Samotná přihrádka u spolujezdce má úložný prostor utopený hodně uvnitř. Moderním dojmem působí ovladače topení.

Chlapácké SUV

Jediná slabina šestistupňové mechanické převodovky je v řadící páce. Budí dojem, jako by člověk řadil dřívkem od nanuku. Kromě svižného odpichu má auto také šikovně malý poloměr otáčení. To mu přidává plusové body v manévrovatelnosti. Zvýšený posez a vyšší kapota zase evokuje dojem „chlapáckého“ SUV. Podvozkové komponenty zůstaly takřka beze změn. Standardní komfortní nastavení má stinnou stránku v podobě nedotáčivosti. Do ostřejších zatáček se musí zkrátka s rozmyslem.

Férová čtyřkolka

Testovací jízdy zvládl Duster na výbornou. Upravené zavěšení převzaté ze staršího Nissanu X-Trail funguje podle předpokladu skvěle. Krátký offroadový test utvrzuje v tom, že Duster mimo silnici stále umí. Pohon 4×4 jde zamknout v poměru 50:50 až do rychlosti 80 km/h. Terénní radovánky usnadní asistent sjezdu z kopce, ukazatel náklonu a světlá výška 210 mm.

Nový Duster si na nic nehraje. Dacie ho prezentuje jako cenově dostupné účelové auto. A takový skutečně je. Standardně s ním lze bez obav vyrazit i mimo zpevněné cesty. Vítané omlazení ho kvalitativně posunulo kupředu, ale nezměnilo v drahé, nafoukané pozlátko.

Zajímavosti a fakta

  • Duster se vyrábí v Rumunsku ve městě Pitesti
  • Dacia prodává své modely ve 44 zemích světa
  • V Rusku se některé Dacie prodávají s logem Renaultu
  • Duster byl vyvíjen na základě zpětné vazby od zákazníků
  • Auto má v základu šest airbagů
  • Nový Duster dostal volitelné odnímatelné tažné zařízení
  • Z výroby si bude možné objednat pohon na LPG
  • Dacia dává záruku na auto 3 roky nebo 100 000 km