Test Ford Ranger 2.2 TDCi – Hraničář bez hranic

Nejprodávanější pick-up v Česku se na tuzemském trhu dočkal výraznějšího faceliftu. Masivní ochromovaná maska a terénní schopnosti kultovního velikána poutají i letos. Ročně si Rangera koupí kolem 300 českých řidičů – nejvíc ve třídě. Jaké jsou jeho základní technické údaje?

Ranger je mezi oboru znalými tak trochu pojem. Říká se, že po cestách nejezdí, vytváří je. Už zkraje 80. let si získával první nadšence svou nezaměnitelnou mřížkovitou maskou a téměř čtvercovými lampami. Ikona z velké Ameriky. Právě u Rangeru bezpodmínečně platí ostřílené klišé, že tam, kde jiní končí, on teprve začíná. Ranger, hraničář, co nezná hranice.

Nejmenší z největších

Ranger působí mezi evropskými mrňousci jako mytický gigant. Z konkurenčního tria Amarok, Hillux, Navara je nejdelší (5362 milimetrů) a má i největší rozvor (3220 milimetrů). A to jde o nejmenší pick-up s modrým oválem ve znaku. Nejkratší verze legendární F-150 je o dvacet čísel delší než Ranger. Americký výrobce má navíc v nabídce ještě superobří verzi SuperDuty.

Ani Rangeru se ale nevyhnula vlna poměšťování. S faceliftem přišlo čelo o zaoceánské horizontální chromované linie, které nahradila šestiúhelníková maska. Blíž k osobákům má i osmipalcový dotykový displej nebo příjemně měkoučký volant. Na jinak stylisticky strohé, pracovní palubní desce se velký věnec vyjímá.

Už od výbavy XLT pak dostane člověk tempomat nebo dešťový senzor. To vrcholná nabídka Wildtrak skýtá dokonce parkovací kameru a sedačky napůl v kůži. Off-roadové srdce Rangeru zůstalo v možnosti připlatit si několik desítek tisíc za mechanickou uzávěrku diferenciálu zadní nápravy. Kostru Rangeru nadále tvoří žebřinový rám.

Off-road svoboda

Pick-up lze pořídit ve třech karosářských verzích. Nejlevnější Single Cab začíná na 732 tisících. Jako jediný má slabší verzi řadového naftového čtyřválce 2.2 TDCi Duratorq o výkonu 96 kW. Verze Double Cab disponuje výkonem 118 kW. Řazení manuální šestistupňové převodovky chce trochu ráznější ruku, ale chod je v drahách poměrně přesný a aspoň se páka neklepe jako třeba v Nissanu Navara.

Ford do Rangera nabízí i vrcholný pětiválec 3.2 TDCi o výkonu 147 kW. S ním už se cena za auto blíží milionu a čtvrt. Jednoduchý interiér odpovídá charakteru auta. Samozřejmě, dvoutunové auto se do pohybu dostává ztěžka, ale citelný zátah naftové dva dvojky je cítit i slyšet pěkně odspodu.

Točivý moment 385 Nm je dostupný od 1500 otáček za minutu. Od šestnáctkových kol se nerovnosti poměrně silně přenáší do podvozku. Auto na silnici trpí na listová pera a tuhou zadní nápravu. Ale, tohle přeci není auto na silnici. V terénu se všechny mínusy promění v nekonečnou off-roadovou svobodu.

Ranger si za ni řekne mezi devíti až deseti litry nafty na 100 kilometrů. Délka korby je 1549 mm, Je zde možnost zapřáhnout bržděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny a nosnost lehce přes tunu. Řidiči, co jezdí často v terénu, velmi jednoduše a rychle propadnou kouzlu pick-upů.

Základní technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec

Objem: 2198 cm3

Výkon: 118 kW (160 k)

Točivý moment: 385 Nm při 1500-2500 ot./min

Max. rychlost: 175 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 11,8

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 8,2/6,4/7,0

Pohotovostní hmotnost: 2041 kg

Nosnost: 1058 kg

Rozměry: 5362 x 1860 x 1815 mm

Rozvor: 3220 mm

Nájezdové úhly (přední/přejezdový/zadní): 28°/25°/28°

Brodivost: 800 mm