Kultovní studio MGM, které vlastní filmy s Jamesem Bondem, je na prodej. Mezi zájemci je i Apple

MGM (Metro-Goldwyn Mayer) je jedno z nejvýznamnějších hollywoodských studií, které vzniklo v jeho samotných počátcích. V roce 2010 ale na několik měsíců vyhlásilo bankrot a od té doby se filmů uváděných ikonickým logem řvoucího lva neobjevuje zdaleka tolik jako kdysi.

Přesto MGM vlastní rozsáhlou knihovnu audiovizuálních děl, o kterou se nyní prostřednictvím akvizice studia vedle několika dalších uchází také Apple.

Proniknout do filmového průmyslu jako produkční společnost bylo téměř vždy velmi náročné, v současnosti by ale situaci snad šlo považovat za složitější než kdy předtím.

Teoreticky je totiž dosud nejsnadnější filmy díky digitálním platformám distribuovat, ale s tím je automaticky spojen problém získat platící publikum. Mediální giganti jsou čím dál tím větší a propast mezi nimi a menšími firmami se tak neustále prohlubuje.

Streamovací služby jsou důležitým hráčem

S rychlým nástupem Netflixu roste i trh se streamovacími službami obecně. Produkční společnosti se tak už nemohou spoléhat pouze na distribuci v kinech a v televizi zařizovanou ostatními, ale také na streamovacích platformách.

V zásadě tak musí uzavřít smlouvu s nějakou už existující, protože vybudovat a provozovat vlastní je velice riskantní, pokud se nejedná o Disney nebo Time Warner vlastnící HBO.

Hollywoodský filmový průmysl je už od 30. let přirozeně rozdělen do tří úrovní několika největších, několika středně velkých a většího množství malých studií.

Zejména velká studia ovšem v 60. letech ztratila svou soběstačnost a byla koupena společnostmi většinou spojenými se zcela jinými sektory trhu. V následujících dekádách se sitauce krystalizovala směrem k větší oborové koherenci korporací a v současnosti tak například telekomunikační konglomerát Comcast vlastní televizi NBC a studio Universal Studios.

Stejná situace platí pro další velké hráče v Hollywoodu a mediálním průmyslu obecně – AT&T vlastní Warner Media zahrnující HBO a Warner Bros, Sony pohltilo menší, dříve samostatné firmy a podobně. Comcast, AT&T, Disney, Amazon a Netflix aktuálně tvoří „velkou pětku“, tedy pět největších mediálních společností na světě.

Jak informuje CNBC, MGM, vlastnící například práva na filmy s Jamesem Bondem, s nimi nyní předběžně diskutuje o možné akvizici.

Apple pokukuje po MGM

Jedním ze zájemců je přitom i Apple, který je s aktuální hodnotou téměř 1,4 bilionu dolarů jednoznačně největší firmou ze všech jmenovaných, z hlediska vlastněných filmů, seriálů a dalších televizních pořadů jim ovšem nedokáže konkurovat. To přitom samozřejmě neznamená, že je jediným, komu by stovky hodin dalšího obsahu mohly pomoci růst.

Knihovna před deseti lety bankrotujícího MGM, které nyní vlastní trojice amerických hedge fondů, tak v éře streamingu může nabrat hodnotu až deseti miliard dolarů. Její součástí je kromě už zmíněných bodnovek také nedávný seriálový hit Příběh služebnice, ve Spojených státech velice úspěšná policejní reality show Live PD a samozřejmě také stovky filmů z historie kinematografie.

Apple už například má distribuční smlouvu s jedním z nejzajímavějších amerických nezávislých studií A24, které stojí například za oscarovým Moonlight, Room, nedávným hitem Uncut Gems a dalšími. Možná ještě významnější je pak exkluzivní distribuční smlouva na audiovizuální díla produkční společnosti Richarda Pleplera, bývalého ředitele HBO.

Spolu s tím, jak u něj roste význam služeb, lze také očekávat další velké investice do Apple TV+ a právě knihovna MGM by mohla být zajímavou příležitostí. Měl by tak mnohem větší potenciál se plně zařadit do „velké šestky“ největších mediálních společností, k čemuž má podle nedávných odhadů počtu odběratelů streamovacích služeb už poměrně dobře nakročeno.