Nissan Qashqai 1.6 DIG-T – recenze, spotřeba

Druhá generace zakladatele moderních rodinných crossoverů dostala očekávaný facelift. Jméno Qashqai údajně znamená „městu odolný“, nicméně jde také o město a jazyk v Íránu. Nový QQ obhajuje pozici dobře prodávaného a masově cíleného SUV. Jaký je Nissan Qashqai?

Z atleta kulturistou

Přepracovaná karoserie nového Nissanu Qashqai se oproti minulé generaci výrazně nezměnila. Základ a tvar zůstal stejný. Modernizované nárazníky však rozbily jeho atletický vzhled. Úzký dlouhonohý běžec nabral svaly. Zostřené tvary přední části vdechly autu očekávanou dávku moderny.

Výrazným prvkem jsou přední adaptivní LED světlomety. To samé platí vzadu. Ačkoli designéři zachovali původní tvar svítilen, světlovodné pásky lampu po rozsvícení úplně změní. Čelní laserové hlídače ukryl výrobce do loga v masce. Sice vypadá jako samolepka, ale svůj účel plní. Přední mlhovky jsou téměř u země, nicméně díky LED světlům nejsou skoro potřeba.

Decentní novinky

Uvnitř k zásadním změnám také nedošlo. Pro facelift u vozu Nissan Qashqai se designéři drželi hesla neměň, co funguje. Výraznou novinkou je tříramenný volant s tlačítky pro ovládání multimédií. Zbylé části interiéru by člověk poznal ze starší generace.

Pro model Qashqai přibyl také nový výbavový stupeň Tekna+ s prémiovými materiály. Dotyková obrazovka hostí vylepšený systém Nissan Connect. Už brzy inženýři nasadí technologii poloautonomního řízení ProPilot i pro evropské modely.

Ve jménu elektroniky

Podvozek úspěšného crossoveru je naladěný na komfort. Jízdní vlastnosti podpoří počítačem řízený podvozek. Ten například v zatáčce přibrzdí vnitřní kolo. Auto tak lépe zatočí. Elektronika také zasáhne, když projede člověk větším výmolem. V útrobách palubního počítače jde nastavit odezva posilovače řízení. Auto nabídne režim Normal a Sport. Když se zvolí sportovní mód, volant bude mít tužší odezvu.

Auto má standardně poháněnou přední nápravu. Jen v kombinaci s naftovým motorem ho lze mít ve 4×4. Chytré systémy pomáhají řidiči natolik, že absenci pohonu zadní nápravy takřka nepozná. V ostrých zatáčkách se dostaví nemoc všech předokolek, nedotáčivost. Tu však elektronika dobře kompenzuje.

Ukázková spotřeba

Testovaná verze měla pod kapotou zastavěnou benzínovou šestnáctistovku s turbem. V kombinaci se šestirychlostním manuálem si řazení řidič skutečně užije. Motor jde do otáček poměrně lehce a díky turbu se nemusí hnát do červených, aby auto jelo. To však znamená neustálé přeřazování. Rozumné dávkování výkonu 163 koní a 240 Nm točivého momentu se podepsalo i na spotřebě. V průměru se jezdí za sedm litrů na sto kilometrů.

Masové SUV

Nissan Qashqai zkrátka splní to, co od dnešního crossoveru řidič očekává. Moderní design, slušnou výbavu, nízkou spotřebu a vysoký komfort. To vše za přijatelnou cenu. Auto neosloví sportovním duchem nebo enormním luxusem. Qashqai cílí na masy.

To se díky celoevropským prodejním číslům potvrzuje i po modernizaci. Podle statistiky Svazu dovozců automobilů, segment SUV-C dosahuje QQ každý rok hodně registrací v ČR a umísťuje se kolem třetího místa. První dvě pozice obsazuje samozřejmě Škoda s Karoqem a Kodiaqem . Na paty však Nissanu šlape Dacia Duster.

Základní technické údaje:

  • Nissan Qashqai 1.6 DIG-T N-CONNECTA
  • Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
  • Objem: 1618 cm3
  • Výkon: 120 kW (163 k) při 5600 ot./min.
  • Točivý moment: 240 Nm při 2000–4000 ot./min.
  • Rychlost: 200 km/h
  • Zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s
  • Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 7,4 / 4,8 / 5,8
  • Objem palivové nádrže: 65 litrů
  • Pohotovostní hmotnost: 1369 – 1494 kg
  • Rozměry: 4394 x 1806 x 1590 mm
  • Rozvor: 2646 mm
  • Objem zavazadlového prostoru v l: 410