Je možné vrátit nevhodný dárek

Na Vánoce jsem zakoupila dceři zimní kabát. Dcera z tohoto dárku byla nejprve nadšená, ale poté bohužel zjistila, že je jí malý.

Kabát jsem zakoupila v kamenném obchodě. Kamarádka v práci mi řekla, že jej mohu do čtrnácti dnů vrátit. Je to možné?

Odpověď z poradny

Během Vánoc se snažíme potěšit své blízké dárky. Ne vždy se však trefíme do vkusu či velikosti. Na vrácení případně výměnu nevhodného dárku bohužel nemáte ze zákona žádný nárok. Záleží tedy pouze na samotném prodejci, zda vám výměnu nebo vrácení umožní, či nikoliv. Jedná se totiž o dobrovolný krok prodejce, který nemá nic společného s reklamací.

Obchodníci se většinou svým zákazníkům snaží před Vánocemi vyjít vstříc, a umožňují výměnu či vrácení zboží za určitých podmínek. Záleží tedy na vás, zda tyto podmínky budete splňovat a zda vy sama budete ochotna podmínky obchodníka akceptovat.

Při vrácení (výměně) zboží musíte mít doklad o zakoupení kabátu (tzv. účtenku), kterým prokážete, kdy jste si kabát zakoupila. Dále prodejci často požadují, aby bylo zboží nepoužité, nepoškozené a v původním obalu. U oděvů se také někdy požaduje, aby mělo zboží původní visačku.

Další podmínkou, kterou prodejce stanovuje, může být lhůta pro vrácení takového zboží. Ta nebývá většinou dlouhá, může se jednat například o lhůtu čtrnácti dnů ode dne zakoupení nebo vrácení (výměny) zboží do poloviny nebo konce ledna.

I přesto, že vám prodejce ústně slíbí, že vám zboží vymění, je lepší si tento slib nechat potvrdit písemně, například uvedením do kupní smlouvy nebo dokladu o zakoupení. U některého zboží, například kosmetiky nebo, spodního prádla, zpravidla prodejci výměnu či vrácení neumožňují.

V dotazu neuvádíte, zda jste se s prodávajícím předem domluvili na možnosti vrácení.  Pokud jste si předem nezjistila, zda je možné nevhodný dárek vrátit, zkuste co nejdříve prodejce navštívit a zeptat se na tuto možnost a její podmínky.

Vždy, když se rozhodnete zakoupit někomu blízkému dárek, o kterém si nebudete jistá, že se bude líbit či že mu bude tzv. „dobrý“, ptejte se prodejce na možnost vrácení či výměny zboží včetně podmínek předem.

Vrácení zboží z e-shopu

Nakupování online nám velmi usnadnilo život, ovšem někdy může být vrácení zboží z e-shopu trochu problém. Zde je průvodce, který pomůže proces vracení zboží z e-shopu co nejvíce usnadnit a zbavit stresu.

Na začátek je nutné vyhledat pravidla pro vracení zboží v daném e-shopu. Prozkoumat podrobnosti, jako je lhůta pro vrácení, jaký typ zboží lze vrátit a jaké jsou další podmínky. Před nákupem je potřeba zásadám vracení zboží porozumět.

Jakmile se člověk rozhodne výrobek vrátit, musí kontaktovat e-shop a oznámit mu, že chce zboží vrátit. Je třeba poskytnout všechny potřebné informace, jako je číslo objednávky, zboží a další údaje, které by mohla firma potřebovat.

Zboží je důležité pečlivě zabalit a přiložit k němu veškeré příslušenství nebo další díly, které byly dodány. Vždy je dobré ponechat si původní obal, protože to usnadní proces vrácení.

Zároveň je nutné přiložit kopii účtenky a veškeré další dokumenty, které byly dodány se zbožím. Pokud je to možné, tak i dodací list. To pomůže e-shopu rychle a přesně zpracovat vrácení.

Dále je dobré zjistit, zda e-shop nenabízí dopravu zdarma. Pokud ne, je třeba za dopravu zpět zaplatit. Přepravní služba musí být spolehlivá. Hodí se uschovat si číslo zásilky, sledovat ji, pokud je sledování zásilky České pošty možné, a ujistit se, že dorazila do e-shopu.

Jakmile e-shop zboží obdrží, měl by klient obdržet potvrzení, že vrácení bylo přijato. V závislosti na pravidlech pro vracení zboží může být vrácena celá částka nebo část kupní ceny.