První iPhone byl představen v roce 2007. Přesto se stal nejvlivnějším produktem i této dekády

Sledování vzniku a vývoje moderního smartphonu je zcela paralelní s vývojem iPhonu od první generace až po současnost. Telefon Applu sice nebyl vždy první ve využívání určitých technologií nebo designových prvků, většinou ale právě on přicházel s implementacemi, které později nějakým způsobem napodobili ostatní. Proto ho lze označit za jeden z nejdůležitějších telefonů a možná to nejdůležitější mobilní zařízení poslední dekády.

První iPhone byl představen v roce 2007, v bilanci před přechodem do třetího desetiletí 21. století tedy už nemá místo. Ačkoliv ovšem sám započal revoluci v tom, co telefon pro člověka znamená, provedli ji až jeho nástupci.

Například jedině nástup větších senzorů, kvalitnějších optik a softwaru pro zpracování fotografií způsobil, že dnes už ve většině případů nemá smysl kupovat samostatný kompaktní fotoaparát.

Totéž platí prakticky pro všechny další funkce přítomné už u prvního iPhonu. Až se čtvrtou verzí jeho displej zásadně zvýšil svou kvalitu a umožnil tak zásadně lepší zkušenost z používání. Ta zprostředkovala rostoucí počet návštěv webu z telefonu a sledování videí. Výrazně následně přispělo postupné zvětšování zobrazovací plochy u pozdějších modelů.

Do roku 2010 Apple vstupoval s hodnotou pár set miliard dolarů. Díky poměrně stabilnímu růstu odpovídajícímu představování nových iPhonů pak firma v roce 2018 jako první na světě dosáhla hodnoty přes bilion dolarů.

Překonat Apple se dosud podařilo jen Microsoftu a nedávno ropné korporaci Saudi Aramco. Telefony se pro něj přitom staly hlavním zdrojem příjmů a tudíž i zvyšování hodnoty nedlouho po tom, co byl představen první iPhone.

Jeden z hlavních odkazů Steva Jobse samozřejmě není jediným, který vede vývoj mobilních technologií. Zejména v posledních letech se naopak poměrně často objevují právě opačné argumenty. Je nutno přiznat, že například větší displeje prosadil Samsung a Apple ho pouze následoval. Je také otázkou, zda by se iOS stávalo postupně otevřenější nebýt tlaku ze strany Androidu.

Na druhou stranu iPhone prosadil mnoho jiných prvků s obrovským dopadem. CNBC zmiňuje hned několik funkcí, které pohltily celé sektory technologického trhu a jiné zase vytvořily. Prvním byl App Store, který od spuštění v roce 2008 vydělal už 120 miliard dolarů, z toho 30 jen v minulém roce.

Bez silného zaměření iPhonu na web a nové formy konektivity si lze také těžko představit masivní nástup sociálních sítí, který proběhl. Telefon Applu dokonce v podstatě zabil jeho vlastní přehrávač iPod.

Co se týče konkrétních funkcí, Touch ID a Face ID obecněji spojené s velkým důrazem na bezpečnost a soukromí měly mnohem větší vliv než řešení jakékoliv jiné firmy. V pozdějších letech se, co se týče inovativnosti, začaly výrazněji projevovat také další části portfolia firmy.

Apple Watch jsou aktuálně zdaleka nejlepší volbou chytrých hodinek, totéž pak platí o iPadu mezi tablety.

V kontextu úspěchu iPhonu jsou důležité také další aspekty chodu firmy, každoročně se totiž vyrábí a prodává stovky milionů kusů. I když je ekologie pro Apple velmi důležitá a například všechny svoje operace plně napájí z obnovitelných zdrojů, bývá kritizován za samotný koncept masivní výroby a častých výměn zařízení za nové.

Snaží se proto zavádět programy, které podněcují zákazníky ke zpětnému prodeji starých telefonů Applu. Ten má stále nedokonalé, ale ve srovnání s alternativami efektivní recyklační programy.

Společnost si nedávno stanovila cíl, že chce jednou všechna svá zařízení vyrábět pouze z recyklovaných materiálů. Důsledkem toho bude kromě větší šetrnosti k životnímu prostředí také vyhnutí se možnosti získávání materiálů od překupníků porušujících základní lidská práva.

iPhone byl představen už v minulém desetiletí, až v tom nyní končícím se však stal jedním z nejvlivnějších produktů v dějinách. Ať už je to dobře nebo špatně, mnoho lidí si díky němu už život bez telefonu dokáže jen těžko představit.

V posledních pár letech jeho prodeje stagnují a Apple se začíná přeorientovávat na poskytování služeb, stále ovšem generuje více než polovinu celkového zisku firmy. Ani v dohledné budoucnosti následující dekády si tak lze jen těžko představit, že by ho nahradilo něco jiného.