TEST: Suzuki S-Cross – Litrový univerzál

Osobitý crossover Suzuki S-Cross vznikl v době finanční krize. To se na něm leckde podepsalo. Pod kapotou pracuje pouze litrový tříválec, který však kypí energií a má poměrně slušnou spotřebu. Suzuki S-Cross je kompaktní SUV plné kompromisů.

Výrazná maska chladiče s tvarovanými LED světlomety opticky zvyšuje kapotu. Tím Suzuki vyjadřuje svoji sílu. Opakem dynamického předku je zkosená zadní část. Obrysové LED světlomety působí mnohem střídměji.

Suzuki S-Cross

Je potřeba zapomenout na divoké asijské tvary, interiéru vládne účelovost. Palubní deska opticky nelícuje s dveřmi a na japonské auto nabídne S-Cross až moc jednoduchý design. Ovládání působí místy nedodělaně. Například spínač zadních mlhovek lze najít na levé páčce, ale přední světlomety do mlhy člověk pustí vlevo od volantu. Jde o kompromis mezi výrobními náklady a ergonomií.

Přístrojový štít vypadá podobně jako u desetiletého Subaru Forester. Uprostřed „budíků“ je jednoduchý palubní počítač, který zobrazuje pouze základní data. Rozhraní multimediálního systému nabídne několik hlavních aplikací. Jde o hudební přehrávač nebo konektivitu s mobilním telefonem. Testovaná výbava Premium má vestavěný GPS přijímač, ovšem SD karta s mapovými podklady se dokupuje extra.

Přední sedadla jsou umístěná výš a při správném nastavení sedačky má řidič řadicí páku komfortně na dosah ruky. Horší je to s centrální loketní opěrkou, ta nejde nastavit a je příliš krátká. Naopak malé čalouněné opěradlo levé ruky nabídne pohodlí bavlnky.

Výbava zkoušeného S-Crossu pokryje potřeby většiny řidičů. Kromě dvouzónové automatické klimatizace potěší také bezklíčový vstup a start, přední vyhřívaná sedadla, fotochromatické středové zrcátko, dešťový i světelný senzor, tempomat a moderní LED světlomety.

Motor táhne odspodu

Osobitý předek schovává přeplňovaný litrový tříválec BoosterJet. Inovovanou pohonnou jednotku naladili inženýři na 82 kW (112 koňských sil). Díky turbodmychadlu nabízí BoosterJet točivý moment 170 Nm už od dvou tisíc otáček za minutu. Motor spolupracuje s pětirychlostním manuálem.

Převody jsou podřízeny městskému provozu, proto auto brzy dosahuje citelné akcelerace. Svoji zásluhu na tom má také nízká provozní hmotnost. Při dálničních rychlostech se ručička otáčkoměru přehoupne přes trojku, ale kombinovaná průměrná spotřeba nepřesáhne 6,5 litru.

Naladění podvozku odpovídá požadavkům na komfort. Světlá výška 180 milimetrů dostačuje pro překonání nezpevněných cest. Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem sice zajistí snadné otáčení volantem, nicméně řidič ztrácí citovou zpětnou vazbu od kol.

Japonský crossover nezklame ani na delších trasách, kde neztrácí kýženou jízdní pohodu. Litrový tříválec není v nízkých otáčkách skoro slyšet. Nízkou úroveň aerodynamického hluku si auto drží i při vyšších rychlostech. Ujet přes 500 kilometrů s krátkými přestávkami zvládne bez problémů a tělesných bolestí.

Cenový kompromis

Model S-Cross sjíždí z montážní linky továrny Suzuki ležící v maďarském Ostřihomu. Téměř třicet let starý závod výrobce postupně modernizuje. Benzínové motory jsou importovány přímo z Japonska, zatímco diesely kupuje Suzuki od italského Fiatu.

Kompaktní SUV pokryje potřeby každodenní jízdy. Auto nabízí dostatek prostoru pro posádku a praktický zavazadelník s objemem 430 litrů. Celkové střídmé provedení naštěstí rozbíjí osobitá přední část. Suzuki S-Cross s litrovým tříválcem je zkrátka cenově dostupným kompromisem mezi designem a účelovostí.

Základní technické údaje

Suzuki SX 4 S-Cross 1.0 BoosterJet 2WD, Premium, 5 MT

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec

Objem: 998 ccm

Výkon: 82 kW (112 k) při 5 500 ot./min.

Točivý moment: 170 Nm při 2 000 – 3 500 ot./min.

Převodovka: pětirychlostní, mechanická

Rychlost: 180 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 11 vteřin

Spotřeba v l (město / mimo město / kombinovaná): 5,7 / 4,6 / 5,0

Provozní hmotnost: 1 165-1 235 kg

Rozměry: 4 300 x 1 785 x 1 585 mm

Rozvor: 2 600 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 430-440 / 1 269 litrů