Zima se blíží, přezujte včas

Koncem října? Až bude ráno potřeba škrabat námrazu? Nebo teprve s prvním sněhem? Zaručený recept, kdy přezout do zimního, vám v Česku dají na beton miliony protřelých řidičů. Každý samozřejmě podle svého. Řiďte se ale hlavně zákonem. Ten nakazuje jediné: pokud mrzne nebo sněží, zimáky musí mít od 1. listopadu každý.

zimnc3ad-pneu-v-akci-400x267-2479607 Zimní pneu v akci

Rána bývají chladnější, vítr prudší, šlehá do tváří. Je podzim, předvoj zimy. A tak před pneuservisy v posledních týdnech houstne provoz. Mechanici mají napilno. Ale bude hůř, to Češi vědí, zima přichází bez ohlášení. A když poprvé udeří mrazy nebo začne padat sníh, je v pneuservisech nával opozdilců.

Většina řidičů je disciplinovaná. Podle letošního průzkumu společnosti STEM/MARK pro Continental Barum pneumatiky pravidelně přezouvá 87 % Čechů. Téměř 15 % řidičů ovšem vyčkává s výměnou až do chvíle, než je pneumatika zjevně opotřebená. Stejně jako například sedmadvacetiletý pan Adam, který bude v příštích dnech volat do servisu poprvé za poslední dva roky.

Čtyři milimetry jistoty

zimnc3ad-pneu-jsou-povinnc3a9-do-31-3-400x267-9626732 Zimní pneu jsou povinné do 31. 3.

Chvíli váhá, když se ho ptám na zákonnou minimální hloubku dezénu u zimních pneumatik. „3,6?“ Podstřelil o čtyři desetiny milimetry. Podle už citovaného průzkumu nezná přesná čísla desetina českých řidičů. Někteří ale jezdí na zimních nebo letních gumách celoročně a dost hazardují s životem svým i ostatních. U sjetých pneumatik v případě nehody navíc nečekejte odškodnění od pojišťovny.

Hloubka dezénu ovlivňuje brzdnou dráhu auta. Čím je vzorek mělčí, tím pneumatika hůře odvádí vodu, bláto nebo sníh mimo její dotekovou plochu s vozovkou. Výrobci pneumatik doporučují jízdu na zimních gumách už ve chvíli, kdy průměrné denní teploty klesnou pod sedm stupňů Celsia. Začíná totiž tvrdnout směs, ze které je vyrobena, a tím se prodlužuje brzdná dráha auta.

Zkratka M+S označuje zimní pneu

hloubka-dezc3a9nu-ovlivc588uje-brzdnou-drc3a1hu-400x258-1964978 Hloubka dezénu ovlivňuje brzdnou dráhu

Zimní pneumatiky mají pak obecně mnohem větší přilnavost k vozovce. Speciální směs pryže obohacená o siliku a další látky zlepšuje mechanické vlastnosti pneumatik za nízkých teplot. Zimáky poznáte podle označení M+S, které výrobce razí na bočnici pryže. Je to zkratka anglických slov pro bláto a sníh. Celoroční pneumatiky jsou vždy určitý kompromis.

Výběr vám mohou usnadnit odborné testy automotoklubů, které letos už provedl například český Ústřední automotoklub. „Je na místě volit pouze zimní pneumatiky vysoké kvality, protože nikdy nevíte, jaká zima nás čeká, a vyjet do sněhu a na led na špatných pláštích je jako chodit v sandálech po sněhu,“ zní obecná rada ÚAMK. Servisy nabízí výměnu letních gum za zimní od pár stovek klidně po 1500 korun. Samozřejmě záleží, zda mechanik kolo skutečně přezouvá nebo pouze mění. V Praze jsou ceny zpravidla vyšší.

Zimní pneumatiky jsou v Česku povinné do 31. března. Pak je omyjte a uschovejte nejlépe vertikálně vedle sebe, aby se nedeformovaly. Pokud máte celá kola, zavěste je za ráfek, nebo je poskládejte na sebe do sloupců, radí Michelin.