Nenapovídejte, ale udělejte to znovu…

Velmi často se setkáváme s problémy, že návštěvník neví kudy kam. Neví, jak co funguje a jak se dostane do cíle. To je samozřejmě nepříjemné a je nutné tento problém vyřešit. Bohužel se zde naskytá zákon, že ne vše, co je pro mne přehledné, je přehledné i pro tebe. Návštěvník nemusí danou funkci, například menu, panel, či jiné, chápat stejně, jako já a může v tom mít zmatek. Tím pádem se na stránce neorientuje a určitě se na ní také dlouho nezdrží…

Představte si, že přijdete na můj web, kde se nemůžete vyznat. Mě to však přijde logické a přehledné a nemohu pochopit, proč Vás to trápí a proč to nechápete. Problém je v tom, že náš názor se liší, můj je ovlivněn tím, že jsem to vlastně sám vymyslel a já samozřejmě musím uznat poříkadlo „Náš zákazník, náš pán.“. A ten pán by měl vždy jasně vědět, jak se má na stránce orientovat a ne se v ní ztratit, jako například v některých v této sbírce.

Zažitými zvyky jsou u webových polohy menu. Většinou se menu umísťuje do horní části pod logo, případně do horní části bočních panelů, nejčastěji vlevo. Samozřejmě je nutné přizpůsobit vše designu dané stránky. Ten je však nutné přizpůsobit zase návštěvníkovi. Tak i tak se doporučujeme vyhýbat snahám o atraktivitu a výjimečnost. Například jezdící menu, či menu, které se zobrazí až po kliknutí na odkaz, to skutečně dobré není. Nebo ještě lépe a to bez menu. Návštěvník se pak musí orientovat velice bídně.

Musíme však dbát i na další nepsané pravidlo. Čím méně toho v menu bude, tím lépe. Do hlavního menu přidávejte pouze důležité věci. Například na tomto webu jsme uznali, že méně podstatné bude například odkaz na informace o nás, či na archiv a proto jsme oba tyto odkazy vložili do dolní části stránky, do patičky (footer). Podobně to mají i známé weby typu Seznam.cz, Facebook.com a další, kteří mají podobné položky umístěny v dolních místech a ten, kdo je hledá, je určitě najde, jelikož pro ně není toto místo tak neobvyklé.

Některé weby menu nemají a přesto té není chyba. Velice často chybí menu například u blogů, kde to autor nepokládal za nutné. Přesto však nabízí návštěvníkům možné třídění článků pomocí takzvaných štítků, kterými články od sebe oddělí. Způsobů, jak se vyhnout menu, je mnoho. Tak i tak je hlavní si předem uvědomit, co do menu vložit, co je podstatné, jak to formulovat a zda-li to návštěvník využije. Jelikož rychlá orientace a pochopení smyslu webové stránky, to je to hlavní, co návštěvníka na webu udrží.