Jak zablokovat emailovou adresu a kontakt

emaily_na_gmailu

Pro některé lidi může být nepříjemné, když se v jejich schránce zobrazují e-maily, které jsou nevyžádáné, spam nebo prostě nechtěné. Je na čase převzít kontrolu nad svou doručenou poštou a protřídit ji.

Každý den je odesláno nebo přijato v průměru 293,6 miliardy e-mailů od všech typů lidí, ať už od rodiče v domácnosti nebo zaměstnance od devíti do pěti. Mnoho z nich pochází z obtěžujících, škodlivých nebo prostě nechtěných zdrojů a pro rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem je nezbytné vyčistit si schránku od takového odpadu.

Phishing

Phishing je forma podvodu, při níž se útočník v e-mailu nebo jiné formě komunikace vydává za důvěryhodný subjekt nebo osobu. Útočníci běžně používají phishingové e-maily k šíření škodlivých odkazů nebo příloh, které mohou plnit různé funkce. Některé z nich od obětí vylákají přihlašovací údaje nebo informace o účtu.

Klamavý phishing je mezi kyberzločinci oblíbený, protože je mnohem snazší někoho přimět ke kliknutí na škodlivý odkaz ve zdánlivě legitimním phishingovém e-mailu než prolomit obranu počítače. Podvodníci každý den provedou tisíce takovýchto phishingových útoků – a často jsou úspěšní.

Bohužel díky tomu již musí denně několik lidí dohledávat, jak smazat email na seznamu a jiných platformách, protože byli obětmi takového útoku.

Jak poznat pishing?

Phishingové e-maily a textové zprávy často vyprávějí příběh, který uživatele má přimět kliknout na odkaz nebo otevřít přílohu. Může dostat nečekaný e-mail nebo textovou zprávu, která se tváří, jako by byla od společnosti, kterou zná nebo jí důvěřuje, například od banky nebo společnosti vydávající kreditní karty či komunální služby.

Podvodníci často aktualizují své taktiky, aby udrželi krok s nejnovějšími zprávami nebo trendy, ale zde jsou některé běžné taktiky používané ve phishingových e-mailech nebo textových zprávách. Tyto emaily často:

  • říkají, že si všimli nějaké podezřelé aktivity nebo pokusů o přihlášení
  • tvrdí, že je problém s účtem nebo platebními údaji
  • řeknou, že je potřeba potvrdit některé osobní nebo finanční údaje
  • obsahuje fakturu, kterou uživatel nepoznává
  • chtějí, aby člověk klikl na odkaz a provedl platbu
  • tvrdí, že má uživatel nárok na registraci pro vrácení státních příspěvků
  • nabízejí kupón na zboží zdarma

Veškeré informace a dokumenty v emailu jsou lživé. Žádný problém s přihlášením ani s platebními údaji se nikde nevyskytl, nic není potřeba potvrzovat. Žádné kupóny nejsou pravé. Ačkoliv pishingové emaily mohou vypadat velmi přesvědčivě, člověk na ně nesmí naletět. Nikdy nesmí rozkliknout odkazy ani nikam posílat své osobní údaje.

Zde jsou příznaky toho, že se jedná o podvodný e-mail, i když vypadá, že pochází od známé společnosti – a dokonce je v záhlaví použito logo společnosti:

  • e-mail obsahuje obecný pozdrav.
  • v e-mailu je uvedeno, že uživatelův účet je pozastaven kvůli problémům s vyúčtováním.
  • e-mail uživatele vyzývá, aby klikl na odkaz a aktualizoval své platební údaje.

Zatímco skutečné společnosti mohou komunikovat prostřednictvím e-mailu, legitimní společnosti nebudou posílat e-maily ani textové zprávy s odkazem na aktualizaci platebních údajů. Phishingové e-maily mohou mít pro lidi, kteří podvodníkům poskytnou své údaje, často reálné následky, včetně krádeže identity. A mohou poškodit pověst společností, které podvrhují.

Ačkoliv jsou tito hackeři nohdy velmi přesvědčiví, člověk jim nesmí věřit.

Jak zablokovat e-mailovou adresu v Gmailu – blokování kontaktu

Služba Gmail dobře třídí příchozí poštu a umisťuje ji na správná místa, včetně přesouvání nevyžádaných zpráv do složky Spam. Přesto se některé nevyžádané a nechtěné e-maily mohou dostat do složky Doručená pošta a zahltit ji.

Pravděpodobně nejjednodušší způsob, jak zabránit zobrazování nechtěných e-mailů, je zablokovat zprávu tak, aby Gmail automaticky doručoval zprávy z adresy odesílatele do složky Spam. Nebo například blokování kontaktu. Je potřeba jen několik jednoduchých kroků:

  1. Přejděte na Gmail.
  2. Přihlašte se pomocí svých přihlašovacích údajů.
  3. Otevřete e-mail od adresáta, kterého chcete zablokovat.
  4. Klikněte na tlačítko „tří teček“, které se nachází v pravém horním rohu e-mailu.
  5. Vyberte možnost „Zablokovat odesílatele“.

Pokud by chtěla ta samá osoba e-mailovou adresu odblokovat, stačí postupovat podle pokynů výše. Nakonci Google vznese dotaz, zda ji chcete majitel gmailu odblokovat, namísto zablokovat. Uživatel může stejným postupem jak zablokovat kontakt, tak i zablokovat hromadné emaily a další.

Hromadné emaily – proč lidem chodí?

Když člověk poskytne svou e-mailovou adresu pochybným webovým stránkám, jako je vyplňování formulářů pro reklamy slibující „věci zdarma“, běžně dostává phishingové a nevyžádané e-maily. Nicméně v dnešní době může i ten nejopatrnější uživatel e-mailu skončit v záplavě nevyžádané pošty.

Hackeři mohou e-mailovou adresu ukrást prolomením legitimních služeb a organizací, kterým ji člověk poskytl, a poté tyto informace prodat kyberzločincům, kteří doufají, že někoho podvedou. Firmy také sdílejí veřejné seznamy kontaktů, aby mohly rozesílat hromadné marketingové e-maily.

Naštěstí většina poskytovatelů e-mailových služeb – včetně služeb Gmail, iPhone, Outlook, Yahoo, Hotmail a AOL – umožňuje uživatelům blokování kontaktů, nevyžádané pošty a nevyžádaných e-mailů na svých platformách.

Zahlcení schránky hroadnými emaily lze jednodušše vyřešit jejich blokováním.

Jak blokovat kontakt hromadných e-mailů

Pokud někomu přichází hromadné e-maily (reklamy, promoakce), kterých se chce zbavit, nemusí e-mailového odesílatele úplně zablokovat. Stačí se odhlásit z odběru těchto e-mailů podle níže uvedených kroků. Postup je velmi podobný jako jak zablokovat emailovou adresu.

  1. Přejděte na Gmail.
  2. Přihlašte se pomocí svých přihlašovacích údajů.
  3. Otevřete hromadný e-mail.
  4. U jména odesílatele se zobrazí tlačítko Odhlásit (popř. Změnit předvolby, Unsubscribe a další). Pokud se Vám u jména nic nezobrazuje, tato možnost se může nacházet i na konci emailu.
  5. Klikněte tedy na něj a postupujte podle pokynů.

Tato možnost je často v emailu velmi dobře zamaskovaná. Většinou se nachází úplně na konci zprávy malým písmem. Pokud člověk rozklikne odkaz, kde bude chtít odhlásit odběr emailů, musí tuto možnost ve většině případů znova potvrdit na webu.

U jiných poskytovatelů je postup blokace emailů velmi podobný. Stačí si najít již zmiňované 3 tečky, nebo najít ve schránce nastavení svého účtu. Navíc všichni poskytovatelé mají pro jejich uživatele připravené podrobné návody, kdyby si nevěděli rady jak zablokovat emailovou adresu.

Nahlášením spamu a škodlivých e-mailů

Google se snaží udržet spam a nechtěné e-maily mimo doručenou poštu, ale některé e-maily přece jenom proklouznou. Každý může Googlu pomoct tak, že nahlásí jakýkoli e-mail jako spam nebo podezřelý. Postup je velmi podobný jako v případě jak zablokovat email.

Nahlášení spamu:

  1. Přejděte na Gmail.
  2. Přihlašte se pomocí svých přihlašovacích údajů.
  3. Otevřete e-mail nebo jej zaškrtněne zaškrtnutím políčka vedle něj.
  4. Klikněte na tlačítko „Nahlásit spam“ nahoře – vypadá jako stopka s vykřičníkem.

Nahlášení podezřelého e-mailu:

  1. Přejděte na Gmail.
  2. Přihlašte se pomocí svých přihlašovacích údajů.
  3. Otevřete e-mail, který chcete nahlásit jako podezřelý.
  4. Klikněte na tlačítko „tří teček“, které se nachází v pravém horním rohu e-mailu.
  5. Vyberte možnost „Oznámit phishing“.

Spamové zprávy často přicházejí z nelegitimních e-mailových adres a mohou obsahovat explicitní nebo nelegální obsah. Tyto e-maily často používají zastrašovací taktiku, obsahují překlepy a zavádějící informace a jsou zasílány hromadně od anonymního odesílatele.

Zřídkakdy obsahují odkaz pro odhlášení, a pokud ano, může v něm být vložen škodlivý software. To může vést k tomu, že kyberzločinci získají přístup k počítači uživatele, jeho smartphonu a dalším zařízením.

Co dělat s podezřelým emailem?

Nejjistějším způsobem ochrany před hackery a zloději je ignorování podezřelých e-mailů. Pokud člověk neklikne na žádné neznámé nebo nevyžádané odkazy, přílohy nebo nestahuje soubory, udělá téměř vše, co může udělat pro to, aby se vyhnul jakémukoli útoku na svůj počítač nebo data.

Pokud někdo obdrží e-mail od někoho, komu důvěřuje, ale není si jist odkazem nebo přílohou, je lepší kontaktovat odesílatele nebo odkaz či přílohu prověřit pomocí bezplatné online služby VirusTotal, která analyzuje podezřelé soubory a adresy URL a odhaluje malware. A než na e-mail uživatel odpoví, musí si dát pozor na závažné příznaky, že se chystá naletět phishingovému podvodníkovi.

Nicméně po doručení takového pishingového emailu hned uživatel nemusí plánovat jak zrušit email od seznamu a jiných poskytovatelů. Nejlepším řešením bude email ignorovat a dát si hlavně pozor, aby člověk neklikl na nic nevyžádaného.

Při odhalení podezřelého emailu od známého je lepší ho ihned kontaktovat.

Jak předejít doručování spamů a nevyžádané pošty?

Není potřeba ztrácet čas klikáním na tlačítko „odhlásit odběr“ u každého spamového e-mailu, který přijde. Nejenže lze omylem kliknout na škodlivý odkaz, ale je to také „malá náplast na mnohem větší ránu“. Pokud dostává uživatel hodně spamu, odborníci doporučují začít znovu se dvěma novými e-mailovými účty: Jeden pro marketingové nabídky a druhý pro soukromé e-maily s přáteli a rodinou.

Jakmile bude mít člověk novou e-mailovou adresu, měl by omezit, kdy a komu ji bude sdílet. Osobní údaje by se měly sdílet pouze s důvěryhodnými organizacemi a jen tehdy, když je to nutné. V nové adrese může již od začátku čistit svou adresu pomocí návodu jak blokovat kontakty a emaily.

Jak zrušit email od seznamu a od jiných poskytovatelů? Postup je velmi jednoduchý a intuitivní. V nastavení účtu může uživatel jak smazat email do seznamu a dalších poskytovatelů, tak si nastavit celou svou schránku a účet.

Co dělat, pokud člověk odpověděl na phishingový e-mail?

Pokud se uživatel domnívá, že podvodník má jeho údaje, například číslo sociálního pojištění, kreditní karty nebo bankovního účtu, měl by navštívit státní orgány a policii. Tam se dozví, jaké konkrétní kroky je třeba podniknout na základě informací, které byly ztraceny.

Pokud se člověk domnívá, že klikl na odkaz nebo otevřel přílohu, která stáhla škodlivý software, je potřeba aktualizovat bezpečnostní software svého počítače. Poté se musí provést antivirová kontrola počítače, spustit skenování a odstranit vše, co antivirus označí za problém.