TÉMA: Nesmrtelná buchanka oslavila šedesátiny!

Legendární UAZ oslavil šedesáté narozeniny a vstoupil do modelové řady 2019 s několika drobnými změnami. Jaká je standardní verze a čím se liší? 

Na evropském trhu pravděpodobně nelze najít jednodušší terénní auto. Konstrukce užitkového UAZu se prakticky nezměnila už od roku 1958. A právě proto se v dnešní technické době těší analogový dinosaurus čím dál větší oblibě. Autu se lidově přezdívá „buchanka“. To kvůli tvaru karoserie, která připomíná bochník chleba.

Jeho základ tvoří ocelový žebřinový rám, dvě tuhé nápravy a odpružení na listových perech. Některé verze mají stále dvě palivové nádrže. Rok 2019 znamenal pro ruské výrobce nasazení několika povinných konstrukčních změn, takže všechny varianty jednoduchého užitkového vozu mají systém ABS a tlačítko nouzového volání Era-Glonass.

Spolu s řídicí jednotkou 16ti-ventilového motoru ZMZ 40911 naladěného na 112 koňských sil a 198 Nm točivého momentu jde o jedinou elektroniku v autě. Připojení pohonu přední nápravy, přídavné redukční převodovky nebo zapnutí topení zajištují vždy mechanická táhla.

Kromě několika kolébkových spínačů v designovém stylu Sovětského svazu lze najít na lakované palubní desce také sdružený rychloměr s primitivním palubním počítačem. Volitelně si mohou kupující od výroby zvolit přední vyhřívaná sedadla, sklopný stolek, uzávěrku zadního diferenciálu, posuvná boční okna nebo vylepšené kliky dveří. Víc ale už u „buchanky“ člověk nemůže hledat. Ani airbagy.