Zakládáte firmu nebo vás povýšili? Zjistěte, co by měl umět dobrý manažer firmy! 

„Jak být dobrý manažer“ je otázka, která pronásleduje snad každého vedoucího. Práce manažera je totiž mnohem těžší, než se zdá – být oblíbený a zároveň i dobrý vůdce je oříšek. Nejenže musíte mít obrovský přehled o dění ve firmě, stále „multitaskingujete“ a komunikujete každý den s hromadou lidí, ale máte velkou zodpovědnost za prosperitu firmy i blaho vašich zaměstnanců. Proto jsme pro vás sepsali několik rad, které do začátku určitě potřebujete znát. 

Zjistěte, jací chcete být 

Špatný manažer (nebo obecně vedoucí) straší ve snách asi každého z nás. Znali jste nějakého špatného manažera? Teď se vám to zúročí. Vybavte si všechno, co vám na něm vadilo a sepište si to. Zamyslete se, co z toho šlo dělat lépe – a jak – a co z toho je nutné zlo, kterému se ve své práci manažera nevyhnete ani vy. 

Tím, že si hned zpočátku uděláte jasno v tom, jací být nechcete, si usnadníte hledání toho, jací být chcete. Pokud jste žádného špatného manažera nezažili, odrazte se naopak od toho, co se vám na vašem vedoucím líbilo, případě se na negativní zkušenosti zeptejte přátel. 

Úspěšný manažer je vůdce, ale nechává i slovo lidu 

Jakým stylem se rozhodnete své podřízené vést, je zcela na vás. Nejčastěji se ale řídicí styly rozdělují do třech základních skupin: autoritativní, demokratický a liberální styl vedení. Už z názvu asi poznáte, o co se v těchto případech jedná. Můžete zvolit vedení, které zcela závisí na názorech podřízených, nebo takové, kde na nich záleží pouze částečně (nebo záleží jen na názoru některých z nich), či všechno uchopíte pevnou rukou a budete rozhodovat zcela nezávisle na názorech svých zaměstnanců.  

Všechny přístupy mají svá pro a proti a ve finále je ideální je nějakým způsobem kombinovat. Pokud půjde o velká strategická a obchodní rozhodnutí, je v pořádku, když budou záležet jen na vás nebo případně na vás a pár dalších vedoucích pracovnících. 

Určitě se ale vyplatí občas nechat rozhodnout podřízené (např. jaký bude firemní maskot, kam se pojede na teambuilding, jestli má smysl používat ten a ten program). Zaprvé se může stát, že opravdu přijdou se zajímavým nápadem, ale především zadruhé – budou mít pocit, že na jejich názoru záleží, což je psychicky povzbudí a posílí jejich loajalitu

Naslouchejte a promlouvejte 

Úspěšný manažer musí umět zaměstnancům dávat jasné a srozumitelné pokyny a motivovat je k práci. K tomu je potřeba, abyste všem ujasnili základní cíle, kterých se snažíte dosáhnout a proč je každý ze zaměstnanců důležitý k jejich dosažení. Sdělujte zaměstnancům, jaké jsou vaše další plány s firmou (ne nijak podrobně), aby se necítili odstřižení od firemního dění a zároveň aby je motivovalo vaše snažení. 

Naslouchejte připomínkám, stížnostem i nápadům a na všechny reagujte (buď jim vyhovte nebo vysvětlete, proč danou situaci/nápad nebudete řešit). I když pro vás bude opravdu hodnotný třeba jen zlomek z nich, stejně se nad nimi vždycky alespoň krátce zamyslete. Podřízený vám je říká z nějakého důvodu. 

Práce manažera určitě obnáší i sdělování kritiky. To je v pořádku. Pokud někdo neodvádí dobrou práci, upozorněte ho na to. Zároveň mu ale doporučte, jak by to mohl zlepšit či na koho se může obrátit pro pomoc. Nezapomínejte i na pochvaly, jsou skvělou motivací. Jestli se vám něco líbí nebo jste s někým spokojení, nebojte se to říct. 

Řiďte efektivně svůj čas a prioritizujte úkoly 

Jak jsme zmínili v úvodu, jako manažer budete v jednom kuse řešit hrozně moc věcí, často ve zběsilém tempu. Na něco zapomenout je pak až děsivě jednoduché. Proto je dobré si vést jasný přehled o všech probíhajících úkolech, vědět kdo je za ně zodpovědný a připomínky směřovat přímo na něj.  

Abyste neměli hlavu jako pátrací balón, potřebujete nástroj pro řízení projektů. Dnes musí být manažer online – neustále dostupný. Tento nástroj vám pomůže být pořád v kontaktu s podřízenými, mít utříděné všechny informace k projektům na jednom místě, vidět, kdo je za práci zodpovědný i sledovat, jak projekt postupuje. Čert vem sekretářku s chutnou kávou, software pro řízení projektů bude vaše pravá ruka a umožní vám rychle reagovat na nastalé situace a změny i efektivně rozdělit práci. 

Neusněte na vavřínech 

V neposlední řadě se úspěšný manažer stále vzdělává v oboru, ve kterém podniká. Nemůžete o všem vědět všechno, ale je dobré vědět o všem něco. A rozhodně je v dnešním světě nezbytné sledovat novinky a aktuální dění a podle nich upravovat svou strategii, aby vám neujel vlak. 

Neexistuje žádný univerzální návod, jak být dobrý manažer, ve finále to všechno pochytíte za pochodu a sami poznáte, co funguje a nefunguje, či jací chcete být. Výše zmíněné rady ale mějte na paměti, do začátku vám hodně pomohou.