Zima se blíží, je čas přezout

Koncem října? Až bude ráno potřeba škrabat námrazu? Nebo teprve s prvním sněhem? Zaručený recept, kdy přezout do zimního neexistuje. Každý samozřejmě podle svého. Je potřeba se řídit hlavně zákonem. Ten nakazuje jediné. Pokud mrzne nebo sněží, zimáky musí mít od 1. listopadu každý.

Rána bývají chladnější, vítr prudší, šlehá do tváří. Je podzim, předvoj zimy. A tak před pneuservisy v posledních týdnech houstne provoz. Mechanici mají napilno. Ale bude hůř, to Češi vědí, zima přichází bez ohlášení. A když poprvé udeří mrazy nebo začne padat sníh, je v pneuservisech nával opozdilců.

Přezutí pneumatik

Většina řidičů je disciplinovaná. Podle průzkumu společnosti STEM/MARK pro Continental Barum pneumatiky pravidelně přezouvá 87 % Čechů. Téměř 15 % řidičů ovšem vyčkává s výměnou až do chvíle, než je pneumatika zjevně opotřebená.

hloubka-dezc3a9nu-ovlivc588uje-brzdnou-drc3a1hu-400x258-1964978
Zimní pneumatiky jsou povinné do konce března.

Čtyři milimetry jistoty

Podle už citovaného průzkumu nezná přesná čísla pneumatik desetina českých řidičů. Někteří ale jezdí na zimních nebo letních gumách celoročně a dost hazardují s životem svým i ostatních. U sjetých pneumatik v případě nehody navíc nelze čekat odškodnění od pojišťovny. Hloubka desénu ovlivňuje brzdnou dráhu auta.

Čím je vzorek mělčí, tím pneumatika hůře odvádí vodu, bláto nebo sníh mimo její dotekovou plochu s vozovkou. Výrobci pneumatik doporučují jízdu na zimních gumách už ve chvíli, kdy průměrné denní teploty klesnou pod sedm stupňů Celsia. Začíná totiž tvrdnout směs, ze které je vyrobena, a tím se prodlužuje brzdná dráha auta.

zimnc3ad-pneu-jsou-povinnc3a9-do-31-3-400x267-9626732
Zimní pneumatiky musí být na voze od 1. listopadu.

Zkratka M+S označuje zimní pneu

Zimní pneumatiky mají pak obecně mnohem větší přilnavost k vozovce. Speciální směs pryže obohacená o siliku a další látky zlepšuje mechanické vlastnosti pneumatik za nízkých teplot. Zimáky lze poznat podle označení M+S, které výrobce razí na bočnici pryže. Je to zkratka anglických slov pro bláto a sníh. Celoroční pneumatiky jsou vždy určitý kompromis.

Výběr mohou usnadnit odborné testy automotoklubů, které letos už provedl například český Ústřední automotoklub. Je na místě volit pouze zimní pneumatiky vysoké kvality, protože nikdy člověk neví, jaká zima nastane, a vyjet do sněhu a na led na špatných pláštích je jako chodit v sandálech po sněhu. Servisy nabízí výměnu letních gum za zimní od pár stovek klidně po 1500 korun.

Samozřejmě záleží, zda mechanik kolo skutečně přezouvá nebo pouze mění. V Praze jsou ceny zpravidla vyšší. Zimní pneumatiky jsou v Česku povinné do 31. března. Pak je potřeba je omýt a uschovat nejlépe vertikálně vedle sebe, aby se nedeformovali.