BMW X3 – recenze a test – rozměry, cena, nejčastější poruchy

BMW X3 stálo v roce 2003 u založení segmentu kompaktních prémiových SUV. Díky vysoké kvalitě zpracování je stále poptávaným autem. Jde o nejprodávanější dieselový dvoulitr s automatem. Co toto SUV nabízí? Jaké jsou jeho nejčastější závady?

Auta SUV jsou vozidla, která kombinují výkon a robustnost s pohodlím a vysokou jízdní pozicí. Tyto vozy mají větší kabinu než klasické automobily, což umožňuje větší prostor pro cestující i zavazadla. Mezi oblíbené SUV patří třeba Honda CR-V.

Slyšeli jste o pronájmu Beast? Můžete si pronajmout Teslu přímo na ulici. Neváhejte použít slevový kód RU1RW5CPUU a stáhnout aplikaci zde >

První SUV model BMW X3 E83

V současnosti už automobilka BMW E83 nevyrábí, v dostupné nabídce BMW X3 se nacházejí modely BMW X3 M Competition, BMW X3 M, BMW X3 M40i a BMW X3 M40d. Stále je však možné MBW E83 získat z druhé ruky. BMW X3 bazar je jednou z možností.

Modely první generace sjížděly z výrobní linky rakouské firmy Magna Steyr mezi lety 2003 – 2010 coby modely BMW X3 E83. V roce 2006 představil výrobce facelift BMW E83 a v září 2010 dorazila druhá generace X3 (F25), která prospívala až do roku 2014.

auto-pc5afsobc3ad-sportovnc3adm-dojmem-1400x930-4912635
Auto záměrně působí sportovním dojmem.

Následovaly modely X3 (F25 LCI, facelift 2014), od roku 2017 X3 (G01) a od roku 2021 X3 (G01 LCI, facelift). Většinu starších modelů by mělo být snadné sehnat, stačí v internetovém vyhledávači zadat heslo BMW X3 bazar. BMW X3 3.0d recenze lze dohledat na stránkách autobazarů či diskuzních fórech.

BMW X3 cena

BMW X3 cena nepatří k nejdostupnějším. Nové vozy jsou k dostání na počáteční ceně atakující milion a půl korun:

Základní cena včetně DPH1 459 900 Kč
Cena volitelné výbavy včetně DPH265 018 Kč
Celková cena včetně DPH1 724 918 Kč

Nejdražší model MBW X3 M lze získat nový za cenu 3 120 181,41 Kč. BMW X3 cena zrcadlí kvalitu a luxus.

BMW X3 rozměry

Zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,8 sekund u benzínového motoru, 4,9 vteřin u mild hybrid. Maximální rychlost 250 km/h. Pětimístná karoserie BMW X3 rozměry – délka 4716 x šířka 1897 x výška 1667 mm. Benzínový motor se pyšní zdvihovým objemem 2993 cm3, zážehový 48V mild hybrid má objem 2998 cm3. Celková hmotnost vozu je 2,5 tuny.

Objem zavazadlového prostor je 550 litrů. Po sklopení zadních sedadel se kapacita zvýší na 1600 litrů. Do nádrže se vejde 65 litrů paliva.

Výbava na úrovni

V základní výbavě byla u modelů X3 klimatizace, aktivní hlavové opěrky a asistent pro jízdu z kopce. Auta s benzínovým šestiválcem měla navíc dvojitou koncovku výfuku. Na přání nabízel výrobce i boční airbagy vzadu, sportovní sedadla, navigaci, přípravu pro telefon a hlasové ovládání. 

V příplatkové výbavě se objevily také bi-xenonové světlomety, panoramatické střešní okno, sportovní podvozek nebo M paket. Standardem jsou přední a zadní parkovací senzory a couvací kamera, na přání je pak k dispozici pokročilý parkovací asistent, laserové světlomety a bezklíčový vstup.

Olej v automatu se doporučuje měnit po 100 000 km. Pod kapotou 1. generace BMW X3 83 se objevilo osm benzínových a devět naftových motorů. Na českém trhu lze nejčastěji narazit na dvoulitrový a třílitrový diesel. Pohon 4×4 Drive mají v základu všechny BMW X3 E83.

Každopádně je nejlepší takovéto vozidlo kupovat u zavedeného autobazaru. V jiném případě se může jeho nákup dost prodražit. Mezi hlavní rizika nákupu mimo autobazar patří hlavně chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic.

BMW X3 recenze

Aktualizace z konce roku 2021 znamenají, že už tak pohledná X3 nyní vypadá vyrýsovaněji než Tom Cruise. Jeho nóbl, kůží čalouněná kabina dostala novou ostrou 12,3palcovou obrazovku infotainmentu a ostrý digitální přístrojový displej, i když ten teď vypadá trochu zastarale, když novější vozy BMW dostávají sestavu dvou obrazovek.

Navzdory tomuto technologickému pozlátku je však X3 stále stejně funkční jako dřív. Elektricky nastavitelná sedadla jsou k dispozici jako součást příplatkové výbavy a díky nim je pohodlí za volitelným vyhřívaným volantem maximální.

V celé kabině je dostatek odkládacích prostor a dva dospělí cestující budou více než spokojeni s cestováním na dlouhé vzdálenosti ve druhé řadě sedadel. Zadní lavici přitom nelze posouvat dopředu a dozadu, ovšem opěradlo nabízí v rámci Comfort možnost sklápění.

Přesto zavazadlový prostor X3 o objemu 550 litrů snadno pojme náklad velkých kufrů. Jak je typické, část této kapacity bude redukována, pokud se řidič rozhodne pro plug-in hybrid, protože baterie jsou uloženy pod podlahou zavazadlového prostoru. Všechny verze X3 však mají standardně zadní dveře s hands-free.

Vybírat lze ze slušné nabídky benzinových a naftových motorů. K dispozici je vše od vznětového čtyřválce o výkonu 190 k až po benzinový šestiválec o výkonu 510 k, který je k mání ve vysoce výkonné (a benzinem poháněné) verzi X3 M Competition. K dispozici je také úsporná plug-in hybridní verze.

Plug-in hybridní verze se uživatelům příliš nezamlouvá. Má sice stejně krásný a prostorný interiér jako ostatní modely, avšak ztrácí část zavazadlového prostoru a nemá takový dojezd pouze na elektřinu jako alternativy. To znamená, že bude muset častěji využívat benzinový motor.

dc3a9lka-x3-je-4569-mm-1400x930-5578469
Zavazadlový prostor se pohybuje od 550 litrů do 1 600 litrů.

Ve městě se BMW X3 řídí velmi snadno. Díky zvýšené pozici za volantem vidí řidič dobře dopředu i dozadu. Toto mohutné SUV se snadno protáhne mezerami v provozu i úzkými parkovacími místy. Pomáhají v tom standardně dodávané parkovací senzory, pokud však řidič chce parkovací kameru s plným rozsahem 360 stupňů, bude nutné si připlatit.

Dle nejedné BMW X3 recenze vypadá praktické rodinné SUV dobře zvenku i zevnitř a je zábavné ho řídit. Alternativy mohou být o něco pohodlnější při každodenní jízdě, ovšem žádná z nich nespojuje zábavu z jízdy a luxus interiéru tak dobře jako X3.

Výkon a jízdní komfort

BMW X3 nabízí vysoký výkon bez ohledu na zvolený motor, ačkoliv nejsportovnější verze M40D a M40i mají ve srovnání se zbytkem nabídky poměrně tvrdé nastavení odpružení.

Ve městě
Díky své výšce a velkorysé prosklené ploše nabízí X3 velitelskou pozici za volantem. Plynulá převodovka a citlivé motory dohromady poskytují uvolněný zážitek z jízdy, zatímco odpružení všech modelů kromě těch nejvýkonnějších je dokonale přizpůsobeno méně než dokonalému povrchu vozovky.

Dobrá viditelnost napomáhá těsným parkovacím manévrům, k čemuž přispívají standardně dodávané parkovací senzory. Hybridní verze xDrive30e Plug-in Hybrid nabízí dojezd až 30 km na čistě elektrický pohon, takže by mohla být ideální volbou, pokud řidič dojíždí do práce velmi krátce a může často nabíjet.

Na dálnici
Hladký, tichý a citlivý. BMW X3 se dokonale hodí pro dlouhé dálniční kilometry. Pohodlně usadí pět dospělých a i základní 2,0litrový benzinový motor o výkonu 184 koní je více než schopný svižných předjížděcích manévrů.

Ideální volbou je zde však vznětový motor 2,0 litru, který poskytuje svižný výkon i působivou spotřebu paliva, a když zrovna netlačí na pilu, je plynulý a tichý. Stejnou kultivovanost lze říci i o plug-in hybridu, ačkoliv tyto pohonné jednotky nejsou vhodné pro pravidelné dlouhé cesty a budou mnohem žíznivější.

Na klikaté silnici
BMW X3 je jedním z nejostřeji jezdících SUV v prodeji a v provedení M40d a M40i poskytuje obzvláště vzrušující zážitek z jízdy po klikatých úsecích silnic. Sportovnější nastavení odpružení a dodatečný výkon těchto modelů M Performance (nezaměňovat s plnotučnými modely X3 M) umožňuje tomuto velkému SUV přesně zatáčet a snadno vyjíždět z ostrých zatáček.

Prostor a praktičnost

X3 vyniká, pokud jde o vnitřní prostor, protože kabina je pohodlná a dostatečně prostorná pro pět cestujících. Je jen škoda, že v hybridní verzi auto ztrácí tolik praktičnosti zavazadlového prostoru.

Díky chytrým řešením na středové konzole a velkým schránkám ve dveřích je v přední části BMW X3 dostatek odkládacích prostor. Před řadicí pákou jsou také dva držáky na nápoje a odkládací koutek na mobilní telefon. Na středové konzole se nachází velká schránka pod loketní opěrkou a do přihrádky na rukavice se vejde i několik menších předmětů. Ta je navíc vystlaná plstí, takže v ní za jízdy nic nechrastí.

Přední sportovní sedadla potažená kůží jsou opěrná a standardně vyhřívaná, i když za bederní opěrku se připlácí a elektrické nastavování sedadel je k dispozici na přání u střední výbavy M Sport (u nejvyšších modelů M Performance je však standardem).

Přesto i standardní sedadla nabízejí dostatek možností nastavení, takže utrácet za příplatek za elektrické spínače není nezbytně nutné, pokud vůz pravidelně nepoužívá více než jeden řidič.

Prostor na zadních sedadlech

Prostor pro hlavu je velkorysý, i když zvýšené prostřední sedadlo je méně pohodlné než dvě krajní. Praktickou výbavu vzadu doplňují zadní větrací otvory, velké schránky ve dveřích a středová loketní opěrka s integrovanými držáky nápojů. V rámci paketů Comfort a Comfort Plus je k dispozici nastavitelné zadní opěradlo.

Díky tomuto prostoru lze dozadu snadno umístit dětskou sedačku. Body ISOFIX jsou také snadno přístupné, takže se není třeba trápit s bezpečným upevněním sedačky.

Zavazadlový prostor

Co se týče zavazadlového prostoru, není mezi X3 a jeho alternativami příliš velký výběr. X3 nabízí 550 litrů při zvednutých zadních sedadlech. Po sklopení zadních sedadel řidič získá zavazadlový prostor o objemu 1 600 litrů.

U plug-in hybridního modelu je to méně působivé, protože objem klesne na 450 litrů. Podobný problém mají všechny jeho alternativy v hybridních verzích, avšak X3 je přesto o něco menší než všechny ostatní. Ještě nepříjemnější je, že kvůli bateriím pod podlahou zavazadlového prostoru je vyvýšená střední část.

Styl interiéru, infotainment a výbava

Kabina je logicky uspořádaná, s dostatkem kvalitních materiálů a veškerou potřebnou technikou, i když přidání drahé výbavy je lákavé. BMW se v oblasti kvality interiérů opravdu vyšvihlo, v případě X3 jsou všechny materiály a povrchové úpravy na velmi vysoké úrovni, až na některé plastové obložení níže v prostoru pro nohy.

V roce 2021 prošla X3 mírnou modernizací a kromě ostřejšího exteriéru nyní kabina těží z nové ostré 12,3palcové obrazovky infotainmentu a standardního 12,3palcového digitálního displeje řidiče. Uživatelské rozhraní patří k tomu nejlepšímu, co existuje, a všechny hlavní funkce lze snadno ovládat buď pomocí dotykové obrazovky, hlasových povelů, nebo otočného ovladače iDrive mezi předními sedadly.

Ovládání gesty umožňuje mávnutím ruky nastavit audiosystém, což není vyloženě nutná výbava, ovšem je součástí užitečného technologického paketu, který přidává WiFi Hotspot, zvukový systém Harman/Kardon, Head-up displej a také bezdrátové nabíjení.

Apple CarPlay a Android Auto jsou součástí standardní výbavy a k infotainmentu se připojují bezdrátově, což dává možnost používat vlastní aplikace.T elefon lze nabíjet připojením do vybraných portů USB – vpředu i vzadu.

Světlejší barvy kůže dodávají interiéru prostornost a vzdušnost, stejně jako volitelné panoramatické střešní okno, což si chválí více než jedna BMW X3 recenze.

MPG, emise

Pohon všech kol, osmistupňová automatická převodovka a mild-hybridní 48voltový systém jsou standardní výbavou celé řady. Nejlepší kombinaci hospodárnosti a výkonu nabízí vznětový motor 2,0 l o výkonu 190 k, který dosahuje času 0-62 km/h za 7,9 s a celkové spotřeby 48,7 min-1. Tím překonává benzínový model s hodnotou 8,4 sekundy a spotřebou 37,2 mpg, ačkoli je vhodnější pro ty, kteří najezdí hodně kilometrů na dálnici.

Bezpečnost a zabezpečení

BMW X3 získalo při svém prvním uvedení na trh pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti Euro NCAP, přičemž získalo chvályhodných 93 % bodů za bezpečnost dospělých cestujících a 84 % za bezpečnost dětí.

Skóre bezpečnostního asistenta bylo méně hvězdné – 58 %, avšak faceliftovaná X3 má nyní komplexnější sadu bezpečnostních prvků včetně varování před opuštěním jízdního pruhu a změnou jízdního pruhu, varování před příčným provozem a varování před čelním nárazem s funkcí brzdění.

BMW X3 nejčastější poruchy

V průběhu let došlo k řadě reklamací. Mezi BMW X3 nejčastější poruchy patřily drobné problémy se softwarem, nebo s airbagem, který mohl při spuštění poškodit přístrojovou desku, a se šrouby pro upevnění bezpečnostních pásů, které nemusely být bezpečně připevněny.

BMW X3 má pověst spolehlivého auta, ačkoliv opotřebovaný dvouhmotový setrvačník může způsobit nepříjemné starosti. Bez ohledu na motorizaci praskají výfukové svody. U dieselů s vysokým kilometrovým nájezdem odcházejí vstřikovací trysky, čerpadla a filtry pevných částic.

Lamely spojky se brzy opotřebovaly a bylo nutné vyměnit celý diferenciál. Občas se objevují popraskané kryty světlometů a vadné senzory váhy nasávaného vzduchu. Hodně náchylná je přední náprava, kde často dochází k opotřebení spodních příčných ramen a čepů.

Podle německého TÜV mají deset let staré BMW X3 závažnou poruchovost na úrovni 21,7 %, což je podprůměr. Jak si auto vede na českém trhu s ojetými auty? Jde o poptávané vozidlo kategorie SUV pro svoji prémiovost a kvalitu zpracování. Až v 60 % případů jej kupují ženy.