Jak supermarkety bojují proti plýtvání jídla?

plytvani-jidlem

Zbytečné plýtvání jídlem patří k předním světovým problémům, které mají na svědomí úbytek vody, zatěžují životní prostředí, a ještě navrch se jedná o zbytečně vynaložené finance během nákupu. Plýtvání však nemají na svědomí pouze koncoví zákazníci, jakmile se potraviny nabízené v supermarketech neprodají, hromadně směřují do směsného odpadu. Naštěstí se již některým obchodům podařilo nalézt způsob, jak masivnímu plýtvání z větší části zabránit. 

Jaké problémy s sebou nese plýtvání jídlem

Nejzávažnější problém, které plýtvání jídla způsobuje, je, že se neprodané ovoce a zelenina, tedy bioodpad, vyhodí do směsného odpadu. V popelnici pak v důsledku rozkládání dochází ke značné produkci oxidu uhličitého i metanu, dvou intenzivních skleníkových plynů, které se následně negativně podílejí na kvalitě ovzduší. 

Problém značí i zbytečná spotřeba pitné vody, která je k výrobě potravin potřebná ve velkém množství. Podle Evropské agentury pro životní prostředí se nejvíce pitné vody v EU spotřebuje právě v zemědělství. Ať už se jedná o dodání vláhy rostlinám, obstarání potřebného pití hospodářským zvířatům nebo je řeč přímo o výrobním procesu. V momentě, kdy se vyhodí zakoupené potraviny, se konzument zbavuje nejenom jídla, ale právě i pitné vody.

Plýtvání má však na svědomí daleko více problémů, ať už se jedná o ekonomický pohled nebo otázku životního prostředí.

Supermarkety vs. plýtvání jídlem

Mezi nejvýraznější supermarkety, které vyzbrojily proti plýtvání jídla na svých prodejnách, patří zejména Lidl shop a Albert. Zachránit co nejvíce potravin se však snaží například i Rohlík.cz, internetová prodejna potravin, která má na svém webu sekci “Zachraň jídlo”. Nabízené produkty jsou k dostání za výrazně nižší ceny a co se neprodá, putuje do potravinových bank. 

Lidl shop 

Již delší dobu se Lidl shop snaží směřovat k udržitelnosti. Významný ekologický krok společnost učinila 15. listopadu 2021, kdy veřejnosti představila novou možnost jak ušetřit nejen přírodu, ale i peněženku. Zákazníci si mohou zakoupit 3kg bedýnku plnou ovoce a zeleniny, a to za symbolických 25 Kč. Nacházejí se zde například kusy, které měly protrženou síťku, nebo plody, které již nejsou zcela čerstvé, ale rozhodně se ještě dají zužitkovat. 

Podle společnosti Lidl shop díky tomuto kroku ročně dojde k záchraně až 3 800 tun ovoce i zeleniny. Obdobné možnosti jsou i s jiným spotřebním sortimentem, o kterém se zákazníci mimo jiné dozvědí v akčním letáku Lidl. Bedýnky i akční leták Lidl nasvědčují, že nakupovat se dá zodpovědně, levně, a hlavně chytře. 

Albert

Akcí, které mají za cíl zamezit plýtvání jídlem, Albert podnikl hned několik. Patří mezi ně například 50% sleva na vybrané nebalené pečivo vždy dvě hodiny před uzavřením prodejny. Stejně tak potraviny, u kterých se blíží datum spotřeby, obdrží samolepku, která kupující informuje o 30% slevě, díky které se řetězec snaží eliminovat plýtvání. 

Výhodné ceny produktů nabízí i Albert leták. Inspiraci, jak zužitkovat potraviny pořízené za výhodné ceny například díky letáku Albert nebo samolepce značící slevu, přinášejí recepty Albert. Magazín obsahující zmíněné Albert recepty si může vzít každý zákazník bezplatně na prodejně. Stejně jako Rohlík.cz, tak i Albert úzce spolupracuje s vybranými potravinovými bankami.