Hyundai Tucson – recenze a test – cena, spotřeba, poruchy

Sebevědomější SUV snad Čech neviděl. Je ho všude plno. Jenže co na Tuscon řeknou Kia Sportage, Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga a další? Jedno musí Tusconu závidět, a to naprosto parádní design.

Peter Schreyer má určitě radost. Slovutný německý designér, který stojí mimo jiné třeba za Audi TT, spolupracoval v roce 2015 na jednom z nejhezčích aut od Hyundai. Jihokorejská automobilka má v německém Rüsselsheimu vlastní evropské designové centrum.

Jeho výrazný vzhled, intuitivní palubní technika a prémiová kabina pomáhají Tusconu vyniknout v přeplněné třídě středně velkých SUV, avšak Tucson je vůz, který osloví nejen srdce, nýbrž i hlavu. Kdo si koupí Hyundai, určitě neprohloupí.

Hybridní technologie zvyšující efektivitu a vysoká úroveň standardní výbavy jsou k dispozici v celé řadě, zatímco interiér patří k nejprostornějším ve třídě a zavazadlový prostor je dostatečně velký, aby mohl obstát v konkurenci.

O modelu Hyundai SUV Tucson

Tucson se prodával především díky praktičnosti, skromné ceně a rodinné využitelnosti, přičemž slušná úroveň výbavy do jisté míry kompenzovala jeho výrazný nedostatek elegance.

Nyní je situace u středně velkého SUV značky Hyundai Tucson však poněkud odlišná a chce se prosadit jako prémiová nabídka pro rodiny, které si cení stylu a kultivovanosti, stejně jako prozaičtějších vlastností, jako je celkový zavazadlový prostor a každodenní funkčnost.

Konkurence v tomto sektoru trhu je tvrdá. Volkswagen Tiguan má nezaměnitelnou kvalitu a solidní pověst, zatímco Ford Kuga je vysoce hodnocený a přináší do života rodinných SUV smysl pro zábavu při řízení. Škoda Karoq a SEAT Ateca nabízejí osvědčené vzorce kvality a Peugeot 3008 přináší elegantní kabinu a typický galský šarm.

Design – recenze Hyundai Tucson

Stačí se podívat na masku. Dominantní šestiúhelníkový chladič a velké, horizontálně orientované přední světlomety vypadají neskutečně dravě. Jako by už designérský tým vybízel k okamžité akceleraci. Zadní partie vlivem chytře zakrouceného nárazníku nepůsobí na kompaktní SUV masivně, perfektně tu vynikne příplatková dvojice chromovaných koncovek výfuku.

Nejpromyšlenější detail jsou asymetricky tvarované lemy blatníků, které dávají autu pomyslnou rychlost, i když je zaparkované. Hyundai se zjevně soustředí nejen na to, aby se vyrovnal těm nejlepším z mainstreamu, nýbrž také aby šlapal na paty luxusnějším značkám, jako jsou Audi a BMW. Recenze Hyundai Tuscon týkající se vzhledu a designu auta tudíž nešetří superlativy.

Hyundai Tucson – recenze

Hyundai Tucson si bere největší designové hity prakticky ze všech ostatních vozů na trhu a spojuje je do jednoho balíčku. Vpředu vypadá díky obrovské kaskádovité mřížce chladiče trochu jako Mercedes a přední čtvrtkruhové lišty na obou stranách jako by byly převzaty přímo z vozů Bentley.

Zadní světla se zdají být kombinací pásových prvků z Peugeotu 3008 a tenké lišty po celé šířce, jaká je známá ze Seatu Leon. Výsledkem je, že Hyundai Tucson může na někoho působit poněkud nesourodě a trochu rušivě, jak mohou hlásat některé Hyundai Tucson recenze.

Uvnitř se situace zlepšuje. Hyundai Tucson působí mnohem příjemněji a elegantněji než starší modely, především díky množství měkčených a kvalitních materiálů. Díky četným nastavením sedadla i volantu si lze snadno najít pohodlnou polohu.

Uprostřed středové konzoly se nachází nový informační a zábavní systém zobrazovaný na 10,3palcovém dotykovém displeji. Je ostrý a jasný, avšak jeho ovládání může být trochu pomalé. Naštěstí jsou Android Auto a Apple CarPlay součástí standardní výbavy celé řady, pokud řidič dává přednost zrcadlení svého chytrého telefonu.

Součástí standardní výbavy všech verzí Hyundai Tucson je také digitální displej řidiče, který nahrazuje číselníky a ukazatele ostrým displejem. Vypadá skvěle a k dispozici je také spousta možností přizpůsobení.

Prostor v zadní řadě vozu Tucson je slušný, s dobrým prostorem pro nohy a vynikajícím prostorem pro hlavu – a to i s volitelným proskleným střešním oknem. Samotná zadní sedadla jsou však podivně ponořená, což znamená, že natáhnout nohy je trochu obtížnější, než by muselo být, a navíc opěrky tlačí do boků stehen. Také přístup k bodům ISOFIX je obtížný.

Zavazadlový prostor je v Hyundai Tucson opravdu působivý. Standardní benzinové verze vozu a hybridní verze nabízejí pozoruhodných 620 litrů, což je zhruba dost místa na sedm příručních kufrů. Což ocení každý náruživý cestovatel, kdo si koupí Hyundai Tuscon. Pozor však na to, že mild-hybridní verze vozu má kvůli umístění akumulátorů v nabídce pouze 577 litrů.

Když už je řeč o motorech, pro Tucson je k dispozici rozumná nabídka. K dispozici jsou dva 1,6litrové benzinové motory o výkonu 150 koní (Hyundai Tucson 1.6 GDI – zkušenosti jsou kladné), z nichž jeden je mild-hybridní pro drobné zlepšení účinnosti. Dále je zde plně hybridní varianta s výkonem 230 k a na vrcholu nabídky je plug-in hybridní verze s výkonem 265 k.

Hyundai Tucson se hodí pro jízdu po městě. Viditelnost je výborná díky velkým bočním oknům a slušnému výhledu dozadu, poměrně přiměřený je i poloměr otáčení. Odpružení je na tento typ vozu poněkud tvrdší, ovšem není přehnaně tvrdé.

V rychlosti se však dle nejedné Hyundai Tucson recenze trochu zklidní, takže při jízdě po dálnici nebudou cítit nárazy a nerovnosti. Jen s ním není příliš zábava na silnici – řízení je příliš lehké a působí nespojitě, a pokud řidič touží po poutavějším SUV, bude lepší Seat Ateca.

Výkon a jízdní komfort

Hyundai Tucson splňuje všechny požadavky na komfort a kultivovanost, ovšem jeho řízení není tak zábavné jako řízení Fordu Kuga.

Ve městě
Nejdříve je třeba říci, že Tucson poskytuje onu důležitou zvýšenou pozici za volantem, kterou tolik lidí na vozech SUV miluje. Poskytuje dobrý výhled do všech stran, i když v místě, kde se sloupek předního skla setkává se zrcátkem, je malý mrtvý úhel. Při vyjíždění z křižovatek bude možná muset řidič trochu pohnout hlavou, avšak velká zrcátka poskytují jasný přehled o tom, co je za sebou.

V každém Tucsonu jsou zadní parkovací senzory a couvací kamera, takže je hračka zacouvat i do úzkých prostor.

Jediným Tucsonem s manuální převodovkou je základní benzinový motor 1,6 litru s turbodmychadlem a výkonem 150 koní. Má lehký chod a pro popojíždění po městě se používá dobře. U mild hybridu s výkonem 180 koní, který se dodává i s pohonem všech kol, je dvouspojková automatická převodovka plynulá.

Nebo je tu tradičnější typ automatické „skříně“ u hybridních modelů s výkonem 230 k a plug-in hybridních modelů s výkonem 265 k, která je bezproblémová.

S plug-in hybridní verzí lze ujet až 35 kilometrů na baterie, než je potřeba zapojit benzinový motor. To je ideální pro většinu městských dojíždění a cest a nabíjení je stejně jednoduché jako u jiných elektromobilů.

Jedinou nevýhodou Tucsonu při jízdě po městě je trochu tvrdší jízda. Není to krkolomné, hlučné ani nepohodlné, jen se dostává vyjetých kolejí, které doŠkoda Karoq přejíždí.

Na dálnici
Pokud se zdá jízda v Hyundai Tucson příliš tvrdá ve městě, na rychlejších silnicích se rychle zklidní a vůz získá vynikající klid. Když se řidič setká s velkými nerovnostmi, Hyundai se nenechá rozhodit.

Méně působivé je řízení, které je na otevřené silnici příliš lehké. Ani ve vyšších rychlostech není Tucson tak tichý jako Volvo XC40, ačkoliv je stále více než dostatečně kultivovaný na to, aby mohli spolucestující vést konverzaci normálním hlasem.

Motory jsou na dálnici spokojené a plynule táhnou. Při cestovní jízdě jsou tiché a slušně výkonné. K dispozici je také tempomat a omezovač rychlosti, aby se řidič vyhnul riziku překročení povolené maximum.

Na klikaté silnici
Stejně jako na dálnici je řízení Hyundai Tucson mouchou na kráse při jízdě po polních cestách. V zatáčkách prostě řidič nemá takovou jistotu jako ve Fordu Kuga.

Tucson má mnohem raději klidnější přístup, který se k celkovému chování vozu hodí. Odpružení však dobře zabraňuje přílišnému naklánění karoserie a ztrácí tuhost.

Pohon všech kol, kterým jsou vybaveny verze Tucsonu s výkonem 180 k a 265 k, zajistí lepší trakci za špatného počasí, ovšem do terénu se spíš nehodí. Každý motor Tucsonu je ochotný na polních cestách, avšak hybridní verze s výkonem 230 k je nejlepší volbou pro ty, kteří mají rádi vozy se silným zrychlením.

Prostor a praktičnost Hyundai SUV Tucson

V dobře zpracované kabině Hyundai Tucson si každý najde pohodlnou pozici za volantem, avšak vzadu se tři cestující vedle sebe vejdou jen těsně.

Najít ideální polohu za volantem Hyundai Tucson je snadné, protože všechny modely mají výškově nastavitelné sedadlo řidiče. V modelu Ultimate je toto nastavení elektrické a všechny verze kromě základní SE Connect jsou vybaveny vyhříváním sedadel pro cestující vpředu.

Nicméně i SE Connect má elektricky ovládanou bederní opěrku pro dolní část zad. Přesun volantu podle preferované polohy sezení je snadný a volant se pohybuje nahoru a dolů a dovnitř a ven. Ve výbavách N Line S, Premium a Ultimate si lze navíc užít vyhřívaný volant pro chladná zimní rána.

Na středové konzole jsou také dva velké držáky na nápoje. Před nimi je velká odkládací plocha, kam si lze odložit telefon, a pouze výbava SE Connect se na tomto místě obejde bez bezdrátové nabíjecí podložky. Jsou zde však dva USB porty a 12voltový nabíjecí bod.

Za voličem převodovky se nachází velmi úložný prostor s víkem, který slouží jako loketní opěrka, a po stranách převodového tunelu je několik přidaných kapes. V Tucsonu je také velká odkládací schránka a kapsy ve dveřích jsou dostatečně široké, aby se do nich vešla láhev na vodu obvyklé velikosti.

Prostor na zadních sedadlech

Přístup na zadní sedadla Hyundai Tucson je dobrý, takže zde není problém zvednout děti do sedaček. Montážní body ISOFIX na obou krajních sedadlech jsou však nacpané mezi horní a dolní sedák, takže při pokusu o upevnění dětské sedačky na místo je nutné nakonec strkat a doufat.

Prostor pro děti a dospělé je v Tucsonu velmi dobrý, i když pro tři dospělé bude prostor pro ramena více než malý. Prostřední sedadlo má mírně zvýšený podstavec, i tak je zde dostatek místa nad hlavou a dostatek prostoru pro nohy.

Dvě krajní sedadla, která jsou v nejvyšším modelu Ultimate vyhřívaná, mají mírně vyvýšenou základnu, takže se přední část základny může zarývat do stehen. Nicméně je auto docela pohodlné a výhled ven je také v pořádku.

Odkládací prostory kryjí síťované kapsy a přiměřené přihrádky ve dveřích a držáky na nápoje ve výklopné loketní opěrce. K dispozici je dvojice USB portů pro nabíjení dětských zařízení.

Zavazadlový prostor

Velikost zavazadlového prostoru Hyundai Tucson závisí na zvoleném motoru. S motorem 1,6 l o výkonu 150 k získáte neuvěřitelných 620 litrů prostoru.

U plně hybridního modelu však klesne na 577 litrů a verze plug-in s výkonem 265 koní má 558 litrů kvůli nutnosti zabalit tyto velké baterie. To je sice stále velmi velkorysé, avšak pokud je potřeba maximální objem zavazadlového prostoru, je základní motor ten pravý.

Stejné je to i při dělení 40-20-40 a sklopených zadních sedadlech. V modelu s výkonem 150 koní je k dispozici celých 1 799 litrů, u plug-in Tucsonu se objem sníží na 1 737 litrů.

Sklápění sedadel je velmi snadné díky páčkám v bočních stěnách zavazadlového prostoru a podlaha je po sklopení zadních sedadel téměř rovná. Dalším šikovným řešením Hyundai je praktický prostor pod podlahou zavazadlového prostoru pro uložení krytu zavazadlového prostoru, takže po jeho vyjmutí nezůstává v zavazadlovém prostoru chrastit.

Styl interiéru, infotainment a příslušenství

Spousta kvalitních materiálů se snoubí s uhlazeným moderním stylem, takže Tucson působí uvnitř velmi elegantně, jen je škoda, že připojení Android Auto nebo Apple CarPlay zmenšuje velikost obrazovky.

Hyundai Tucson je sice SUV rodinné velikosti, avšak při prvním pohledu na jeho interiér by se mohlo zdát, že jde o mnohem luxusnější vůz. Kombinace materiálů a způsob jejich spojení je na špičkové úrovni a dodává Tucsonu vzhled a pocit vozu, který stojí mnohem více.

Ani tento prvotní dobrý dojem Hyundai nepromarní, protože každý model je vybaven 10,25palcovým „Supervision Clusterem“. Nebo-li jak se říká hlavnímu displeji přístrojové desky.

Tento digitální displej zobrazuje obvyklý rychloměr a navíc druhý kulatý ciferník, který informuje o tom, kolik energie se spotřebovává nebo vrací zpět do baterie rekuperací brzd.

Displej je jasný a dobře čitelný i na ostrém slunci a lze jej také nastavit pomocí ovládacích prvků na volantu tak, aby zobrazoval všechny jízdní informace.

Uprostřed palubní desky se nachází další 10,25 palcová obrazovka pro infotainment. Tento široký dotykový displej se zdá být ještě větší, než ve skutečnosti je, protože tlačítka pro topení a ventilaci jsou začleněna do stejného panelu hned pod ním.

Hyundai se drží samostatných tlačítek pro topení, ačkoli se jedná o elektronická tlačítka, která jsou v jedné rovině s panelem přístrojové desky. V důsledku toho není jejich používání tak intuitivní jako u normálních fyzických tlačítek.

Obrazovka infotainmentu v Tucsonu je mnohem integrovanější než v předchozích generacích a její ovládání je jednoduché. Jeho nabídky jsou uspořádány v logickém pořadí a obrazovka poměrně rychle reaguje na klepnutí prstem.

Rozlišení obrazovky je na 10,25palcovém monitoru dobré a na přímém slunečním světle se na něm neprojevují otisky prstů tak, jako na některých jiných.

Spárování telefonu s infotainmentem Hyundai je snadné, probíhá prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. Při používání těchto systémů však část šířky obrazovky zabírá nesmyslné logo, takže se vám zmenší plocha obrazovky pro navigaci nebo jiné funkce.

Hyundai Tucson – MPG, emise

Vzhledem k tomu, že většina vozů Hyundai Tucson využívá nějaký druh hybridního pohonu, lze právem očekávat slušné hodnoty spotřeby a emisí. Nehybridní 1,6litrový turbobenzínový motor se šestistupňovou manuální převodovkou nabízí oficiální hodnotu spotřeby 41,5 km/h a emise CO2 151 g/km.

Kdo si zvolí si mild-hybridní verzi s tímto motorem a dvouspojkovou automatickou převodovkou, dočká se zlepšení na 43,5 mpg a 149 g/km. Verze s výkonem 230 k dosahuje spotřeby 49,6 km/h a 127 g/km.

Nejlepší z celé řady je plug-in hybridní Tucson s kombinací benzínového a elektrického motoru o výkonu 265 koní. Dosahuje působivé oficiální spotřeby 201,8 km/h a emisí CO2 31 g/km. Řidič má také nárok na bezplatnou silniční daň.

Hyundai Tucson – spotřeba

Dvoulitrový řadový čtyřválec pod kapotou nabídne poctivých 136 kW tedy 186 koní. Leckdy se chová nepředvídatelně a lehce cuká, když však obstarává dálniční rychlost nebo klidnou jízdu venkovem, dá se na něj spolehnout. Jednotka je jinak velmi živá, dovolí řidiči s autem zacházet bez předchozího rozmýšlení, zda to či ono předjetí nebo stoupání zvládne. A je zároveň kultivovaná při nižších rychlostech.

Hyundai Tucson spotřeba se pohybuje mezi šesti a půl až sedmi litry na 100 kilometrů, tedy přes půl litru nad udávaným průměrem. Systém kontroly trakce v zatáčkách supluje samosvorný diferenciál. Hyundai Tucson je nejen stylový fešák.

Hyundai Tucson 4×4

Hyundai Tucson se dodává s volitelným pohonem všech kol (AWD = All Wheel Drive). To je trochu něco jiného než 4WD – 4×4 obvykle nabízí převodovku s nízkým převodovým poměrem, ovšem to není tento případ. Přesto s pohonem AWD přechází výkon / točivý moment v případě potřeby na všechna čtyři kola Hyundai Tucson 4×4 / Hyundai Tucson 2.0 CRDI 4×4.

GDI motor versus CRDI motor

GDI (Gasoline Direct Injection) a CRDI (Common Rail Direct Injection) jsou dva různé typy vstřikování paliva do spalovacího prostoru spalovacího motoru. Oba tyto systémy jsou navrženy tak, aby zlepšily účinnost spalování a snížily emise znečišťujících látek. Zde jsou hlavní rozdíly mezi motory GDI a CRDI:

  1. Typ paliva a palivový systém:
    • GDI motor: Tento typ motoru je určen pro spalování benzínu. Palivo je vstřikováno přímo do spalovacího prostoru válců pod velkým tlakem. To umožňuje lepší kontrolu nad množstvím a časováním vstřikování, což vede k efektivnějšímu spalování.
    • CRDI motor: Tento typ motoru je obvykle používán pro spalování naftového paliva. Palivo je vstřikováno přímo do spalovacího prostoru pod vysokým tlakem. CRDI motor používá systém společného vysokotlakého palivového potrubí. Z tohoto potrubí jsou jednotlivým válcům přiváděny potřebné dávky paliva.
  2. Emise a životní prostředí:
    • GDI motor: GDI motory mohou dosáhnout lepšího míchání paliva a vzduchu ve spalovacím prostoru, což vede k vyšší termické účinnosti a nižším emisím škodlivých látek. I když GDI motory jsou efektivní, mohou v některých případech produkovat vyšší emise částic než konvenční motory s více zastaralými systémy vstřikování.
    • CRDI motor: CRDI systém umožňuje lepší kontrolu nad množstvím paliva vstřikovaným do každého válce, což přispívá k efektivnímu spalování a snížení emisí. CRDI systém přispívá ke snížení emisí škodlivých látek, což je zvláště důležité u naftových motorů.

Oba systémy mají své výhody a nevýhody a jsou vhodné pro různé aplikace. GDI motory jsou častěji používány v benzinových automobilech, zatímco CRDI motory jsou častěji používány v naftových automobilech nebo v nákladních vozidlech, kde je žádoucí vyšší točivý moment v nižších otáčkách.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI

Co vlastně znamená označení T-GDI na vozidlech Hyundai? Zkratka pro turbodmychadlo s přímým vstřikováním benzinu. Hyundai a jeho sesterská společnost KIA používají toto označení na svých vozech poháněných benzinovými motory s technologií přímého vstřikování paliva a vybavených turbodmychadlem.

Zkratka GDI znamená přímé vstřikování benzinu a písmeno T znamená Turbo. Z hlediska vývoje motorů to znamená přechod od vícebodového vstřikování, kdy vstřikovače vstřikují palivo do sacího traktu, k účinnějšímu GDI, kdy vstřikovače střílejí přímo do spalovacího prostoru. Motory Hyundai Tucson 1.6 T-GDI jsou tudíž účinnější.

U Hyundai Tucson 1.6 GDI zkušenosti uživatelů hovoří jasně ve prospěch T-GDI.

Motory CRDI – spolehlivost

Motorová technologie CRDI může být spolehlivá, pokud jsou dodrženy klíčové faktory. Při posuzování spolehlivosti motoru CRDI je třeba brát v úvahu několik aspektů:

  1. Kvalita výroby a komponent: Základ jsou kvalitní motory CRDI. Spolehlivost závisí na kvalitě jeho komponent, včetně vstřikovacích trysek, vysokotlakého palivového potrubí, čerpadla a elektronického řízení. Pokud jsou tyto komponenty vyrobeny kvalitně a s pečlivostí, je pravděpodobnější, že motor bude spolehlivý.
  2. Pravidelná údržba: Stejně jako u jakéhokoli jiného typu motoru, pravidelná údržba je klíčová pro spolehlivost motoru CRDI. To zahrnuje pravidelné výměny oleje, palivových filtrů a dalších komponent dle doporučení výrobce.
  3. Kvalita paliva: Kvalita používaného nafty má významný vliv na spolehlivost motoru CRDI. Nízká kvalita nebo znečištěné palivo může vést k ucpání trysek, snížení výkonu a zvýšenému opotřebení komponent motoru.
  4. Podmínky jízdy: Podmínky, za kterých je motor provozován, také ovlivňují jeho spolehlivost. Náročné podmínky jízdy, jako je častá jízda v hustém provozu, tažení těžkých nákladů nebo jízda za extrémních teplot, mohou zvýšit zátěž na motoru.
  5. Uživatelské zvyklosti: Způsob, jakým je vozidlo řízeno a používáno, také ovlivňuje spolehlivost motoru CRDI. Agresivní jízda, nedodržování doporučených údržbových postupů a ignorování varovných znamení může mít negativní vliv na spolehlivost.

Celkově lze říci, že motory CRDI spolehlivost nepopřou, ovšem za předpokladu, že jsou navrženy, vyrobeny a udržovány správně. Je důležité dodržovat doporučené údržbové intervaly výrobce, používat kvalitní palivo a zodpovědně řídit vozidlo s ohledem na jeho provozní podmínky.

Bezpečnost a zabezpečení

Hyundai Tucson je vybaven obvyklými čelními, bočními a záclonovými airbagy jako většina ostatních SUV této třídy. Tucson má však také centrální čelní airbag, který zabraňuje tomu, aby do sebe řidič a spolujezdec při nehodě narazili.

Každý Tucson je vybaven asistentem pro jízdu v jízdním pruhu a inteligentním omezovačem rychlosti. K dispozici je také varování před únavou řidiče a automatické nouzové brzdění.

Výbava N Line získává varování při bezpečném vyjíždění, které pomáhá při vyjíždění z prostoru, zatímco tři nejvyšší výbavy mají asistenta pro odbočování z křižovatky. V těchto třech výbavách je k dispozici varování před kolizí se slepým úhlem a také varování před křížením provozu za vozidlem, které je rovněž společné s modelem N Line.

Pouze verze Ultimate modelu Tucson má funkci asistent pro jízdu na dálnici, který nabízí malou míru schopnosti samostatného řízení, řidič však musí mít ruce na volantu a ve složitějších jízdních situacích funkce nefunguje.

Spolehlivost a problémy

U Hyundai Tucson byla zaznamenána jediná reklamace. Týká se zadních brzd, u kterých může dojít k selhání brzdového třmenu. Všechny postižené vozy by již měly být vyřešeny.

Cena SUV Hyundai Tucson začíná od 579 990 Kč, přičemž automobilka Hyundai nabízí široké spektrum financování, od operativního leasingu po financování s miniúrokem 0,99 % p.a.