Spotify se přibližuje klasickým rádiím, nabízí na míru šitý mix hudby a mluveného slova

Spotify je jasným lídrem na poli hudebních streamovacích služeb, ovšem švédská společnost se mílovým krokem vypravila i za hranice hudby. Firma ve velkém investuje do toho, aby ovládla také svět podcastů.

Dříve nebyly snahy Spotify na tomto poli až tak na očích, avšak není tomu tak dávno, co společnost spustila novinku s názvem Your Daily Drive. Ta má za cíl přinášet uživateli každý den na míru šitý playlist pro dojíždění do práce, který obsahuje jak písničky, tak i algoritmem vybrané epizody podcastů.

Co je Your Daily Drive

Směs oblíbených skladeb a interpretů proložená novými skladbami, které zatím posluchač nezná. Aktualizace a přidávání novinek probíhá na denní bázi v průběhu celého dne, aby hudba i novinky byly stále čerstvé. Průměrný počet nových skladeb denně se šplhá k deseti tisícům. Spotify se hrdě hlásí k databázi více než 100 milionů skladeb, včetně více než 5 milionů titulů podcastů.

První zkušební verze personalizovaného playlistu dostali možnost otestovat občané USA, posléze se Your Daily Drive rozšiřuje i do ostatních zemí světa. Ve službě Spotify nemusí být k dispozici veškerá hudba a podcasty.

To, co Spotify má, se liší v čase i v jednotlivých zemích. Vše závisí na povolení od držitelů práv. Každý den je přidáván nový obsah, takže pokud něco není k nalezení, možná se to brzy objeví (nebo znovu objeví).

Podcasty na Spotify

Podcasty může poslouchat každý, kdo má bezplatný účet Spotify. Pro stahování podcastů pro offline poslech však bude potřeba účet Premium, stejně jako v případě skladeb a alb.

Spotify do akvizicí spojených s tvorbou podcastů investovalo více než 500 milionů dolarů, přičemž společnost již v minulosti koupila podcastové sítě Gimlet Media a Parcast či tvůrčí platformu pro tvůrce podcastů s názvem Anchor. Ambice Spotify jsou skutečně velké.

Spotify appears to have a new (?) algorithmic playlist for morning commutes that mixes news podcasts and music, but all the podcasts are in a foreign language? pic.twitter.com/8HZyq6Ji3J

— dan seifert (@dcseifert)

Když ještě novinka s názvem Your Daily Drive zatím nebyla široce dostupná, odhalil ji jeden z redaktorů The Verge, kterému však playlist nabídl podcasty v pro něj cizím jazyce – v portugalštině. Tiskové oddělení Spotify na dotaz magazínu odpovědělo, že firma neustále testuje nové funkce, ovšem aktuálně nemá žádné novinky, o které by se podělila.

Budoucnost vysílání je v personalizaci obsahu

Ačkoliv jsou streamovací služby do značné míry pohrobky tradičních rádií, vypadá to, že se model celé služby vrací zpět ke kořenům. Mix hudby a mluveného slova se datuje k samotnému počátku rozhlasu z přelomu 19. a 20. století. Pokud jde o Česko, pravidelné rozhlasové vysílání bylo zahájeno 18. května 1923.

Pokrok oproti klasickým rádiím spočívá v personalizaci, kdy hudební i podcastová produkce přesně odpovídá vkusu daného jedince a každý uživatel má tedy svou vlastní unikátní rádiovou stanici, která je mu šitá na míru.

Jisté každopádně je, že to bude právě Spotify, kdo bude udávat trendy v oblasti streamovacích služeb. Švédský hegemon odvětví již pokořil hranici 200 milionů platících uživatelů. Spotify je nejoblíbenější předplatitelská služba pro streamování audia na světě s více než 500 miliony uživatelů na více než 180 trzích.

Konkurence Spotify

Spotify konkuruje prakticky jen Apple se svou službou Apple Music, která má však jen zlomek uživatelské základny Spotify. Apple Music využívá 88 milionů předplatitelů, přičemž bezplatnou variantu firma Tima Cooka nenabízí.

Tak už je to tady. Podcasty Respektu se dají poslouchat i na Spotify. Mám z toho radost. Koupil jsem nový stroj na nahrávání, tak snad to bude zvukově ještě lepší. https://t.co/DYNDZF25tx

— Erik Tabery (@etabery)

Bude zajímavé sledovat, jakým způsobem bude Spotify podcasty dále rozvíjet a jak důležitou roli bude mluvené slovo v rámci služby hrát. Tvůrci si každopádně uvědomují, jak velký dosah Spotify má a dá se očekávat, že se tato služba stane dominantní platformou pro hudbu a právě i pro mluvené slovo. Tento trend se dá pozorovat i na domácím trhu, kde své podcasty na Spotify publikuje i třeba týdeník Respekt.