Test Peugeot 3008 1.6 THP AT – Stylový nadstandard

Francouzská automobilka Peugeot se od letoška pyšní mimořádným primátem, o který už nikdy nepřijde. Její Peugeot 3008 se totiž stal historicky prvním SUV, které získalo ocenění evropské Auto roku. Jaké jsou základní technické údaje vozidla Peugeot 3008?

Když automobilky ohlásí příchod nové generace automobilu, příznivci značky napjatě čekají, jak bude vypadat. Očekávají inovaci, ale předpokládají, že si obě verze budou něčím podobné. Tak jako když je syn částečně po svému otci. Peugeot se ale vydal nejen u 3008 jiným směrem. Nevzhledné MPV se proměnilo v opravdové SUV, které navíc láká na svůj atraktivní a moderní design.

Mezigenerační veleskok

Už při své loňské premiéře na pařížském autosalonu přitahovalo hodně pozornosti a v žádném případě mezi ostatními novinkami nezapadlo, naopak. Autu dominují originálně tvarované diodové světlomety, prohnutá šachovnicovitá mřížka chladiče s typickým lvem a řada chromových doplňků.

Všimnout si lze i podobností s auty jiných značek. Zadní svítilny svým provedením připomínají zadní světla Fordu Mustang. Díky černému zadnímu sloupku je vytvářen dojem visuté střechy, tak jako tomu je i u Range Roveru.

Interiér po francouzsku

S odvahou přistoupili v Peugeotu i k interiéru. Pokud dává člověk přednost konzervativnímu vzhledu, nová 3008 ho zklame. Milovníky moderních záležitostí ale i-Cockpit 3008 dokáže nadchnout. Francouzi zdárně zkombinovali materiály a s elegancí sobě vlastní vytvořili sexy interiér. Na první pohled zaujme neobvykle nízko usazený volant s malým průměrem věnce. Vypadá rozhodně zajímavě.

To ostatně i středový panel se vztyčeným dotykovým displejem, který je ideálně umístěn a snadno se s ním manipuluje. Třešničkou na středovém panelu je stylizovaná řada páčkových spínačů připomínající klávesy. Trochu neprakticky působí odkládací přihrádka pod středovým panelem.

Pozor na hlasové vytáčení

Francouzská automobilka se snaží profilovat jako značka využívající moderní technologie. V modelu 3008 GT Line lze najít plně digitální palubku, která nabízí několik módů zobrazení. Řidiči při cestách využijí hlavně možnost zobrazení navigace přímo na palubní desce.

GT Line dál nabízí vychytávky jako integrované osvěžovače vzduchu, systém rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových světel i systém sledující slepý úhel. Samozřejmostí je možnost hlasového ovládání palubního počítače nebo bezdrátové spárování s mobilním telefonem pomocí Bluetooth nebo WI-FI.

Tady se ale projevují technické nedokonalosti při hlasovém ovládání telefonu. V komunikaci s autem se používá angličtina. Po vyslovené pokynu například ,,Call Mamka“ se vůz zeptá, jestli opravdu volat kontakt uložený pod jménem „Mamka“. A po odpovědi ,,Yes“ vozidlo suverénně vytočí jiné číslo. Takže na telefonování přes hlasové ovládání pozor.

Kufr prostorný, ale pozor na hlavu

U SUV této velikosti zřejmě každý očekává dostatek místa nejen pro řidiče a spolujezdce, ale i pro cestující vzadu. U 3008 tomu ale tak úplně není. Průměrně vysoký muž se sice vzadu usadí, aniž by se dotýkal předních sedadel, ale rozhodně si neužije kdovíjak pohodlnou cestu.

Kupodivu i řidič je mírně limitován, a to mohutným středním tunelem, kvůli kterému musí stlačit nohy víc k sobě. Jeho tělo ale potěší velmi pohodlné anatomicky tvarované sedačky s kvalitní podporou stehen. Kufr se základním objemem 520 litrů nezklame. Pozor ale musí člověk dát při nakládání zavazadel, víko kufru je totiž po otevření celkem nízko.

Vyšší cena, vyšší standard

Vozidlo lze mimo jiné vybavit benzínovým řadovým čtyřválcem 1.6 THP s výkonem 121 kW. Vzhledem k rozměrům vozu a požadovanému výkonu je šestnáctistovka dobrou volbou. Auto se ani po naložení netrápí, do 120 km/h svižně zrychluje, navíc je motor dobře odhlučněn.

Pokud by chtěl člověk dosáhnout vyšších rychlostí, musí být trpělivější, tam už motor trochu „odpočívá“. Agregát 1.6 THP je k dispozici jen se šestistupňovou automatickou převodovkou, což se odráží na ceně auta. I tak je ve verzi GT Line tato motorizace nejlevnější variantou.

Navíc za ní člověk dostane odpovídající výbavu. Řidiče také potěší, že se údaje o spotřebě uváděné automobilkou blíží skutečnosti. Při jízdě ve městě musí člověk počítat se spotřebou nad 10 litrů, mimo město se ale lze snadno dostat na hranici 6 litrů.

Základní technické údaje

Motor: zážehový řadový čtyřválec se 16 ventily

Objem: 1598 ccm

Výkon: 121 (165) kW(k)/ 6 000 ot. za min.

Točivý moment: 240 Nm / 1 400 ot. za min.

Max. rychlost: 201 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 8,9 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 10,1 / 5,7 / 7,3

Provozní hmotnost: 1475 kg

Rozměry: 4447 x 1841 x 1620 mm

Rozvor: 2675 mm

Objem zavazadlového prostoru: 520 l / 1482 l