Volvo V90 – recenze a test – rozměry, cena, poruchy

Tohle mohutné kombi s pohonem všech kol doslova vysává cizí pohledy. Je originální, stylové, jde svou cestou. A co umí?

Zaplať pan bůh, že ve Volvu nechtějí kopírovat německou úspěšnou luxusní konkurenci. Taková cesta by tradiční švédskou automobilku poslala do pekel. Roku 1999 bylo Volvo prodáno společnosti Ford Motor Company. Od roku 2010 je Volvo ve vlastnictví čínské automobilové společnosti Geely Holding Group.

Čínské peníze daly Volvu sebevědomí přijít s vlastním úspěšným líbivým stylem. Což není jen případ testovaného auta Volvo V90 kombi, nýbrž i dalších modelů. A zákazníci to vítají, takže Volvu utěšeně stoupají prodejní čísla.

Volvo V90 – design

Nekonečně dlouhý předek, nekomplikovaná příď, menší boční okna a sebevědomá záď dělají z V90 elegantní dynamickou žehličku. I když stojí, jako by letěla vpřed. Tohle auto prostě budí emoce, o což by mělo jít v první řadě. I ve verzi V90 R-design. Co na tom, že to jízdně žádný velký sportovec není.

Uvnitř se designéři vyřádili ještě víc. Ten pocit při nastoupení do auta připomíná usednutí do pohodlné sedačky v obýváku. Tělo hýčkají skvělé efektně prošité sedačky s kvalitním bočním vedením a možností prodloužit sedák. Oko potěší i jejich designové opěrky hlavy. Interiér je propracovaný do posledního detailu.

Interiér je silně ovlivněn luxusním modelem XC90 – dostal měkkou kůži a přírodní dřevo. Designu dominuje velká obrazovka infotainmentu ve stylu portrétu, která vypadá skvěle, i když její ovládání může být trochu krkolomné. Na druhou stranu dodává kabině elegantní, minimalistický design, který je stejně nóbl jako cokoliv, co nabízejí Němci.

Bývaly doby, kdy byla Volvo V90 combi především o prostoru, avšak Volvo V90 ukazuje, co je pro dnešní Volvo nejdůležitější – styl. Jeho ostrá příď a široká linie střechy mu pomáhají dodat noblesu, které se jeho německé alternativy jen těžko vyrovnají.

Volvo V90 recenze

Na dálnici je auto tiché a klidné, čemuž napomáhají pohodlná sedadla a autonomní jízdní asistenti. Bezpečnostní parametry jsou působivé: vyspělý systém automatického nouzového brzdění detekující nejen lidi a auta, nýbrž i zvířata, je součástí standardní výbavy a poloautonomní jízdní asistent sleduje značení na silnici.

Volvo V90 se sice nemůže pochlubit takovým objemem zavazadlového prostoru jako jeho předchůdci, i tak má velký zavazadlový prostor, který je dobře navržen a snadno se nakládá. Na zadních sedadlech je dostatek místa pro vysoké dospělé i s obrovskou panoramatickou skleněnou střechou.

Ačkoli V90 nenabízí dynamiku jako BMW řady 5, jeho plyšová kabina a pohodová jízda splňují kritéria prémiového nákladního vozu a má plné právo být na předních místech nákupních seznamů manažerů.

Volvo má standardně 18palcová kola, v rámci standardní výbavy bezklíčové odemykání a čalounění pravou kůží namísto syntetické náhražky. Volvo má dokonce standardně vyšší výkon – jeho základní benzínový motor má výkon 197.

Výkon a jízdní komfort

Volvo V90 je pohodlné a snadno ovladatelné. Pocit z auta ovlivní už první uchopení volantu. Ten je v případě Volva 90 příjemně malý s nepříliš tlustým věncem. To samé se však nedá říct o celkem hranatém tvaru páky voliče osmistupňové automatické převodovky Geartronic, která do ruky nepadne.

Stylově tvůrci auta pojali startování pochromovaným otočným ovladačem s nápisem Engine. Doprava se startuje, doleva se vypíná motor, jako za starých časů otočením klíče ve spínací skříňce. Plně digitální přístrojový štít před řidičem nabízí celkem přehledně všechny důležité informace.

Na výběr jsou jízdní režimy ECO, Comfort a Dynamic. Motor disponuje výkonem 235 koní, což je pro pohodlnou jízdu odpovídající image vozu tak akorát. Navíc moc nežere.

Dokazuje to průměrná spotřeba za test těsně pod osm litrů. Tím spíš, že Volvo V90 má v základu spoustu jízdních asistentů, kteří skvěle fungují. Například adaptivní tempomat patří k tomu nejlepšímu, co lze v autech dostat. Reaguje logicky a pokud to není potřeba, nebrzdí zbytečně horlivě, jako v případě mnoha konkurentů.

Ve městě
Volvo V90 je standardně vybaveno automatickou převodovkou, která z něj dělá pohodové auto pro jízdu po městě, ačkoli je letargická, takže pokud chcete okamžitý příval zrychlení – například míříte na mezeru v provozu – je tu pauza, než je pravá noha odměněna zrychlením vpřed. To může být trochu frustrující.

Další nepříjemností je jízda, která může být na nóbl kombi až příliš houpavá na nerovnostech. Modely nejvyšší specifikace to řeší adaptivními tlumiči se zadním vzduchovým odpružením a nastavením Comfort, které mnohem lépe vyrovnává nerovnosti na silnici.

Viditelnost je na vůz velikosti V90 docela dobrá a všechny modely jsou vybaveny zadními opěrkami hlavy, které se dají dálkově sklopit, a mít lepší výhled ze zadní části vozu. Všechny modely jsou také vybaveny předními a zadními parkovacími senzory a 360stupňovou kamerou, která poskytne pohled na silnici kolem vozu z ptačí perspektivy.

Na dálnici
Volvo V90 je ideální pro dlouhé cesty po dálnici. Je tiché, jeho sedadla jsou velmi pohodlná a dobře tlumí nerovnosti, zejména pokud si řidič objedná volitelné adaptivní tlumiče.

Švédská značka vybavila V90 autonomními jízdními asistenty, díky kterým dokáže na dálnici a v kolonách samo zrychlovat, brzdit a řídit, což pomáhá zbavit dlouhé jízdy monotónnosti. Jedinou nevýhodou Volva je rachotící čtyřválcový vznětový motor.

Na klikaté silnici
Na venkovské silnici se karoserie Volva v zatáčkách naklání, ovšem není to přehnané a přilnavost nechybí – je to naprosto přijatelné. Verze V90 kombi s pohonem všech kol nejsou o nic zábavnější než modely s pohonem předních kol, avšak mají větší přilnavost na kluzké vozovce.

Motory Volvo – recenze

K dispozici je jeden vznětový motor, dva zážehové a dva plug-in hybridy. Diesely se skvěle hodí na dálnice, benzinové motory jsou vynikajícími univerzálními vozy a plug-in hybridy mají velký výkon a možnost čistě elektrického pohonu, který ušetří peníze na kratších cestách.

S výkonnějším motorem D5 je Volvo V90 vynikajícím manažerským kombi: je rychlé, pohodlné, praktické a uvnitř působí velmi luxusně. Pohodlná jízda, zejména na 18palcových kolech, je velkým plusem. Stále bychom však volili model D4: čtyřválcové Volvo V90 D5 se nemůže vyrovnat šestiválcovým vznětovým jednotkám, pokud jde o plynulost, takže je lepší ušetřit peníze a zvolit levnější model.

Motory Volvo – recenze T5 a T6: Pokud řidič bojuje s omezeným rozpočtem a chce cestovat stylově ve spolehlivém vozidle, pak je T5 obecně lepší volbou. Pokud však klade důraz především na bezpečnost, pak by měl zvážit model T6, protože bude bezpečnější pro něj i pro osoby, které s ním ve vozidle jedou.

Volvo V90 Cross Country – recenze

V rámci svého závazku k elektrifikaci Volvo modernizovalo své staré motorové jednotky T5 a T6 48voltovým „mild-hybridním“ systémem. Zaujala jedna změna motoru, kterou 48voltový systém umožnil: Přeplňování je nyní poháněno elektricky.

Pro neznalé: motor T6 od Volva využívá jak turbodmychadlo, tak turbodmychadlo poháněné motorem, přičemž druhé z nich vyplňuje mezeru ve výkonu v nízkých otáčkách, zatímco výfukové plyny vytvářejí dostatečný tlak, aby se turbodmychadlo mohlo rozběhnout. Je to šikovný nápad, protože pomáhá relativně malému motoru Volvo o objemu 2,0 litru dodávat nadměrnou sílu.

Pod kapotou Volvo V90 Cross Country B6 se nachází stejný motor 2,0 l, jako ve vozech Volvo vybavených motory T5 a T6. Výkon činí 295 k a točivý moment 310 N.m, což je o 21 k méně a o 15 N.m více než u motoru T6 z roku 2021. Osmistupňová automatická převodovka je převzatá.

Pohonná jednotka B6 je vybavena něčím, co se nazývá integrovaný startér-generátor (ISG), což si lze představit jako posílený startér. Je připojen přímo k motoru a má za úkol znovu nastartovat motor po automatickém zastavení (motor se sám vypne na semaforech).

Co se týče zrychlení, 60 km/h za 6,9 sekundy, což znamená silný výkon při rozjezdu, ovšem při vyšších rychlostech jako by motoru docházel dech. Zaznamenáno bylo také líné chování převodovky při řazení a obtížné bylo modulovat brzdy; síla působící na pedál byla nekonzistentní, a když systém auto-stop vypnul motor, když rychlost klesla na minimum, V90 zastavila také, často prudce.

Volvo V90 Cross Country cena dosahuje 1,5 milionu korun.

Prostor a praktičnost

Volvo V90 postrádá elektricky ovládaný sloupek řízení, i tak je zde dostatek možností nastavení, aby si každý mohl nastavit volant přesně tam, kam chce. Všechny vozy V90 jsou vybaveny předními sedadly s vyhříváním, elektrickým nastavením výšky a výsuvnou opěrkou stehen pro dlouhé cesty.

Standardní výbava zahrnuje také plně elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s paměťovou funkcí, která umožňuje snadné vrácení sedadla do řidičské polohy, vyhřívaný volant a vyhřívaná zadní vnější sedadla.

Pokud jde o úložné prostory, pod přední středovou loketní opěrkou je místo na telefon, na přední středové konzole jsou pod roletkou schované dva držáky na nápoje, dělená odkládací schránka je velká a stejně tak i schránky ve všech čtyřech dveřích – každá z nich spolkne velkou láhev vody.

Prostor na zadních sedadlech

Pokud jde o zadní sedadla Volva V90, není si na co stěžovat. Je zde spousta místa pro kolena a také prostor pro hlavu je dobrý, a to i s volitelným panoramatickým střešním oknem. Prostřední sedadlo je také pohodlné a navzdory velké bouli v podlaze je zde stále místo pro nohy tří osob. Nicméně úzká kabina Volva znamená, že tři dospělí sedící za sebou se budou cítit stísněně.

Autem vede mohutný středový tunel, který trochu omezuje cestujícího vzadu uprostřed. Ten kvůli němu musí slušně roztáhnout nohy. I tvar zadní lavice jako by odpovídal čtyřmístnému uspořádání. Proč, když je Volvo V90 kombi tak široké a pohodlné?

Volvo vybavilo zadní sedadla modelu V90 spoustou praktických prvků, včetně ventilačního otvoru, tříkolíkové zásuvky a středové loketní opěrky s integrovanými držáky na nápoje. Volvo je také chytře vybaveno integrovanými podsedáky pro menší děti.

Zavazadlový prostor

Zavazadlový prostor Volva V90 o objemu 551 litrů je velký a je dobře navržen. Nemá žádnou nákladovou hranu, takže zavazadla lze snadno zasouvat a vysouvat, díky ochranné chromované liště se není třeba bát, že by si řidič odřel nárazník, a polička na zavazadla se po otevření víka zavazadlového prostoru posune nahoru. Zavazadlový prostor má čtvercový tvar a díky výsuvné přepážce lze zavazadla oddělit.

Pod ním je také další úložný prostor – i když poličku na zavazadla není kam uložit – a podlaha se zvedá z cesty na plynových vzpěrách.

Sklopení zadních sedadel Volva se provádí snadno stisknutím několika tlačítek u otvoru zavazadlového prostoru a vznikne velký rovný nákladový prostor. Elektrické otevírání zavazadlového prostoru je součástí standardní výbavy, na seznamu příplatkové výbavy je i otevírání bez použití rukou.

Styl interiéru, infotainment a příslušenství

Interiér Volva V90 vypadá skvěle a působí docela nóbl, ovšem ovládání displeje infotainmentu je docela složité. Každá část interiéru Volva V90 působí solidně a téměř žádné plasty nepůsobí lacině.

Samotný design je velmi švédský – minimalistický, jednoduchý a snadno ovladatelný – s rozsáhlými plochami nelakovaných dřevěných obkladů a chromovými prvky, které působí nóbl, nikoliv však okázale.

Čistý design auto získá díky standardně montované obrazovce infotainmentu ve stylu portrétu, která slouží k ovládání většiny funkcí vozu. Některé její ikony jsou trochu malé a za jízdy se špatně mačkají a ventilační systém vozu by bylo jednodušší ovládat pomocí tlačítek a knoflíků, než se nořit do menu na obrazovce.

Vestavěná navigace je dobrá, ovšem trpí stejným nešikovným ovládáním jako zbytek infotainmentu. Obrazovka rozpoznává gesta štípnutí a přejetí prstem používaná na telefonu. I když se v nabídkách infotainmentu lze snadno ztratit, díky velkému domovskému tlačítku se řidič snadno vrátí na hlavní obrazovku a může si ji nakonfigurovat podle svých požadavků.

Na rozdíl od dřívějších modelů je modernizovaný model V90 standardně vybaven digitálním přístrojovým štítem, který má přehlednou grafiku a různé možnosti zobrazení. Modely Ultimate dostaly také head-up displej, který promítá informace, jako je aktuální rychlost (tu je možné vypočítat díky vzorci pro výpočet rychlosti), na čelní sklo.

Všechny modely jsou vybaveny systémy Apple CarPlay a Android Auto, takže pokud systém Volvo omrzí, lze se vždy vrátit k intuitivnějším nabídkám na zrcadlovém displeji svého chytrého telefonu.

Letmým pohledem lze zjistit, že V90 se obejde bez většiny klasických ovládacích tlačítek na palubce. Místo klasické obrazovky navigace je uprostřed palubní desky k dispozici obdobu tabletu postaveného na výšku. Ve Volvu V90 se jedním klasickým tlačítkem vrací člověk do základního menu.

Různé funkce a aplikace lze ovládat přes ikony rozvržené do několika obrazovek. Třeba i sklopení opěrek hlavy zadních sedaček. Na rozdíl od Renaultu jsou ikonky hodně malé, takže pro řidiče za jízdy celkem nebezpečné. V tomto případě je německá konkurence se svými intuitivními ovládacími systémy typu MMI (Audi) přece jen dál.

MPG, emise

Volvo V90 je k dispozici se dvěma benzinovými motory, vznětovým motorem a plug-in hybridním modelem.

Pokud nejezdí hodně kilometrů, dává smysl kterýkoliv z benzinových motorů, lze si vybrat z modelů B4 o výkonu 197 k nebo B5 o výkonu 250 k. B4 zrychlí z 0 na 62 km/h za 7,9 sekundy – to je veškerá síla, která je potřeba, i když je vůz plně naložený.

B5 je o poznání svižnější; z času 0-62 km/h B4 srazí sekundu a na dálnici zrychluje s větší chutí. Obě auta jezdí na 35 km/h a jejich daňová povinnost se v prvním roce pohybuje mezi 585 a 945 librami, v závislosti na přesné specifikaci.

Jezdíte hodně po dálnici? Pak je vhondý diesel B4 o výkonu 197 k, který při ustálené jízdě dosahuje téměř 50 km/h a stojí 585 GBP. Zrychlí z 0 na 62 km/h za 8,5 sekundy, avšak ve vysokých rychlostech nabízí plynulejší akceleraci než benzinová B4 nebo B5.

Posledními možnostmi jsou benzinové plug-in hybridy T6 o výkonu 253 k a T8 o výkonu 310 k, které jsou skvělou volbou, pokud má řidič například kde nabíjet svůj vůz a ve všední dny dojíždí do práce na krátkou vzdálenost proloženou občasnou delší jízdou o víkendu.

Mají krátký dojezd na elektřinu až 27 km, což by mohlo přinést velkou úsporu nákladů na benzín, ovšem mají také dostatek výkonu, když se jejich benzinové motory ozvou – T6 zrychlí z 0 na 62 km/h za 5,5 sekundy, T8 za 4,7 sekundy. Dobíjení trvá přibližně tři hodiny pomocí 7kWh nabíječky.

Bezpečnost a zabezpečení

Volvo V90 získalo od Euro NCAP pět hvězdiček za bezpečnost s působivými výsledky 95 % v testech dospělých cestujících a 93 % v testech bezpečnostních asistentů.

Standardní bezpečnostní prvky zahrnují automatické nouzové brzdy, které dokáží rozpoznat auta, chodce a cyklisty, a V90 dokonce dokáže řídit kolem hrozící kolize, pokud není prostor k zastavení. K dispozici jsou také specifické funkce Volvo, jako je prevence sjetí z vozovky, která dokáže vůz navést zpět na silnici, pokud řidič vjede na krajnici.

Dále ochrana proti sjetí z vozovky, která v případě pádu z vozovky zapne bezpečnostní pásy vozu, aby cestujícího pevně držely na místě a zabránily zranění zad. Tyto funkce doplňují několik airbagů a systémy kontroly stability.

Spolehlivost a problémy

Vozy V90 byly předmětem různých reklamací, například kvůli vadným záclonovým airbagům, praskajícím pojistkám palivového čerpadla, vadným wifi modulům a tavícím se plastovým sáním.

Velké Volvo V90 combi dělá tradici švédské značky dobré jméno. V jeho DNA, včetně modelu V90 R-design, se mísí bezpečí s luxusem a výrazným stylem.

Volvo V90 bazar

Volvo V90 je mezi českými řidiči velmi oblíbené. Zkušenost s řízením této značky má značná část obyvatel a například v autobazarech je Volvo V90 hojně vyhledávané. Volvo V 90 bazar nabízí v různých typech karoserií (Kombi, Sedan, Hatchback, Limuzína) s rozličným počtem najetých kilometrů nebo odlišným typem paliva.

Volvo V90 cena

Volvo V90 cena se pohybuje od zhruba půl milionu korun po milion a půl. Takovým vozem je kupříkladu Volvo V90 2,0 Cross Country B4 AWD Plus. Volvo V90 Cross Country cena není nic pro nižší platovou třídu.