Kam zmizely peníze klientů děčínské cestovní agentury Aloha?

Portál Krachy cestovek včera s odvoláním na veřejné zdroje informoval, že soud před pár dny zamítl insolvenční návrh cestovní agentury Aloha Děčín s.r.o., který podal její jednatel a jediný majitel Jan Kotek. A také jsme naznačili, že tento děčínský podnikatel už dříve pověsil byznys v cestovním ruchu na hřebík. I když ne tak docela. Od roku se totiž 2012 věnuje provozování restaurace, a to ne ledajaké.

Místní jí říkají Nebíčko a je jedním z magnetů turistického ruchu v Děčíně. Napodobenina hradu je postavena na 150 metrové skále na levé straně řeky Labe s nádherným výhledem na město a na Děčínský zámek tyčící se na skalním ostrohu přímo naproti přes řeku Labe. Mluvíme o restauraci Pastýřská stěna Děčín, restauraci s pravděpodobně nejkrásnějším výhledem na Labi, která byla vloni oceněna cenou Restaurace Ústeckého kraje 2012 a to po pouhém roku a půl svého provozu.

Podle dostupných informací v médiích jsou jejími provozovateli restauratér Tomáš Bílý a majitel cestovní agentury Jan Kotek. Oba jmenovaní jsou samozřejmě na získané ocenění náležité hrdí a nechali se zvěčnit v Děčínském deníku při předávání ceny.

Děčínský deník dokonce přinesl v polovině loňského listopadu rozhovor s „majitelem restaurace“ Janem Kotkem. Jenže restaurace na Pastýřské stěně patří městu Děčín, které ji od devadesátých let pronajímá. V roce 2012 město vyhodnotilo nabídku dua podnikatelů Bílý – Kotek jako nejvýhodnější, a tak jmenovaní získali nemovitost na dva roky ke svému podnikání.

Otázkou zůstává, jakou roli v tom sehrál fakt, že T. Bílý je provozovatelem několika dalších vyhlášených restaurací v Děčíně, a jakou to, že J. Kotek je členem místního sdružení ODS. Kotek je také od roku 2010 členem děčínské městské Komise cestovního ruchu a zaměstnanosti (a dalších subjektů).

Stojí za povšimnutí, že komise už v roce 2011 doporučila opravit komunikaci údajně v havarijním stavu na Pastýřskou stěnu k ZOO Děčín s tím, že příchod k ZOO a na Pastýřskou stěnu je důležitý pro cestovní ruch.

O rok později podnikatelský tandem Bílý – Kotek vyhráli zakázku na provozování restaurace, kterou otevřeli v červnu 2012. Změnu, kterou ve srovnání s minulostí restaurace prošla, ocenila i hodnotící komise z Asociace hotelů a restaurací České republiky.

„Po nákladné rekonstrukci, dovybavení a výrazné změně kvality poskytovaných služeb vaše společnost nabídla místním občanům i návštěvníkům vašeho města kvalitní gastronomické zařízení.“ zdůvodnil udělení ocenění Milan Nemrava z asociace, která soutěž o nejlepší restauraci v Ústeckém kraji pravidelně pořádá.

Když je řeč o nákladné rekonstrukci, jednoho hned napadne otázka, kde na to provozovatelé restaurace na Pastýřské stěně vzali. A také ho může napadnout myšlenka: Nemizely právě zde peníze klientů cestovní agentury Aloha, tedy ty peníze, které měla agentura poslat cestovním kancelářím pořádajícím zájezdy?

O tom, že peníze klientů v CA Aloha zůstávaly, svědčí jak urgence od cestovních kanceláří, jejichž byla Aloha provizním prodejcem, tak přiznání jednatele agentury Kotka, který se veřejně přiznal k tomu, že své klienty podváděl ve svém lítostivém vyjádření z tohoto týdne, citujeme: „Mrzí mě, že finanční dopady se dotknou i našich klientů, kterých jsme si po celá léta tak vážili a většina z nich se na nás opakovaně s důvěrou obracela.“

Takzvané finanční dopady by nenastaly, kdyby firma posílala v souladu s uzavřenými provizními smlouvami peníze pořádajícím CK, nebo kdyby upozornila klienty, že objednané zájezdy mají zaplatit přímo na účet cestovní kanceláře.

Jednatel a majitel CA Aloha Děčín Jan Kotek od začátku týdne není na svém mobilním čísle k zastižení. Volaný účastník je dočasně nedostupný, hlásí jeho operátor. Děčínský deník s odvoláním na informace od svých čtenářů napsal, že Kotka kvůli tunelování a milionovým dluhům vyšetřuje policie a že se po podnikateli slehla zem. „Údajně opustil město a je nezvěstný,“ napsal deník.