TÉMA: Prcci od Jeepu. Jsou malí, ale šikovní

prcci_od_jeepu

Pryč je doba, kdy se při vyřčení slova Jeep vybavil lidem jakýkoli velký off-road. Ano, toto synonymum, které bylo zažité dlouhá desetiletí, se pomalu vytrácí. A jak se to vlastně stalo?

Dříve člověk potkal Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero či Toyotu Land Cruiser a děti nadšeně volaly: Hele tati, jede „džíp“! Byly to velký hranatý krabice, a když člověk přimhouřil oko, tak v těch vozech bylo cosi džípového.

Slyšeli jste o pronájmu Beast? Můžete si pronajmout Teslu přímo na ulici. Neváhejte použít slevový kód RU1RW5CPUU a stáhnout aplikaci zde >

Jenže doba se mění a z velkých hranatých krabic se staly malí prcci. Zprvu je potřeba říci, že se v malých modelech Jeep trochu plácal. První Compass či Patriot nebyla zrovna povedená auta. Nevyvážený design, nejisté jízdní vlastnosti, nemastné či neslané facelifty, a navíc překupované motory od konkurence.

Prostě to nebylo to pravé. Jeepu stále hájily čest osvědčené modelové řady Cherokee, Grand Cherokee a nestárnoucí Wrangler. S příchodem Fiatu nastal v roce 2009 zlom. Prvním opravdovým plodem této italsko-americké fúze byl až malý Renegade v roce 2014.

Compass a Renegade? No hurá!

Tím je až právě malý Renegade, který se kompletně vyrábí na jihu Evropy. A přestože první dojem a reakce byly velmi rozpačité, dnes je to auto s duší, a ve svých detailech a jízdních vlastnostech je skvělé. U řidičů sklízí zasloužený úspěch. Loni konečně dorazil také kompletně nový Compass. No hurá! Konečně malý Jeep, který směle konkuruje všem okolo a vypadá opravdu skvěle pro 99 % dotázaných.

Opravdu designově velmi povedený, zdálky jasně hájící identitu značky. Skvělé! Dva Jeepy a tak jiní. Nebo jen jiní na první pohled? Zatímco první je elegán, druhý má spíš výraz uličníka. Zatímco jeden je kavárenský typ v elegantním bílém sáčku, druhý je raději v přírodě, prostě zelený skautík. Ze stejné rodiny, a tak jiní?

Bratři, jak se patří

Většinou to tak vypadá, zvláště, když je ten zelený uličník ve verzi Trailhawk, tedy v off-roadovém nejvyšším nasazení. Ale i přesto, že navenek se liší, tak pod obálkou je znát příbuznost. A to nejen ta od značky Jeep, ale i ta rodičovská od Fiatu. ZCompass je více po tatínkovi, tedy po velkém Grand Cherokeem, a snaží se být elegantní nejen navenek, ale i uvnitř, tak malý rošťák je i uvnitř hravý a je spíše po mamce z rodu wranglerů.

A právě kvůli těmto mladíkům a stále silnější lobby na SUV notu se jaksi vytrácí to staré dobré přirovnávání a označování velkých 4×4 vozů za skupinu zvanou „džípy“. Compass a Renegade? To jsou prostě malé pravé jeepy.