Gumy bez gumy aneb jak se mění pneumatiky

Automobily ujely za posledních 100 let kus cesty. Funkcionalistické perly, obří „ameriky“ 50. let, honosné limuzíny za studené války, devadesátkové krabice i současné futuristické kousky. Všechny vypadali jinak, ale všechny spojovali s asfaltem pneumatiky z gumy a sazí. A to se možná změní.

Když irský veterinář John Dunlop v roce 1888 poprvé přišel se vzduchem plněnou pneumatikou, byla to revoluce. Ocelovým plíškem omotané loukotě byly tvrdé, nepohodlné. Pryž přinesla nevídaný komfort. Gumu z pryskyřice kaučukovníku dali na auto poprvé bratři Michelinové o pár let později, a tak to zůstalo až do dnešních dnů. Tedy až na to, že přírodní materiály časem z velké části nahradili polymery z ropy.

Vlastní pneu z 3D tiskárny

Francouzská gumárna bratří Michelinů ale letos přišla s nápadem, že by pneumatiku vypustila a pryž nahradili voštinou. Vytiskla by ji 3D tiskárna z použitého papíru, plechovek, bioodpadu a dalších recyklátů. Přezutí nebo lépe přetisk vzorku by zvládl člověk stiskem tlačítka na dotykové obrazovce. Oddechli by si oceány, skládky i nervy řidičů na dálnici, když zrovna píchnou. Tady by nebylo co.

Goodyar sází na klid

Konkurenční firmy mají plány spíš pro bližší budoucnost. S gumou počítají i nadále, ale chtějí, aby ještě víc komunikovala s autem. Americká společnost Goodyear například vyvinula systém, který omezuje rezonanci prostor uvnitř pneumatiky. Vývojáři potáhli vnitřek pláště polyuretanovou pěnou, která otevřenými buňkami snižuje vibrace vzduchu. Ty se tak méně přenáší do konstrukce auta, v kabině je tišeji.

Pneumatika s flexibilní šířkou

Hannoverská gumárna Continental zase pracuje na pneumatice, která by uměla měnit svou šířku. Technologii představila na autosalonu ve Frankfurtu. Guma má v sobě mikro kompresory a obaluje ráfek s proměnlivou šířkou. Když prší, roztáhne se, aby měla větší kontakt s vozovkou. Pro vyproštění z hlubokého sněhu může řidič upustit pneumatiky až pod tlak jednoho baru.

Continental ve Frankfurtu ukázal také elektricky vodivou pryž s čidly, která měří v plášti teplotu a hloubku desénu. Pokud dojde k proražení gumy, uzavře se elektrický obvod v pneumatice a systém varuje řidiče. A to daleko rychleji než u současných přístrojů, které čekají teprve na úbytek tlaku v pneumatice.

Německá firma také uvažuje, že by pneumatika mohla do budoucna shromažďovat informace z vozovky a odesílat je online do řidičova telefonu. Alespoň že všichni výrobci zatím dál počítají s tím, že pneumatika zůstane kulatá. V tom by se ani pro příštích 100 let nic měnit nemělo. Pokud se tedy bude ještě jezdit po kolech.