Úřad po Applu i Googlu chce do navigací přidat upozornění na přejezdy. Firmy jej ignorovaly

Chytrý telefon nahradil celou řadu specializovaných zařízení, přičemž jedním z nich je i GPS navigace. Separátní navigaci už má dnes málokdo a valná většina lidí spoléhá při jízdě autem na mapy ve svém telefonu. Vlakové přejezdy v mapách však řidiči hledali marně.

Apple a Google se postupem času staly společnostmi, které mají svůj díl zodpovědnosti i za bezpečnost na silnicích. Tuto zodpovědnost však neberou tak vážně, jak by si některé úřady představovaly. Své k tomu může říci americký federální výbor zaměřený na bezpečnou přepravu, jehož žádost technologičtí giganti již několik let ignorují.

Poté, co v roce 2015 došlo v kalifornském Oxnardu k fatální srážce kamionu s vlakem, při níž zemřel strojvedoucí, federální vyšetřovatelé, kteří se případem zabývali, odeslali oficiální žádost Googlu, Applu, Microsoftu a dalším 11 společnostem, aby do svých navigací přidaly informace o vlakových přejezdech.

K nehodě totiž podle všeho došlo tak, že si unavený řidič přejezdu nevšiml. Jelikož stále více řidičů spoléhá právě na svou navigaci, úřad vyhodnotil za zásadní, aby uživatelé byli na přejezdy upozorňováni ve svých navigačních mapách.

Aplikace Mapy zobrazují trasu a s využitím dopravních informací v reálném čase nacházejí optimální trasu k cíli. Hlasová navigace upozorňuje na dopravní komplikace, řekne, kde odbočit, který pruh zvolit a zda neexistuje lepší trasa.

Od žádosti směřované na technologické giganty uběhlo několik let a Google ani Apple upozornění na přejezdy do svých map nepřidaly, což americké úřady pobuřuje. K smrtelným haváriím na železničních přejezdech dochází po celém světě poměrně často a z Washingtonu se ozývá, že technologičtí giganti mohli alespoň části nehod zabránit.

Google se k problematice vyjádřil v tom smyslu, že o doporučení ví a do Google Maps jej zvažuje, avšak množství zobrazovaných informací a upozornění je potřeba pečlivě balancovat tak, aby byly mapy a navigační aplikace přehledné a uživatelům se s nimi dobře pracovalo. Přemíra informací totiž může člověka jednak otrávit, a hlavně může dojít k tomu, že je uživatel nedokáže pobrat všechny.

Téměř žádná jiná ze 14 oslovených společností na doporučení úřadu ani dotazy novinářů nereagovala. Výjimkou je nizozemský TomTom, který ve svých navigacích na přejezdy upozorňuje. Mezi uživateli chytrých telefonů má ovšem tento výrobce mizivý podíl a ve výsledku je tedy zásadní právě to, jak na podobná bezpečností doporučení reagují firmy jako Google či Apple.

Ve věci je diskutován i střet mezi experty na bezpečnost a odborníky na uživatelské rozhraní, kteří mají své představy o tom, jak má vypadat intuitivní a dobře použitelná aplikace a přehledné plánování trasy. Ideální řešení pravděpodobně neexistuje, avšak kompromis ano.

Vývojáři přišli s řešením, kdy na přejezdy v digitálních mapách budou upozorňovat, či již upozorňují žluté ikonky. V souvislosti s čekáním na zvednuté závory se do map promítne i časové zdržení, respektive upozornění na možnou prodlevu.

Je evidentní, že velkým technologickým firmám přibývá s tržím podílem a ekonomickým ziskem také zodpovědnost. Apple, Google, Microsoft či třeba Facebook tedy budou podobným požadavkům ze strany úřadů a regulátorů logicky čelit čím dál častěji.