Tim Cook se zatím nedokázal vyrovnat Jobsovým produktům, hodnotí Walt Mossberg dekádu Applu

Tim Cook je americký manažer, který nastoupil jako ředitel společnosti Apple Inc. v roce 2011 po smrti Stevea Jobse. Cook byl v Apple Inc. předtím, než se stal ředitelem, od roku 1998, kdy se stal výkonným viceprezidentem pro nákupy. Co si i Cookovi a jeho vedení Applu myslí technologický žurnalista Walt Mossberg?

Apple dle Mossberga v uplynulé dekádě čelil dvou základním výzvám. Jednak se musel vyrovnat s odchodem svého duchovního otce a ceněného vizionáře Steva Jobse, který byl dlouho považován za synonymum pro Apple.

V druhé řadě se pak firma musela začít připravovat na nevyhnutelný pokles prodejů svého nejdůležitějšího a nejvýdělečnějšího produktu.

Kdo je Tim Cook

Cook se narodil v Alabamě a vystudoval průmyslovou inženýrství na Auburn University. Po dokončení studia pracoval 10 let pro společnost IBM. Poté se stěhoval do Intele, kde se stal viceprezidentem pro nákupy.

Cook se stal ředitelem Applu v roce 2011 po odchodu Stevea Jobse. Od té doby se zasloužil o zvýšení zisku Applu o 400 miliard dolarů během osmi let. Cook pomohl při rozvoji produktových řad Applu, včetně iPadu, iPhone, Apple Watch a AirPods.

Kromě toho Cook vedl úsilí Applu, aby se stal společností, která je šetrná k životnímu prostředí. Cook také pracoval na snížení cen produktů a jeho úsilí vedlo k tomu, že Apple byl jedním z prvních, kdo se zasadil o politiku „cenové hladiny“.

Tim Cook je také známý jako aktivní obhájce práv LGBT komunity a jeho podpora pro rovnost je známá po celém světě. Cook se také podílel na charitativních aktivitách, jako je například podpora obětí přírodních katastrof.

Timu Cookovi je však dlouhodobě vyčítáno, že postrádá ono vizionářství Steva Jobse. To dokládá i fakt, že Apple v poslední dekádě nepřišel s žádným produktem, který by byl pokládán za vyloženě přelomový.

Apple Watch či AirPods jsou samozřejmě produkty velmi povedené a daří se jim i obchodně. V očích analytiků a technologickým nadšencům však přeci jen nedosahují aureoly revolučních zařízení jako iPod, iPhone, MacBook Air či iPad.

Cookovi na druhou stranu nelze upřít jeho vynikající manažerské schopnosti a je nesporné, že finančně firma pod Cookovou taktovkou vzkvétá. Růst Applu je obrovský a od roku 2009 do roku 2019 se příjmy společnosti zvýšily na šestinásobek.

Každý z pěti segmentů produktů a služeb Applu by se sám o sobě bez problémů zařadil mezi společnosti Fortune 500 a za zmínku stojí i fakt, že nový kampus Applu je větší než Pentagon.

Obrovské břemeno pro rodáka z Alabamy

Tim Cook se Applu ujal 24. srpna 2011, kdy mu těžce nemocný Jobs firmu předal. Jobs, který zemřel o pouhých šest týdnů později, si Tima Cooka za svého nástupce vybral coby lety prověřeného manažera. Cook měl na starosti veškerý globální provoz firmy.

Nejde však o zcela „produktového“ člověka a dle Mossberga mu chyběl bližší vztah s dvorním designérem Applu Jony Ivem. Cook nebyl Ivovi tak úplně partnerem. Naplno však důvěřoval jeho schopnostem a převedl na něj velkou část zodpovědnosti za software i hardware zařízení.

Jobsův nástupce se po svém nástupu do funkce přirozeně dostal pod tlak, kdy Apple s novým šéfem přinese svůj první velký produkt a co jím bude. V návaznosti na Jobsovu biografii od Waltera Isaacsona se mělo za to, že velkým produktem, který si Steva Jobs přál, byla televize nové generace.

Cook také zhruba rok strávil tím, že na přelomový produkt v této kategorii neurčitě lákal. Skutečná televize od Applu nakonec na pulty nikdy nedorazila.

Prvním Cookovým produktem byly tedy až Apple Watch v roce 2015, přičemž skutečně použitelným a oblíbeným zařízením se staly až třetí Apple Watch z roku 2017. Applu se dle Mossberga konečně podařilo sladit hardware a software do té míry, aby byl s hodinkami běžný uživatel spokojen.

V roce 2016 pak přišel druhý zásadní Cookův produkt – bezdrátová sluchátka AirPods, která se stala naprosto všední součástí aktuální pop-kultury.

Jenže ani AirPods a Apple Watch zatím zdaleka nedosahují slávy produktů, které Apple na svět přinesl pod Stevem Jobsem. Dokonce i iPad, jehož prodeje pravidelně klesají a vrchol svých prodejů již mají s vysokou pravděpodobností za sebou, vydělal za rok 2019 téměř stejně peněz jako celý segment s wearables, kam patří právě i Watch a AirPods.

Ignorace Maců

Na druhou stranu, tento fakt rozhodně nemusí značit Cookovy nedostatečné schopnosti. Vývoj technologií má určité tempo a své cykly a je nutné si uvědomit, že za poslední dekádu nepřinesl přelomový produkt rozměru iPhonu žádný výrobce.

Svým významem se dřívějším produktům Applu dle Mossberga mírně blíží Amazon Echo s hlasovou asistentkou Alexou. Globální dopad tohoto produktu je prozatím diskutabilní.

Tim Cook dle Mossberga nese zodpovědnost za jiné věci. Nejvíce Mossberg Cookovi vyčítá jeho přístup k počítačům Mac. Milovaný a skvěle prodávaný MacBook Air byl Applem pět let ignorován a Apple byl v segmentu, který dříve jasně opanoval, zbytečně dohnán a předehnán konkurencí.

Na opačném pólu portfolia byl pak trestuhodně zanedbán Mac Pro, který je určen pro kreativní profesionály. Počítač, se který Cookův Apple vyrukoval v roce 2013, postrádal potřebnou modularitu a design u něj zvítězil nad funkčností.

Kreativci, kteří byli vždy důležitou skupinou zákazníků Applu, se právem cítili zrazeni. Dlouhé čekání na nápravu pak dávalo znát, že si Cookův Apple těchto lidí neváží tolik, jak bylo dříve zvykem.

Mossberg se s odkazem na zdroje uvnitř společnosti domnívá, že dal Tim Cook až příliš svobody a prostoru designérovi Jonymu Ivovi a nebyl dostatečně silným spojovníkem mezi ním a týmem inženýrů.

Právě o správné vyvážení designu a funkčnosti se prý dobře staral Steve Jobs, který vztah mezi těmito složkami lépe chápal a hlavně jej dokázal lépe pohlídat.

Walt Mossberg tento názor dokládá na příkladu MacBooků Pro, které jsou podle něj pro designovou atraktivitu příliš tenké a trpí tím jednak jejich portová výbava, s výjimkou posledního 16palcového stroje také jejich klávesnice.

Právě nový MacBook Pro a nový Mac Pro ukazují, že by se u Maců mohlo blýskat na lepší časy.

iPhone dotažen k dokonalosti

Naopak chválu si Tim Cook od Walta Mossberga vysloužil za svou práci s iPhonem, u které firma musí bojovat s obecně klesajícím trendem prodejů smartphonů. Cook na potenciální nebezpečí úpadku nejvýdělečnějšího produktu Applu poprvé zareagoval s iPhonem 6, který poprvé přišel i se svým větším sourozencem Plus.

Prodeje iPhonů tehdy vystřelily a vícekusové portfolio Cook od té doby drží. Ani tak se ale Apple poklesu prodejů vyhnout nemohl a Tim Cook proto musel reagovat znovu.

Lékem na klesající prodeje hardwaru je dle Cookovy strategie silné portfolio služeb. Služby Applu každoročně raketově rostou a jejich potenciál se zdá obrovský.

Ať už jde o Apple Music, Apple Pay, Apple News Plus, Apple Arcade nebo třeba o novou kreditní kartu Applu, všechny tyto služby mají, kam růst, a mohou se stát základem vysokých a stabilních příjmů firmy.

Cookova éra se pak vyznačuje také sázkou na ochranu soukromí a vymezení se proti konkurenčním technologickým firmám jako Google či Facebook. Tim Cook ochranu soukromí opakovaně nazval „lidským právem“ a opakovaně o tom tématu na veřejnosti mluví.

Soukromí se zároveň stalo jednou ze specifikací produktů Applu a Tim Cook se vzepřel dokonce i FBI, když Apple odmítl dešifrovat iPhone zabavený v souvislosti s teroristickým útokem.

Apple dle Mossberga i za Tima Cooka zůstává firmou, kterou byl po mnoho let – nejdůležitější společností vyrábějící konzumní hardware a podstatnou silou nejen v průmyslu, ale v celé společnosti. Je navíc bohatý a může růst.

Teprve se ale uvidí, zda se Timu Cookovi podaří z Applu udělat také oblíbeného poskytovatele hudby, televizního obsahu či zpráv. A co je hlavní – zda ještě někdy představí skutečně revoluční zařízení rozměrů iPhonu.