Kia v Amsterdamu odhalila nové SUV Stonic
V Amsterdamu Kia vůbec poprvé ukázala svou novinku v segmentu malých SUV. Nebyl to nakonec svěží mořský vítr, ale sám šéfdesignér Peter Schreyer, který v potemnělé hale přístavního klubu před objektivy desítek fotografů sundal plachtu z tulipánově žlutého Stonicu. Co Kia Stonic nabízí?
Škoda, Hyundai, Citroën a teď i Kia. Automobilky chrlí jedno kompaktní SUV za druhým. Brzy se přidá Seat i Volkswagen. A další? V Evropě teď nelze najít rychleji rostoucí třídu. Každý rok se těchto aut prodá přes milion a podle nejstarší jihokorejské automobilky to v roce 2020 bude dvakrát tolik.
Kia Stonic
Stonic se ukazuje jen několik dnů po velkolepé světové premiéře sesterského Hyundai Kona. Na rozdíl od něj sází Stonic na konzervativnější nótu, v mnohém se liší. Novinku navrhli v Evropě, vyrábět se ale začne v Jižní Koreji. Auto má pro designový jazyk automobilky typický šelmí čumák zužující se pod logem uprostřed.
Vertikálně šité mřížky s mlhovkami opticky protahují masku do výšky. Zepředu vůz působí větším dojmem, než jaký je ve skutečnosti. Rozměry se blíží zmíněnému koncernovému dvojníkovi v podobě Kony. To znamená zhruba 4650 milimetrů na délku, 1800 milimetrů na šířku a 1550 na výšku.
Turbolitr se 120 koňmi
Karoserie tvořená z poloviny vysokopevnostní ocelí je odlehčená, auto váží kolem tuny. Na vrcholu motorové nabídky bude stejně jako v případě Kii Rio litrový zážehový tříválec 1.0 T-GDI s přímým vstřikováním paliva o výkonu 120 koní, dále čtyřválce o objemech 1.25 a 1.4 litry a výkonech 84, respektive 99 koní. Příznivci vznětových agregátů si musí vystačit s dieselovou šestnáctistovkou.
Kia nabídne velký prostor přizpůsobit si auto obrazu svému. Na výběr bude až 20 dvoubarevných kombinací, jen střechu si může člověk nechat vyvést v pěti různých provedeních. Žlutočerná čmeláčí varianta je pohledná jak v pastelových barvách, tak v metalíze.
Interiér silně připomíná nové Rio, dominuje mu velký tablet multimediálního systému, který bude od základu s telefony komunikovat přes Apple CarPlay a Android Auto. Kia slibuje rekordní šířku v ramenou, první dojmy to potvrzují. Kufr pojme 352 litrů zavazadel, tedy o něco méně než Kona, a je dvoudílný.
Mezinárodní výstavní premiéra čeká Stonic na podzim na autosalonu ve Frankfurtu. Tam bude segment B-SUV zastoupený velmi početně drtivou většinou automobilek. Prodávat se kompakt začne hned poté, ještě do konce třetího čtvrtletí letošního roku. Podle Kii má potenciál stát se nejžádanějším modelem jihokorejské značky.