Vrácení zboží z internetu

Nákupy na internetu jsou nyní velmi populární. Oblibu získaly zejména během covidu. Jakmile dorazí zboží, je jasné, že si ho chce kupující v pohodlí domova prohlédnout. Může se stát, že při vrácení zboží v zákonné lhůtě do 14 dnů, prodávající vrátí menší částku než původně věc stála, a to z důvodu porušeného obalu a dopravě. Má na to právo?

Odstoupením od smlouvy se kupní smlouva stejně jako nájemní smlouva ruší a obě strany mají povinnost si vrátit vzájemná plnění, tedy vše co od druhé strany dostaly. Kupující musí na své vlastní náklady vrátit zboží a prodejce je povinen vrátit zaplacenou výši kupní ceny, a to do 30 dnů od odstoupení.

Podle § 53 odst. 10 občanského zákoníku má však prodávající právo na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží. Zákonným právem kupujícího je mít možnost si zboží v klidu a náležitě vyzkoušet, zjistit, zda mu vyhovuje.

Tvrzení, že je nutné zboží vrátit v neporušeném originálním obalu, je v rozporu se zákonem. Jak bylo již uvedeno výše, prodejce si může nárokovat skutečně vynaložené náklady na vrácení věci. Mezi tyto náklady mohou patřit například právě ony náklady na přebalení (znovuzabalení) věci.

Dodavatel je však povinen vznik těchto nákladů prokázat. Pak si je může naúčtovat. Co se týče nákladů na dopravu (poštovné a balné), které musí být uhrazeny spolu s kupní cenou, tak ty je prodejce povinen vrátit. Tyto náklady dát k úhradě nemůže.

Za této situace existuje možnost prodávajícího vyzvat písemným doporučeným dopisem, aby mu doložil oprávněnost nákladů na přebalení výrobku a následně vyzvat k zaplacení částky, kterou si prodejce strhl neoprávněně. Pokud uvedenou částku nevrátí či nedojde k dohodě, kupující má možnost se obrátit na soud a dlužnou částku vymáhat soudní cestou.

Vrácení zboží koupené na internetu – obecně

Nakupování online se stalo oblíbeným a pohodlným způsobem nákupu zboží a služeb. Pokud však jde o vrácení zboží zakoupeného na internetu, může být tento proces o něco složitější než vrácení zboží zakoupeného v kamenném obchodě.

Při vracení zboží zakoupeného online je třeba zvážit několik věcí. Zaprvé je třeba zkontrolovat pravidla pro vracení zboží v internetovém obchodě. Mnoho internetových obchodů má specifické zásady, proto je důležité si je přečíst ještě předtím, než něco člověk zakoupí. Určitě je dobré se při vracení zboží prokázat fakturou, potvrzenou objednávkou, případně dodacím listem.

Obecně platí, že většina obchodů umožňuje vrátit zboží do určité doby. Tato lhůta se liší v závislosti na obchodě, ale obvykle se pohybuje mezi 15 a 30 dny. Je důležité si uvědomit, že pokud člověk vrátí zboží mimo lhůtu pro vrácení, nebude mít nárok na vrácení peněz.

Kromě časové lhůty je na místě si také ověřit zásady obchodu týkající se způsobu vrácení zboží. Některé obchody umožňují zákazníkům vrátit zboží poštou nebo kurýrem, zatímco jiné vyžadují, aby zákazníci vrátili zboží osobně.

Jakmile kupující zjistí zásady obchodu týkající se vracení zboží, bude muset zboží zabalit a odeslat. Při vracení zboží zakoupeného online je důležité zajistit, aby bylo zboží řádně zabaleno. To zahrnuje použití původního obalu, je-li to možné, a přiložení kopie původní faktury do balíčku (pokud zákazník má tak i dodací list). Je třeba zvolit vhodný způsob dopravy. Většina internetových obchodů nabízí řadu možností dopravy, včetně standardní a expresní dopravy.

Vracení zboží zakoupeného online může být složitý proces. Dodržením výše uvedených kroků však je možné zajistit, že vrácení proběhne úspěšně.