Čtyřkolky pod taktovkou Mitsubishi

Automobilky přidávají do aut nové a nové inteligentní systémy zvyšující bezpečnost jízdy. Už desítky let je ale na světě pomocník, který pomáhá předcházet krizovým situacím. A navíc řidiče s autem dostane na hůře dostupná místa. Pohon všech kol.

Jedním z tradičních reprezentantů pohonu 4×4 je japonská značka Mitsubishi orientovaná hlavně na SUV auta. Navíc ověnčená mnoha vítězstvími na Rallye Dakar.

Super Select 4WD

Systém s uzávěrkou diferenciálu využívá automobilka například u legendárního modelu Pajero a pickupu L200. Systém pracuje ve čtyřech režimech – 2H, 4H, 4HLc a 4LLc. V prvním je vyřazen z činnosti diferenciál a točivý moment je přenášen na zadní nápravu.

Hodí se hlavně pro jízdu za běžných podmínek po silnici, navíc snižuje spotřebu paliva. Režim 4H přes mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou flexibilně mění trakční vlastnosti podle jízdních podmínek.

Za normálních okolností pracuje s rozdělením točivého momentu v poměru 33:67 kvůli lepšímu průjezdu zatáčkou při akceleraci. Dokáže ale zareagovat na ztrátu trakčních schopností přerozdělením hnací síly v poměru až 50:50.

Tento poměr je pevně nastaven v režimu 4HLc pro nezpevněnou a nerovnou silnici. V režimu 4LLc vše funguje stejně, jen je přidána redukce pro dosažení maximálního točivého momentu při jízdě v náročném terénu. Mezi režimy 2H – 4HLc se dá přepínat za jízdy až do rychlosti 100 km/h.

Multi Select 4WD

Tento systém Mitsubishi nabízí ve své vlajkové SUV lodi v Outlanderu i v menším ASX. Většina konkurence nabízí možnost přepínání mezi dvěma režimy, případně nedovoluje řidiči zasahovat do nastavení 4×4 vůbec. Mitsubishi se systémem Multi Select 4WD dává možnost volby tří režimů stiskem tlačítka.

Standardním režimem je 4WD AUTO, při kterém systém reaguje na jízdní podmínky a rozděluje hnací sílu podle potřeby. Při úsporném režimu 4WD ECO je poháněna přední náprava a zadní se připojuje jen při prokluzu kola. Režim vysoké trakce 4WD LOCK, ideální do terénu, rozděluje hnací sílu rovnoměrně mezi nápravy.

Systém Super All Wheel Control

Zkratka S-AWC označuje unikátní systém pohonu všech kol, který Mitsubishi vyvinulo pro model Lancer Evolution X. Model už se nevyrábí. Pohon ve spolupráci s aktivním, elektronicky ovládaným nápravovým diferenciálem AFD rozděluje přenášenou sílu mezi přední a zadní nápravu, aby zajistil maximální přilnavost vozu k vozovce a jeho maximální trakci.

Systém má i funkci aktivního stáčení vozu kolem svislé osy AYC, takže se v zatáčkách chová velmi neutrálně. Pohon S-AWC dnes najdeme v Outlanderu včetně verze PHEV (plug-in hybrid). K režimům ECO, NORMAL a LOCK, které fungují podobně jako u Mutlti Select 4WD, nabízí systém navíc režim SNOW, vhodný pro jízdu ve sněhu a na namrzlé vozovce.