Novinka Mitsubishi Eclipse Cross – Trochu SUV, trochu kupé

Mitsubishi vstupuje do druhé stovky let své existence charismatickým crossoverem s poněkud složitějším názvem. Tak si ho rozklíčujeme. Slovíčko Eclipse odkazuje na sportovní geny japonské automobilky, Cross vyjadřuje její orientaci na terénní vozy 4×4. Novinku jsme vyzkoušeli na mezinárodních jízdních testech v Barceloně.

Dvojité zadní sklo na zádi

Denní teploty okolo patnácti stupňů Celsia ve dne, noční nižší klidně i o deset, dvanáct stupňů. A k tomu ve dne lehce hřející sluneční paprsky. Takový je začátek zimy v katalánské metropoli. Pro našince jistě příjemné klima na přelom listopadu a prosince. Suché silnice a podzimní atmosféra s barevnými listy stromů doprovázely první jízdní zkoušky důležité novinky se třemi diamanty na kapotě. Mitsubishi ho považuje za prvního reprezentanta nové generace svých vozů. Kromě moderního designu má nabídnout i možnost hybridního pohonu.

Když Mitsubishi, tak čtyřkolku

Designem něco mezi kupé a SUV

Japonská automobilka se tradičně orientuje na modely SUV (dříve offroady) a pohon 4×4. Bezmála polovina všech jeho prodaných aut v Evropě jsou právě čtyřkolky. Novinkový Eclipse Cross se v současné nabídce Mitsubishi vklíní mezi menší ASX a větší Outlander. Přičemž vnějšími rozměry i prostorností interiéru se blíží spíš druhému jmenovanému modelu. Stylem ale překonává oba průběžně omlazované modely tak o pět let.

Říká se, že auta se prodávají hlavně přes oči, tedy spíš emocemi, které už při prvním pohledu vyvolávají. Eclipse Cross si v tomto „předmětu“ zaslouží hodnocení za jedna. Moderní vnější dynamický design podtrhuje odvážné rozdělení zadního skla „světelnou trubicí“ navazující na vypoulené zadní svítilny. Designéři Mitsubishi jako by si tento prvek vypůjčili od krajanů, kteří navrhovali tvary předešlé generace Hondy Civic. Co na tom, celkové proporce se povedly, z auta je navíc dobře vidět i dozadu.

Japonci dohánějí evropské interiéry

Eclipse Cross patří mezi reprezentanty nové mladé japonské designové školy, ze které vypadávají povedené interiéry. Stylem už se začínají srovnávat z úspěšnými evropskými modely. Ostatně provedení obrazovky infotainmentu na vrcholu palubní desky připomíná modely BMW, ovládací touchpad na středovém tunelu zase Lexusy. I z této podobnosti je znát péče, jakou Mitsubishi věnovalo svému nejnovějšímu modelu.

Moderní a přehledné menu infotainmentu

Nový infotainment přeskočil ty v modelech ASX a Outlander ne o jednu, ale rovnou o dvě generace. Má intuitivní dotykové ovládání a dostatečně rychlou odezvu. Ve výbavě Eclipse Cross se objevují moderní prvky výbavy jako jsou head-up displej na výsuvném sklíčku pod čelním sklem, hbitý systém vypínání motoru start-stop, laser, kamery i radary pro různé jízdní bezpečnostní systémy.

Podprůměrný zavazadelník

Jestli něčím japonská novinka nepotěší českého řidiče (rozuměj hlavně chataře a chalupáře), bude to nejspíš menší zavazadlový prostor. Výrobce uvádí jeho základní objem 341 – 448 litrů. Rozpětí umožňuje šikovná zadní posuvná lavice. Český importér vozů Mitsubishi ale umí zdejší touhu po velkém kufru uspokojit speciální úpravou zavazadelníku (stejně jako u ASX), která ho využitím prostoru pod podlahou znatelně zvětší. Každý litr prostoru při cestě na víkend se prostě hodí!

Eclipse Cross má menší zavazadelník

Novinkové Mitsubishi dostalo o víc než polovinu pevnější ocel pro rám karoserie v porovnání s jeho stávajícími SUV modely, což se projevilo nejen na vylepšené pasivní bezpečnosti vozu, ale i na jízdních vlastnostech auta. Vyšší těžiště auta sice přináší znatelné náklony v zatáčkách, které krotí řidičské vášně do zatáček, ale i tak se v nich cítí podvozek Eclipse Cross převzatý z modelu Outlander celkem jistě. Problém jsme neměli ani s naladěním nového elektrického řízení.

Nejdřív benzín, pak diesel a hybrid

Eclipse Cross oficiálně vstoupí na český trh v lednu, už od konce roku 2017 ale Mitsubishi přijímá objednávky. V ceníku zatím najdete jen přeplňovaný benzínový motor 1,5 s výkonem 120 kilowatů (163) koní, který můžete kombinovat se šestistupňovou manuální převodovkou nebo s osmistupňovým automatem s proměnlivým převodem (CVT).

Head-up displej na zajížděcím sklíčku

Ten je jako vrcholná technická verze nabízen i s elektronickým pohonem 4×4. Systém se automaticky přizpůsobuje jízdním podmínkám a rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu podle potřeby. K dispozici jsou i tři naprogramované pohonné režimy: Auto (automatický), Snow (sníh) a Gravel (štěrk). Na podzim 2018 nabídku doplní modernizovaný diesel 2,2 DiD. Do budoucna se počítá i s pluq-in hybridní variantou.

Spotřebu zkrotí ECO režim

Auto se v zatáčkách znatelně naklání

Na katalánských silnicích a dálnicích jsme tedy mohli pořádně protáhnout jen benzínový motor, který nás uchvátil svou dynamikou. Ta ale byla vykoupena relativně vysokou spotřebou mezi osmi a devíti litry. Snížit se dala stiskem tlačítka ECO, které výrazně omezí výkon auta, ale zároveň srazí spotřebu o dobré dva litry dolů. Chyběl mi ale kompromisní režim typu Komfort, který by tolik neuškrtil výkon, ale byl úspornější než standardní dynamické nastavení.

Cena nového Mitsubishi Eclipse Cross začíná na českém trhu na 549 650 korunách za základní verzi s manuální převodovkou a pohonem předních kol. Čtyřkolku výhradně s automatem pořídíte od 719 850 korun. Na novinku se vztahuje pětiletá záruka.