Nové 16palcové MacBooky budou lépe a déle fungovat. Opravitelnost je ovšem stále na nízké úrovni

Dostupné informace o novém produktu Applu by už v dnešní době nebyly kompletní bez nahlédnutí do jeho útrob. To jednak potvrzuje údaje o vylepšeném chlazení a dodává několik zajímavých detailů o komponentech. Nové 16palcové MacBooky nejspíš vydrží déle a budou fungovat lépe než předchůdci, ale oprava i recyklace je stále nelehký úkol.

Všechny modely MacBooků se už několik let netěší přílišné přízni servisů a ještě horší je to u uživatelů s očekáváním možnosti aktualizace hardwaru v budoucnu. Základní součástky lze vyměnit buď těžko nebo vůbec a opravy mnohdy vyžadují nahrazení více komponentů, než je nutné. Jak ukazuje tradiční rozbor webu iFixit, 16palcové MacBooky v těchto ohledech přinášejí určitá zlepšení, obecně se však stále jedná o design zaměřený na estetiku a kompaktnost.

Hlavní, i když ne jedinou, změnou je samozřejmě klávesnice. Přesněji řečeno, klávesnice prošla změnou ve srovnání s předchozími modely, jinak totiž mnoho nového nenabízí. Její nůžkový mechanismus je prakticky totožný jako u Bluetooth klávesnic Magic Keyboard. Dokonce není problém použít jejich bílé klávesy (o trochu menší, o trochu tlustší a bez výřezů pro podsvícení). To znamená, že pokud 16palcový MacBook Pro přijde do styku s nadměrnou mírou částeček znečištění, je jednoduché a bezpečné „vyloupnout“ jednotlivé klávesy i mechanismy a vyčistit je nebo nahradit.

Klávesnice starších MacBooků Pro, Magic Keyboard a klávesnice 16palcového MacBooku Pro (Foto: iFixit)

Magic Keyboard nových laptopů má přesto znatelně menší zdvih oproti samostatným klávesnicím Applu, což je vlastnost částečně převzatá z motýlkového mechanismu. Druhou je podsvícení, které si díky přesně mířenému osvětlení a vykrytí okrajů kláves ponechává svou preciznost. Třetí převzatá vlastnost je pak naneštěstí jednoznačně negativní. Výměna celé klávesnice není o nic méně náročná než u „motýlkových“ modelů, protože místo šroubků je připevněna permanentními nýtky.

Další, v zásadě nutnou, novinkou 16palcových modelů je přepracovaný systém chlazení. Součástí toho jsou větráčky s rozměrnějšími lopatkami a více než o třetinu větší chladiče a jejich výřezy pro odvádění teplého a přivádění studeného vzduchu. Z konstrukčního hlediska se opravdu jedná o znatelné zlepšení, které potvrzují také první praktické testy výkonu.

Zásadní část vnitřku laptopu zabírá baterie a systém chlazení (Foto: iFixit)

Vzhledem k tloušťce počítače, kapacitě baterie a větším reproduktorům poskytuje náhled do jeho vnitřku poněkud překvapivé zjištění ve formě množství prázdného místa. To by v případě přepracování vnitřního rozložení teoreticky umožnilo integraci většího množství konektorů nebo vyměnitelné paměti RAM a SSD. Na druhou stranu nelze vyloučit, že by to nemělo negativní vliv na už tak hraniční schopnost celého systému se efektivně chladit.

Závěrem jsou zřejmá jednoznačná zlepšení klávesnice, baterie, chlazení a reproduktorů. Zároveň však design vnitřku 16palcových MacBooků Pro zůstal oproti předchůdcům do velké míry nezměněn. To znamená, že stále neumožňují upgradovat RAM ani úložiště a použití nýtků u klávesnice a lepidla u baterií značně komplikuje opravy. Navíc dost možná zůstává náchylnost kabelu propojujícího displej a zbytek počítače k porušení, stejně jako nevratná ztráta dat v případě selhání základní desky.

Základovou desku je jednoduché oddělit, ale všechny komponenty jsou na ní přímo připájené (Foto: iFixit)

Z těchto důvodů iFixit udělil novým MacBookům Pro velmi nízké skóre opravitelnosti. To má kromě životnosti laptopu důsledky také pro jeho ekologičnost. Neoddělitelné součástky je mnohem náročnější recyklovat, i když se Apple snaží zavádět co nejefektivnější procesy. MacBooky tak i nadále existují ve zvláštním prostředí. Vyrobila je firma se výraznými environmentálními ambicemi, ale jejich design není tomuto přemýšlení příliš nakloněn.

Rozebraný počítač ukazuje množství dílů, které lze rozdělit jen těžko (Foto: iFixit)