Komu vlastně pomůže kritizovaná novela špatného zákona?
Opožděná novela zákona o podnikání v cestovním ruchu, kterou čeká v parlamentu další projednávání v září, se nelíbí ani cestovkám, ani pojišťovnám. Těžko říci, zda se bude líbit spotřebitelům, které má chránit. Výhradám cestovních kanceláří jsme se věnovali v minulém článku. Dnes tedy kritika pojišťoven.
Případy, kdy pojišťovny nevyplatily klientům zkrachovalých cestovek to, co za své neuskutečněné zájezdy zaplatili, jsou dobře známy. Na chyby v zákoně, který platí od roku 2012, upozorňují pojišťovny stále. Nejhlasitějším kritikem je Generali.
Již mnohokrát upozorňovala na to, že pojišťovny nemají možnost získat skutečně věrohodné údaje o hospodaření CK, což cestovkám umožňuje uzavírat smlouvy na nižší pojistné částky a díky tomu ušetřit. „Od roku 2000 připravila nedokonalá legislativa české turisty o desítky miliónů korun.
Tak dlouho je v platnosti zákon upravující podnikání v cestovním ruchu, který od samého počátku v rozporu s požadavkem evropské směrnice stoprocentně nechrání klienty cestovních kanceláří, které se ocitly v úpadku,” uvedl tiskový mluvčí Jiří Cívka pro server oPojisteni.cz.
Podle něj i podle zástupců dalších pojišťoven ale stoprocentní ochranu zákazníkům cestovních kanceláří nepřinese ani novela zákona. „Na základě těch informací, které dodá cestovní kancelář pojišťovně, se stanoví částka, na kterou bude pojištěna,“ řekla Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven on-line deníku TÝDE.CZ.
Pokud ta částka bude podle ní malá, bude to stejné jako v současnosti. „Pojišťovny se musí podle zákona o pojišťovnictví držet výplaty pojistného plnění maximálně do limitu, který je nastavený pojistnou smlouvou,“ dodala Kotyrová.
Mohl by nastat krizový scénář, že by totiž v případě schválení novely ve stávající podobě odmítly pojišťovny tento druh pojištění vůbec nabízet? Některá vyjádření to naznačují. „Bude-li zákon přijat v navržené podobě, je velkou otázkou, zdali budou pojišťovny schopny pojištění nadále vůbec provozovat.
Pokud ano, bude to mít za následek zvýšení administrativní náročnosti jak pro pojišťovny, tak pro cestovní kanceláře. Lze rovněž předpokládat určitý nárůst pojistného,“ vyjádřil své pochybnosti pro server oPojisteni.cz Štěpán Landík z ERV Evropské pojišťovny.
To, co pojišťovny považují za pozitivní změnu v navrhované novele zákona, se přesně nelíbí zástupcům cestovních kanceláří. Jde především o stanovení minimálního limitu pojistného plnění, které by mělo lépe ochránit zákazníky menších cestovních kanceláří, a zvýšení informačních povinností CK vůči klientům a vůči ministerstvu pro místní rozvoj (MMR).
„Ostatní změny týkající se pojištění vidíme jako problematické. Jedná se zejména o výkladové nejasnosti, dvojí minimální limit pojistného plnění, zrušení povinnosti cestovní kanceláře skládat spoluúčast atd.,“ shrnuje Štěpán Landík názor, pod nějž by se jistě podepsaly všechny pojišťovny.
Zdá se tedy, že navrhovaná novela se nelíbí nikomu kromě předkladatele, tedy MMR. A pokud vstoupí v platnost, klientům cestovek stejně bezpečí nepřinese.