Test Volkswagen Tiguan 2.0 TSI – Lesa pán

Je nižší, širší a delší. Prostornější a pohodlnější. Luxusnější. Takový je Volkswagen Tiguan druhé generace. A jestli je Karoq malý Kodiaq, tak tohle wolfsburgské SUV je téměř identickou zmenšeninou Touarega. Malý brácha, der kleine Bruder. S čumákem od Passatu. Pěkně divoký nádeník ve sportovně střižené edici R-Line boří mýtus, že do lesa západoněmečtí šviháci nepatří. Tiguan je totiž lesa pán.

Statné borovice kolem Velkého Dářka nehybně stráží vyprahlou půdu pod sebou. U největšího rybníku na Vysočině je bezvětří, srpnová výheň. Prašná polní cesta končí tak sto metrů od asfaltky, dál vedou už jen koleje z udusaného jehličí, nad kterými se sklání košatí šiškonoši. Tiguan před vjezdem do lesa vyčkává. Umělecké dílko týmu kolem Klause Bischoffa stojí před výzvou: Vyměnil Tiguan německou designovou cenu za terénní um?

Přední nárazník R-Line

Suché větve praskají pod nezávisle zavěšenými příplatkovými dvacítkami (za 34 tisíc), které se prohýbají v dolících na inteligentním podvozku modulární platformy MQB. Tu má Tiguan jako první SUV od Volkswagenu. Systém pohonu všech čtyř kol řešený mezinápravovou spojkou Haldex 5. generace řidič diriguje přes otočný ovladač u řadicí páky. Sníh, nezpevněná cesta, silnice. Vyberte si. A jedem.

Na houby

Pohon 4Motion

Jasně, jakmile přijdou větší nároky na křížení náprav nebo čvachtání v hlubším bahně, Tiguanu nepostačí ani offroadový paket s nárazníkem, který zvyšuje přední nájezdový úhel o sedm stupňů. Naštěstí tady na Vysočině už pár dní nepršelo a kraj je v těchto koncích navzdory svému názvu poměrně rovinatý. Navíc kdo se bojí, nesmí přece do lesa. A považte – čtyřkolka má světlou výšku jako školácké pravítko, takže 20 centimetrů od země se Tiguan nese s obstojnou jistotou i nad záludnými pařezy. Na houby ideál. Co naplat, že pro většinu zákazníků bude tohle auto jen stylovějším rodinným MPV. Ono jinak fakt umí.

Pohon má na svědomí silný dvoulitrový turbobenzin z Golfu GTI o výkonu 162 kW (220 koní) spřažený se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Přes vřes a vysokou trávu na mýtině protkané dvěma rýhami od traktoru šplhá Tiguan do kopce lehce a obratně. Lépe než s přidušenými dvoulitrovými diesely se 150 (nebo dokonce jen 115) koňmi. Točivý moment 350 Nm je k dispozici v širokém rozsahu od 1500 až do 4000 otáček. Sprint za 6,5 vteřiny je působivým zpestřením jízdy po okresce, to lesomil spráskne ruce nad spotřebou: Tiguan si v terénu vezme hravě přes 10 litrů, na dálnicích ale umí jet za 8,5.

Ergonomie u VW na výbornou

Rozmazlí

Takhle pří průjezdech lehčím až středním terénem člověku dojde, jak všestranným společníkem Tiguan vlastně je. Lokální tankodrom jménem D1 utlumily cestou z Prahy na Vysočinu skvělé (a opět příplatkové, tentokrát za téměř 30 tisíc) adaptivní tlumiče DCC. Pohodlí zajišťuje velkorysý vnitřní prostor v šířce kolem jednoho a půl metru. Nový Tiguan je oproti předchůdci o šest centimetrů delší a o tři širší. Vešly se sem proto i nadstandardně rozměrné a pohodlné sedačky (leč bez odvětrávání), zbylo i místo na spoustu odkládacích prostor. Ve dveřích, na středové konzoli, u kolen v síťkách. Do kufru se při posunutí zadní lavice na doraz vejde 615 litrů zavazadel. Kodiaq to sice není, ale na chalupu, na Mácháč i na Istrii vás Tiguan s bagáží taky odveze.

Póza před Zelenou horou

Co se děje kolem auta, můžete sledovat díky 3D projekci prostorového kamerového systému na velké osmipalcové multimediální obrazovce. To digitální přístrojový štít za volantem (který má třeba Passat a dostane ho i Karoq) zase nabízí pěknou řádku informačních ploch o spotřebě, navigaci nebo třeba náklonu karoserie v terénu. Asi nejpovedenější a nejvíc praktický je širokoúhlý náhled mapy s budíky po stranách. Výplně tachometrů přitom můžete libovolně měnit. Přepínání grafiky je rychlé, plynulé a absolutně rozmazlující. Škoda jen baculatého písma, které v kontrastu geometricky přímých linek interiérového designu působí stejně nevkusně jako Comic Sans na úřední tabuli.

Nechci zapomenout na velmi funkčně realizovaného asistenta pro sledování mrtvého úhlu, který překonává pomocníky ve srovnatelně vybavených vozech. Signalizace ve zpětném zrcátku (mimo zrcadlo) svítí v případě blížícího se auta, rozbliká se až v případě, že chcete odbočit. Líbivá je šedá Indium metalíza i obutá kolesa, černý strop, masivní nárazník i čtyřúhelníkové výdechy výfuku na imitaci difuzoru. Je toho spousta. Nový Tiguan má prostě skvělou fazónu. V popsané výbavě ale stojí přes milion a čtvrt, a dostává se tak do cenových hladin prestižnějších německých konkurentů z řad BMW nebo Mercedesu. No jo, ale vezměte ty dva do lesa, to se nesluší. Hajný může být jen jeden.

Širší, delší a nižší než předchůdce

Základní technické údaje:

Volkswagen Tiguan 4Motion Highline R-Line

Motor: zážehový čtyřválec

Objem: 1984 cm3

Výkon: 162 kW (220 k) při 3500 ot./min.

Točivý moment: 350 Nm při 1500–4000 ot./min.

Rychlost: 220 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 7,8/9,7/6,7

Pohotovostní hmotnost: 1862 kg

Rozměry: 4486 x 1839 x 1643 mm

Rozvor: 2681 mm

Objem zavazadlového prostoru: 615 l / 1655 l

Základní cena testovaného auta: 1 142 900 Kč