TÉMA: Bezpečnost podle Subaru

Automobilka Subaru vyrábí především suverénní čtyřkolky, se kterými bezpečně odveze člověk děti do školy, i když venku řádí sněžný „armagedon“, a cestou z práce se staví na tankodromu porovnat síly s pravověrnými off-roady. Co k tomu japonským autům se šesti hvězdami ve znaku pomáhá?

Klíčem k úspěchu u široké veřejnosti je naservírovat složité konstrukční vychytávky tak, aby je pochopil každý. Japonci skrývají pod tlačítkem režimu X-Mode sofistikovaného pomocníka, který optimalizuje chování bezestupňové převodovky CVT, pohon všech kol AWD a stabilizační program VDC.

Off-roadové nastavení vlastně simuluje redukci, protože upravuje mapování řídicí jednotky motoru, otevření škrtící klapky a charakteristiku točivého momentu. Pro lepší trakci počítače přitlačí spojky pohonu 4×4 a minimalizují rozdíly otáček mezi jednotlivými nápravami. Režim X-Mode tak provede i nezkušené řidiče náročným terénem, kam si troufnou jen divoká SUV nebo klasické off-roady.

Ačkoli si Subaru nemůže zapsat bod za vynález pohonu 4×4, drží prvenství v rozšíření čtyřkolky v masově vyráběných autech. A to dlouho předtím, než ingolstadtské Audi začalo sbírat vavřínové věnce díky technologii Quattro.