Test Opel Crossland X 1.6 CDTI – Francouz, Němec, Španěl?

Nenasytný trh v Evropě loni udal na čtyři miliony aut s vyšším podvozkem a teď hlasitě volá po dalších. Výrobci pochopitelně nejsou hluší. Za oběť u toho nejčastěji padají vozy MPV. Třeba německý Opel zkraje léta nahradil rodinnou Merivu ambiciózním Crosslandem X.

Je tomu něco přes měsíc, co Evropská komise schválila odkoupení automobilky Opel konkurenčním koncernem PSA. Francouzi ztrátovou evropskou divizi hesenského výrobce převzali od americké společnosti General Motors. Ta ji vlastnila skoro 90 let, ale od přelomu milénia Opel jen marně tahala z červených čísel. Takže když Francouzi nabídli v přepočtu 60 miliard korun, bylo v GM rozhodnuto.

Opel Crossland

Nový Crossland X stojí na platformě, kterou dostane jak inovovaný Peugeot 2008, tak Citroën C3 Aircross. A to Opelu umožnilo přijít s nebývale velkorysou cenovou politikou. Původně německá automobilka si teď ale musí dát bacha, aby pracně nabytou image neutopila.

Opel Crossland X francouzsky vůbec nevypadá. Náhradník Merivy s tváří sněhově bílého ledního medvěda si drží linie výmluvného perfekcionalismu od designérů z údolí Mohanu. Sdílí podobné proporce jako stylová Mokka.

Jako špagetka

Na poměry malých SUV je delší než oblíbený Renault Captur i současný Peugeot 2008, kratší o pár centimetrů bude i Hyundai Kona. Crossland X je navíc opravdu hodně úzký, na šířku má jen 1765 milimetrů. Stejně jako třeba končící Hyundai ix20. Ta je ale uvnitř prostornější.

Kufr oproti Merivě narostl. Má teď 410 litrů a při posunutí zadní lavice lze dosáhnout až 520 litrů prostoru. Absolutní rozmazlování čeká řidiče vepředu. Elegantní interiér s head-up displejem je jako vystřižený z o třídu hodnotnějšího vozu.

Velká palubní deska tvoří před čelním sklem rozměrné letiště, takže řidič sedí dál jako v MPV, navíc poměrně vysoko a na velmi pohodlných sedačkách. Otravné je jen ovládání palubního počítače na páčkách pod volantem a umístění ruční brzdy těsně pod loketní opěrkou.

Slim lederhose

Nejenom podvozek, ale i motory Opel převzal od PSA. Jednak má dvě benzínové přeplňované dvanáctistovky se třemi válci s výkony 81 a 96 kW a pak také atmosférickou jednotku o stejném objemu a výkonu 60 kW. Nabídka dieselů obsahuje čtyřválcový agregát 1.6 CDTI jak ve slabší verzi s 73 kW, tak ve výkonnější zkoušené variantě o výkonu 88 kW.

Motor je klidný, tichý, s vysokým točivým momentem 300 Nm při 1750 otáčkách. Prostě městský pohodář, a to i z toho důvodu, že Crossland X nelze pořídit jinak než s pohonem předních kol. Při choutkách kupců SUV se není proč divit.

A proč Crossland X zvážit při výběru nového městského SUV? Tím důvodem je cena. Opel převzal francouzskou techniku, oblékl lederhose a vypravil prvorozené německo-francouzské dítko ze španělského závodu v Zaragoze se základní cenovkou 360 tisíc. Jinými slovy patří Crossland X mezi pět nejlevnějších SUV na českém trhu.

Základní technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec

Objem: 1560 cm3

Výkon: 88 kW (120 k) při 3500 ot./min

Točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min

Rychlost: 187 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 9,9 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 4,6/3,6 /4

Pohotovostní hmotnost: 1244 kg

Rozměry: 4212 x 1765 x 1605 mm

Rozvor: 2604 mm

Objem zavazadlového prostoru: 410 l / 1255 l