SOUTĚŽ: Markéta Menčíková umí probudit tvůrčího ducha u každého

V poslední době se rozmáhá trend, chodit na různé kurzy. Lidé jsou často ve stresu a potřebují se nějak uvolnit. Zjistili jsme, že právě kurzy kreslení a malování, jsou k tomuto účelu hojně využívány. Vyzpovídali jsme Markétu Menčíkovou, která je lektorkou těchto kurzů.

Výtvarné tvorbě se věnuje od mala a posledních 12 let intenzivně kreslí a maluje. Své zkušenosti čtvrtým rokem předává na kurzech, v malebném okolí Podřipska, v obci Mnetěš. Pokud chcete vyhrát kurz kreslení pravou mozkovou hemisférou v hodnotě 1650,-Kč, mrkněte na pravidla na konci článku.

Rozhovor: Markéta Menčíková

http://www.mamen.cz/

 Kreslení, malování… tvrdíte, že se to dá naučit. Jak je to možné?

„Dá se naučit“ je jen fráze. V podstatě kreslit umí každý, má to do vínku dáno a já to jen odněkud z hloubi nevědomí vytahuji. Kreslení spadá do kreativní části mozku. Do části, kde jsou sny. Už miminko v porodnici se při spánku usmívá, pravděpodobně se mu zdá něco krásného.

Mezi další první počiny malého dítěte je právě kresba. Kdo nebyl svědkem toho, že mu dítko počmáralo zeď, nebo pohovku? Pro malé děti je právě kresba vyjadřovacím prostředkem, protože kresba odráží momentální stav duše. Pak nutně musí přijít i logické učení. A v tento moment kreativita ustupuje do pozadí. Už se dál nerozvíjí, tak jako doposud.

Proto naše kresby nemusí být moc hezké, protože v momentě, kdy náš rukopis začíná působit sebevědomě, nastupuje učení logické. S nástupem do školních institucí získáváme do mozku informace logické, a kreslíme s představou, jak by něco mělo vypadat a ne jak to skutečně vypadá. Takže na kurzech kreslení a malování se neučíme kreslit, ale učíme se potlačovat logiku při kreslení.

Co je to kreslení pravou mozkovou hemisférou ( PMH ) ?

To je jen název, pro daný typ kurzu, aby si jej lidé dobře zařadili. Řada vtipálků často pronese větu, že on kreslí rukou, a že tedy neví, jak to půjde půlkou mozku. Technika spočívá v tom, že při vnímání kreslených objektů se necháme ovládat pravou částí mozku.

Celý život se učíme logice a zapojujeme levou hemisféru a na tomto kurzu dáváme větší prostor kreativitě, tedy pravé části mozku. Vše je v symbióze. Při kreslení se zapojuje pravá i levá hemisféra. Celý jeden den ze dvou, se pomocí různých cvičení, snažíme potlačit logiku.

Proč se kreslení PMH neučí na základní škole?

Protože tam se učí logice. Ano, logice je potřeba se naučit, oproti kreativitě. A i když učitel výtvarné výchovy má jistě cit a talent a je kreativní, učí v systému, kde logika vládne, a jen těžko bude po 5-ti hodinách logiky „přehazovat dětem výhybku“ na intuici.

Opravdu má výtvarná činnost ozdravné účinky?

Ano, pokud kreslíte jako kreativec  a ne jako logik, pak u toho nepřemýšlíte. Věnujete se svým vlastním myšlenkách. Pokud máte za sebou nějakou nešťastnou událost, při kreslení si ji můžete neustále „pouštět“, upravovat si ji ve smyslu, „mohla jsem to říci takto“, obhajovat se, proč jste takto jednala, že jste třeba neměla na výběr. Až se s tím nakonec dokážete vyrovnat a odpustit. Sobě i tomu druhému. A to je ta očista, ten uzdravující proces. Zdravá duše, rovná se, zdravé tělo.

V nabídce máte více technik na výběr. Jaký kurz byste doporučila jako první?

Jednoznačně pravou mozkovou hemisférou. Nejen, že se na něm osvobodíte od logického vnímání, ale objevíte tajemství, které skrývá tužka. S obyčejnou tužkou se dají dělat krásná kouzla. Dovolím si říci, že za ta léta praxe, jsem z tužky vytáhla, co se dalo a nyní má každý kurzista možnost si vybrat, jakým způsobem ji ve svých kresbách uplatní.

A navíc i na dalších technikách má možnost si vytvořit portrét. U lidí, kteří tímto kurzem nikdy u nikoho neprošli, nedoporučuji dělat na mých kurzech portrét.

Na obrázcích vidíme, že se překresluje motiv z fotky. Není to jako bych si doma překreslovala rozkostičkovaný papír?

Vůbec ne. Toto je jen nejjednodušší způsob, jak vás mohu naučit reálně vidět. Mohla bych vás stejně tak vzít do přírody a učit v krajině vnímat reálný svět. Ale vzhledem k tomu, že kurzy mám každý víkend a neovlivním počasí, pak nemám moc možností na výběr.

A co se samotné techniky týká, během prvních cvičení je opravdu potřeba obrázky rozkouskovat, aby kurzista odboural logické vnímání. Ona tam ta logika má tendenci hodně naskakovat. Během dalších cvičení postupně toto rozkouskování ubíráme až dojdeme jen na nutné proporční linie v případě portrétu, nebo linie, které pomohou rozvrhnout základní kompozici.

Takže ty čáry přes obličej je nutné dělat?

Ano, to jsou linie asymetrie. Je nutné je tam dělat, abychom zachovali přirozené pokřivení obličeje. Jak všichni víme, každá půlka obličeje je odlišná. Pokud budete zrcadlit levou stranu a pak pravou, získáte dva úplně odlišné obličeje. Pokud kreslíte logicky, pak se snažíte obličej narovnávat a pak také ztrácí podobu s osobou, kterou kreslíte.

A proč se kreslí zrovna portrét? Mnoho lidí by to mohlo odradit, protože se to zdá být těžké.

Portrét je těžký, ale přijdete na kurz, kde vás nic nenaučím? Na portrétu vás toho mohu nejvíce naučit. I já, jako lektor, musím dávat zpětnou vazbu kurzistovi. Na portrétu uvidím nejvíce chyb a mohu na ně jemně poukázat. Dát impuls, kde se to dá vylepšit.

A na výsledných obrázcích sami vidíte, že to opravdu naučit dá. V krajince se toho mnoho ztratí a já, ani vy, bychom neměli objektivní náhled.

 A co jiné techniky? Co olejomalba? Ta už bude zřejmě pro pokročilejší malíře?

To jsou jenom předsudky a strach, pustit se do této nádherné techniky, které v nás vyvolali velcí mistři. Olejomalba je nádherná technika a byla by škoda si ji alespoň jednou v životě nezkusit.

Jak kurzy probíhají a kolik se zúčastňuje lidí?

Ráno se sejdeme, připravíme si něco dobrého k pití a pomalu začneme pracovat. Po nutných informacích o dané výtvarné technice povídám a materiálech, které lze používat. Během dopoledne si každý dává krátké přestávky dle vlastního uvážení.

Objednáváme si jídlo z dovážkou z restaurace. Kolem poledne si dáme hlavní jídlo a pauzu třeba půl hodiny až hodinu, podle toho, jak si lidé přejí. Odpoledne už bývá uvolněná atmosféra. Lidé se smějí, baví, je to nádhera. Co se počtu kurzistů týká, je to individuální.

Například na PMH mám zpravidla 10 až 12 lidí, někdy méně a snažím se být pořád ve střehu, abych kurzistům předala maximum. Na olej a akryl chci, aby každý měl svou lavici jen pro sebe a tak je maximální počet osob 7.

Je možné domluvit si individuální kurzy?

Ano, ta možnost tady je a lidé ji rádi využívají. Je to o dohodě. V ateliéru bývám v týdnu pouze v dopoledních hodinách mezi 9. až 13. hodinou a v tomto čase mohu vést individuální kurz. Cena je stejná, jako o víkendovém kurzu. Jenom tempo přizpůsobím kurzistovi a až splní osnovy, tak tím je kurz ukončen. Nelze jej tedy počítat na hodiny strávené v ateliéru, ale na výsledek.

Proč máte na kurzech věkový limit od 11ti let?

Kurzy jsou určené hlavně pro dospělé. Děti mají možnost přijít, ale jsem raději, když je doprovodí dospělí. Osnovy jsou přizpůsobeny tempu dospělého člověka. Děti jsou více intuitivní, měně řeší, prostě se s tím moc nemažou a jsou se vším brzy hotovy a pak by se mohli nudit.

A v tomto čase já nemám moc příležitost se jim věnovat, protože mě zaměstnávají dospělí. Pak jsem ráda, za toho rodiče, který ví, čím dítko zabavit. Z praxe vím, že děti kolem 13 – 14ti let už doprovod nepotřebují, ale ty mladší ano.

Děláte mnoho kurzů, tudíž musíte mít i širokou škálu materiálu. Máte nějaký limit, co se kvality týká?

Jsem náročná. Lidem ráda ukážu rozdíl mezi obyčejnou čtvrtkou a uměleckým papírem a mají možnost si to vyzkoušet. Dávno jsem zjistila, že kvalitní materiál udělá dílo krásnější a práce jde lépe od ruky. Používám osvědčené materiály, kterým já sama věřím.

Co se týká tubiček oleje, či akrylu, tak na kurzech používám studentské barvy. Studentské na pochopení techniky jsou ideální. Na doma doporučuji, ať si lidé časem pořídí ty umělecké. Jsou sice o dost dražší, ale jejich díla budou minimálně z poloviny umělecká!

Možná by vaše práce na někoho mohla působit jako koníček, je to tak?

Ano i ne. Pořád je to práce, ale dělaná s láskou. Na každou techniku se musím důkladně připravit. Dělám si vlastní předlohy a osnovy, podle kterých lidi učím. A je nutné zdůraznit, že lidé si neplatí to, že je naučím kreslit nebo malovat, ale moje know how.

Platí můj čas i mimo hodiny kurzu, kdy hledám patřičné štětce, dané papíry, které budou na štětce, pastelky a tužky reagovat tak, jak já si představuji. Ani já od nikoho nedostávám vzorečky. Vše si musím koupit a když chci jeden papír, musím koupit celý blok.

Takto hledám, zkouším, docela dlouhou dobu a stojí mě to spoustu peněz. Když chci vyjít s novým kurzem, jednu předlohu dělám několikrát na různé papíry s různými značkami uhlů, barev, různými štětci. A netřeba se zmiňovat o podnikatelské administrativě a práci s výpočetní technikou.

Děkujeme Markétě za vyčerpávající rozhovor a pro ty, kteří by rádi vyzkoušeli, zda i oni jsou schopni naučit se kreslit, přinášíme soutěž.

SOUTĚŽ:

Pravidla:

  1. Staň se fanouškem FB stránky Zprávy – Teplice a Mamen
  2. Sdílej článek
  3. Do komentáře odpověz na otázku: Jaký je min. věk pro účast v kurzu kreslení pravou mozkovou hemisférou?

Soutěž probíhá od 23. -26. 1.2017, 15 hod.

Výherce zveřejníme v pátek, 27. 1.2017.