Tim Cook investoval do inovativní sprchy s designem po vzoru Applu

Ryan Gosling jako replikant vejde do sprchy, zazní informace „voda je 99,9% čistá“, načež je tělo hrdiny Blade Runnera 2049 v pár sekundách ostříknuto silným proudem. Podobné sprchy jsou ve sci-fi poměrně oblíbené, jelikož demonstrují extrémní, ač v některých případech dystopicky efektivní zacházení se zdroji. O něco podobného se v realitě už od roku 2015 startup Nebia, podpořený i Timem Cookem.

Marku Gurmanovi z Bloombergu se podařilo zjistit, že ředitele Applu k tomuto kroku přivedla právě zkušenost podobná té, jakou měli hrdinové nového Blade Runnera.

Nebia totiž své první funkční prototypy nainstalovala do několika fitness center v Silicon Valley, kde Phillip Winter (spoluzakladatel startupu) pak čekal na ohlasy návštěvníků. Jedním z nich byl i Cook, kterého zaujal silný ekologický aspekt i design sprchy.

Navíc v oblasti koupelnových doplňků už dlouho nezaznamenal podobně výraznou inovaci. Nová sprcha nejen šetří více než polovinu vody oproti těm klasickým, navíc má poskytnout lepší pocit při sprchování. Když tedy Winter Cookovi zmínil, jestli by do Nebie nechtěl investovat, kývnul.

I když se z jeho strany už tak jednalo o ojedinělý krok, startup pak podpořil i v pozdějších stádiích. Celkově prý do projektu z vlastní kapsy vložil poměrně vysokou částku, ačkoliv nebylo zmíněno, co to přesněji znamená. Dohromady má však Nebie na kontě od investorů okolo osmi milionů dolarů.

Jeden z nejvlivnějších ředitelů na světě ambicióznímu výrobci sprchových hlav pomohl také radami. Cook v nich zdůrazňoval například důležitost soustředit se na uživatelskou zkušenost, s níž měl ostatně první produkt Nebie trochu problém.

Sprcha Nebia

Sprcha Nebia je inovativní sprchový systém, který využívá revoluční technologii rozprašování. Nebia spotřebuje o 70 % méně vody než tradiční sprchy, a přesto poskytuje desetkrát větší pokrytí plochy. To zaručuje, že člověk bude zcela a rovnoměrně pokryt.

To znamená, že nemusí ztrácet čas a vodu nastavováním tvaru proudu, aby dosáhl dokonalého pokrytí.

Koncept atomizace proudu vody do miniaturních kapek měl totiž ze začátku problém s nedostatečnou teplotou dopadající vody. Nejnovější třetí verze má problém řešit.

Pro ni Nebia, opět na radu CEO Applu, navázala spolupráci s americkou firmou Moen, která kdysi vynalezla moderní jednoruční kohoutek do umyvadel. Díky tomu je nejnovější verze sprchy s „atomárním“ rozprašováním vody na vyšší technologické úrovni a zároveň podstatně snížila cenu.

Předchozí modely stály kolem 350 dolarů (8 tisíc korun), Nebia by Moen bude v ostrém prodeji začínat na 199 dolarech (4,5 tisíce korun). To zahrnuje klasickou sprchu s nastavitelnou výškou i odnímatelnou hlavu s hadicí.

Dalších 40 dolarů lze nyní po omezenou dobu ušetřit na Kickstarteru, kde projekt vybral už 780 tisíc dolarů.