Kompaktní SUV Jeep Compass bere útokem český trh

Jeep chce zamíchat kartami v kategorii menších SUV. Přichází s ofenzívou nových motorů modelu Compass druhé generace představené loni na podzim na autosalonu v Los Angeles. Konkurence se rekrutuje z modelů Škoda Karoq, Nissan Qasqai nebo Mitsubishi ASX. Compass může v konkurenčním boji využít offroadovou DNA a image amerického auta.

Compass se v Česku prodává od května letošního roku. Teď ale Jeep rozšířil zaváděcí nabídku motorů ze dvou na pět výkonových verzí. A hlavně, mezi kompaktními SUV nabízí nejlepší průchodnost terénem. Zkrátka, je to Jeep, kterému je v podstatě jedno, jestli jede po silnici nebo podzimní rozbahněnou kamenitou cestou.

Zmenšené blatníky a spousta barev

Designem se nový Compass přiblížil současným modelům značky Jeep s charakteristickou vysoko položenou maskou chladiče se sedmi svislými chromovanými otvory. V porovnání s první generací, která prošla pro rok 2011 výrazným faceliftem.

Zmizely do stran vytažené přední a zadní blatníky zvýrazněné hlubokým prolisem bočních dveří. Naopak, design nového Compassu je méně komplikovaný, což mu výrazně prospělo. V nabídce je dvanáct barevných odstínů karoserie a sedm variant kol. Interiér potvrzuje americký původ vozu.

Má jinou logiku uspořádání než většina evropských aut. Například ovládání klimatizace je utopené příliš dole za řadící pákou. Na volant se vešlo celkem šestnáct tlačítek, která jsou poměrně velká. Takže si na jejich bezproblémové ovládání poměrně rychle člověk zvykne.

Konzervativní řidiči ocení klasický kulatý ovladač hlasitosti rádia, multimédií i navigace se zobrazením na barevné obrazovce se třemi rozměry 5, 7 a 8,4 palce. Všechny varianty mají dotykové ovládání s příjemným a graficky povedeným ovládacím rozhraním.

V terénu králem

Magnetem pro potenciální zákazníky Jeepu Compass by měly být jeho terénní schopnosti. V nabídce jsou dva pokročilé systémy 4×4: Active Drive a Active Drive Low. Druhý má redukční převod 20:1. Oba pohony umí poslat sto procent dostupného točivého momentu na jakékoli kolo.

Navíc je doplňuje automatizovaný systém kontroly trakce s různými jízdními režimy – auto, sníh, písek, bláto a kameny. Za normálních okolností je odpojen pohon zadní nápravy kvůli úspoře paliva. Při ztrátě adheze systém automaticky vrátí zadní pohon „do hry“.

Řidič má možnost zvolit permanentní čtyřkolku i ručně. Jeep Compass může oslovit na dnešní poměry celkem bohatou motorovou nabídkou doplněnou dvěma převodovkami, devítistupňovou automatickou a šestistupňovou manuální. Ty jsou kombinovány se dvěma diesely 1,6 a 2,0 a jedním benzínovým motorem 1,4. Benzín a silnější diesel navíc mají dvě výkonové verze.