Test Dacia Duster 1.5 dCi – Nenápadný český sen

Nový Duster? Ale kdeže, mávnul by člověk rukou nad měděnou lidovkou na letošním autosalonu ve Frankfurtu. Vždyť má téměř identickou masku jako předchůdce, obdobné proporce, jen zadní lampy jsou trochu „jeepovské“. No a přeci je to nový Duster. A že vychází ze své sedm let staré předlohy, je vlastně hrozně chytrý tah. Původní Duster je totiž celoevropsky veleúspěšné auto. Českou krajinu nevyjímaje.

Proč? Protože Dacia přišla na velmi prostý recept, jak své jméno chytře udat v automobilovém průmyslu. Loni rumunská automobilka vlastněná francouzským Renaultem rostla skoro dvakrát rychleji než celý evropský trh. Dusterem jezdí přes dva miliony řidičů, to je na dnešní poměry velké číslo. O Dacii se neustále mluví. Je levná, hodně levná, každý to ví.

Dacia Duster

Na Dusteru je nejsympatičtější právě to, že se neumí a ani nechce přetvařovat. Je nenápadný. To ovšem vybízí k otázce, zda přeci jen neztrácí v nejvybavenější variantě už své kouzlo. Letos uvedená verze Outdoor s chromovanou koncovkou výfuku, zatmavenými zadními okny, litými koly, tempomatem nebo zadními parkovacími senzory totiž už moc neladí s onou představou laciného pracovního nástroje.

Pravda, Duster touhle poměrně slušnou nabídkou spolu se střešními ližinami a příplatkovým předním ochranným rámem alespoň úspěšně boří mýtus, že rumunská auta jsou ošklivá. Zadní nájezdový úhel má 35 stupňů. Skoro jako pověstná Lada Niva. Světlá výška? 21 centimetrů. Tohle auto zvládne víc než kamenitou cestu. Zvlášť s pohonem 4×4.

Čich na úspěch

Teprve v interiéru přizná barvu i ten nejdražší Duster. Tvrdé, levné plasty, prakticky nulová ergonomie. Multimediální displej je blíž ke kolenům než k očím. Naftová patnáctistovka má navíc velmi příznivý apetit snadno stažitelný k pěti a půl litru. Co ale určitě neohromí je kufr, má jen 408 litrů.

Výrazně větší zavazadlový prostor nabízí dvoukolka. Anebo větší SUV. Renault měl před sedmi lety čich na úspěch. A nebýt místní hitovky jménem Kodiaq, možná že Dusteru vydrží titul nejprodávanějšího SUV v Česku ještě o něco déle.

Základní technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec

Objem: 1461 cm3

Výkon: 80 kW (109 k) při 4000 ot./min.

Točivý moment: 260 Nm při 1750 ot./min.

Rychlost: 168 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 12,4 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 4,8/4,7/4,7

Provozní hmotnost: 1395 kg

Rozměry: 4315 x 1821 x 1695 mm

Rozvor: 2674 mm

Objem zavazadlového prostoru: 408 l/1570 l