Dovolená bez cestovky: Co dělat při úrazu či nemoci v cizině?

uraz_na_dovolene

V případě úrazu či náhlého onemocnění, je rozhodně potřeba co nejdříve zavolat asistenční službu, jejíž telefon je uveden na průkazce cestovního pojištění. Služba zajistí ošetření v nejbližším zdravotnickém zařízení, pomůže s tlumočením a vyřídí formality.

Pokud člověk cestuje v členské zemi EU a má jen běžnou zdravotní pojistku, musí se o sebe postarat sám. Nejsnazší je pak vytočit jednotnou evropskou linku tísňového volání 112.

Při spojení s asistenční službou je nutné vědět číslo pojistné smlouvy, jméno osoby, které se týká pojistná událost, a telefonní číslo, na něž může operátor zavolat zpět. „Ačkoli jsou často s nečekanou situací spojeny i negativní emoce a stres, je třeba stručně a jasně popsat vzniklý problém i místo, kde se v danou dobu volaný nachází,“ vysvětlila pro server iDnes.cz Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven.

V asistenční centrále sedí spolu s operátory také lékaři, kteří sledují průběh ošetření a postup další léčby. „Každá pojistná událost … je monitorována lékařem přítomným na našem pracovišti – bez ohledu na rozsah a náklady pojistné události,“ uvádí asistenční společnost Europ Assistance.

Ve zdravotnickém zařízení se pacient musí prokázat kartičkou od pojišťovny. Pokud bude lékař požadovat úhradu nákladů na ošetření, je důležité schovat si všechny účty a samozřejmě i lékařskou zprávu a po návratu domů tyto dokumenty předat pojišťovně, která léčbu zaplatí.

Volat okamžitě asistenční službu není vždy povinné, každý si může vyhledat ošetření i sám. V takovém případě si opět musí uschovat všechny účtenky. „Je ale větší pravděpodobnost, že některý z dokladů nebude splňovat všechny formální náležitosti. Navíc u některých jazyků (například bulharštiny, rumunštiny, čínštiny) je potřeba překlad lékařské zprávy. Je jednodušší nechat vše na asistenční službě,“ radí expert MfDnes.

Pro případ léčby v nemocnici bývá mnohdy přímo v pojistných podmínkách zakotvena povinnost, co nejdříve informovat pojišťovnu o hospitalizaci, jinak může dojít ke krácení nákladů. „Obzvlášť u komplikovanějších případů zahraniční nemocnice vyžadují od pojišťovny okamžité hrazení alespoň části nákladů na léčbu,“ dodal deník.

V jiné situaci se nacházejí turisté se standartní zdravotní pojistkou (tedy bez cestovního pojištění). Ti žádnou asistenční službu volat nemohou a ošetření si tak musí sami vyhledat. Navíc Češi sice mají v rámci EU nárok na lékařské ošetření, ale musí zaplatit veškeré regulační poplatky stejně jako místní občané. A ty už jim pak nikdo nevrátí. Více informací k naleznutí v 3. díle našeho seriálu.

Co se týče návštěvy lékárny, tam není kartička pojištěnce potřeba. Zato jako v předchozích případech je nezbytné mít účtenku, lékařskou zprávu, případně kopii receptu a po návratu do České republiky je předložit pojišťovně. Medikamenty, které jsou běžně dostupné bez předpisu, pojišťovna však neproplatí.

Cena pojištění

Jak už jsme naznačili výše, podmínkou pro využití asistenčních služeb je uzavřené komerční cestovní pojištění (někdy bývá součástí platební karty). Pro lepší orientaci v nabídkách pojišťoven uvádíme ceny týdenního cestovního pojištění rodiny. Jde o kompletní pojištění léčebných výloh, úrazu, odpovědnosti za škodu a ztráty zavazadel v Evropě pro rodiče ve věku do 45 let a dvě děti staré 8 a 12 let (zdroj: HN):

  • Allianz 840 Kč (u pojištění léčebných výloh nemá limit)
  • Česká podnikatelská poj. 618 Kč (s letní internetovou slevou do 15. září – 25 %, 540 Kč)
  • Česká pojišťovna 781 Kč
  • ČSOB pojišťovna 616 Kč (při sjednání po internetu sleva 10 %, 554 Kč)
  • ERV pojišťovna 1080 Kč
  • Generali pojišťovna Od 365 Kč (s připojištěním sportů od 572 Kč)
  • Kooperativa pojišťovna 756 Kč (platí i pro některé mimoevropské státy u Středozem. moře)
  • Uniqa pojišťovna 392 Kč

Vedle ceny je ovšem při porovnání nabídek potřeba vzít v úvahu, co vše pojištění kryje, jaké jsou pojistné limity a jaké asistenční služby pojišťovna poskytuje.