Spousta automobilových výrobců má i své dvorní úpravce. Daimler-Benz nechává svoje auta vylepšit v AMG, zatímco automobilka AvtoVAZ má rovnou dvě vlastní tuningová studia. Ladu Nivu lze přetvořit na tisíc způsobů, ale my jsme se zaměřili na model 212140 s terénním paketem „HardCross“.
Pozitivní doping
Edice HardCross láká především myslivce
V dílnách společnosti PSA Vis-Avto to funguje zcela jednoduchým způsobem. Vezmou sériovou Ladu Nivu, přejmenují ji na LYNX (V překladu RYS), vymění ji loga a pustí se do kompletní přestavby. Základní lakování čítá několik druhů běžných barev, ovšem v nabídce najdeme také kamufláže. Sériové disky putují pryč a nahrazují je 15“ litá kola s obutím v podobě terénních pneumatik Bontyre Stalker 235/75 R15. Změnu převodových poměrů zajistí instalace samosvorných diferenciálů do obou náprav a k zesílení zadní tuhé nápravy dopomůže speciální výztuha. Celé auto musí trochu vyrůst, doping v podobně 40 mm lift kitu se silnými tlumiči i pružinami dokonale splní svůj účel. Jelikož kola přesahují, doplní výrobce gumové lemy na blatníky, jejichž kraje předtím uřízne. Bez této úpravy by mohutné pneumatiky dřely o karoserii. Závěrečnou úpravu exteriéru dovrší lepené emblémy úpravce, takže se z Lady 4×4 stane BRONTO 212140.
Kapesní svítilna
Interiér má zastaralé provedení
Kouzla a čáry se dějí také uvnitř. V zastaralém interiéru najdete ve standardu klimatizaci, elektricky ovládaná okna i zrcátka a vyhřívaná přední sedadla. Příplatkově lze auto vyšperkovat komfortní výbavou, což dokazuje i námi testovaný model, kterému do „plné palby“ chyběla jen parkovací kamera, senzory a tempomat. Za zmínku stojí světelná pracovní LED rampa na expedičním nosiči, jejíž svítivost by se dala označit jako instantní denní světlo. Běžné halogenové světlomety jsou oproti výkonným LED mikročipům pouhými světluškami u rybníka. A zapomenout nemůžeme ani na přední pevnostní nárazník s dálkově ovládaným navijákem.
Kudy já jel, těžko by někdo šel
Zadní náprava je tuhá
Při jízdě po silnici si musíte zvyknout na fakt, že pod kapotou pracuje osmiventilový motor 1.7 litru se základním výkonem 61 kW (84 k). Prestože volitelná modifikace posílí stádo o 9 kW (12 k), smiřte se s optimální silniční rychlostí kolem 90 km/h. Bronto však patří do terénu, kde využívá krátkého rozvoru a darovaných „genetických“ předností pro zdolání náročných podmínek. Svými kompaktními rozměry umožní řidiči kličkovat mezi stromy a hrboly. Původní Niva odkázala Brontu uzávěrku mezinápravového diferenciálu a přídavnou redukční převodovku, takže si s ním v součtu užije terénní radovánky také méně zkušený řidič. Myslivci tuhle Nivu doslova milují, protože dojedou v lese tam, kam už velké offroady nemohou.
Nová generace v nedohlednu
Jako každé ruské auto, má i náš Brontosaurus určité nedokonalosti. Konstrukční řešení převodovky způsobuje její neustálé hučení, plasty interiéru mnohdy vržou a celkově nás pazvuky provázely celým testem. Jedná se o účelové auto pro specifickou klientelu s úctyhodnými terénními vlastnostmi a nezaměnitelným retro designem. Elektroniky uvnitř také moc nehledejte, kromě systému ABS a řídicí jednotky motoru tady nic víc není. Svět nedávno obletěla zpráva o Nivě nové generace, která naznačila představení v roce 2018. My však bezpečně víme, že si zatím inženýři v Togliatti jen píší na papír to, co by nová Lada 4×4 měla mít.
Tradiční motor 1.7i
Základní technické údaje:
Bronto 212140 AMC, HardCross
Motor: zážehový atmosférický čtyřválec
Objem: 1690 cm3
Výkon: 61 kW (84 k) při 5000 1/min
Točivý moment: 129 Nm při 4000 1/min
Rychlost: 137 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: neudává se
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 11,7 / 7,1 / 8,8
Provozní hmotnost: 1360 kg
Nosnost: 250 kg
Rozměry: 3740 x 1713 x 1665 mm
Rozvor: 2200 mm
Objem zavazadlového prostoru: 265 / 585 l
Základní cena: 417 450 Kč