Apple za 30 milionů dolarů koupil startup, který mu pomůže k výrobě brýlí pro rozšířenou realitu

Apple cítí obrovský potenciál k tomu, aby se stal klíčovým hráčem na rostoucím poli s rozšířenou realitou (AR) a snaží se pro to udělat maximum. Jeho snahy dokazuje i akvizice malého dánského startupu Spektral, který vyvíjí nástroje pro digitální papírkové animace. Jinak řečeno k takzvané cutout metodě.

Ta spočívá v procesech, kdy je z jedné fotky (respektive vizuálního úseku) vystřižen objekt v popředí a následně umístěn do jiné fotky. Jde tak o poměrně známý princip, který je využíván zejména filmaři a tvůrci nejrůznějšího animovaného obsahu. Podobným způsobem například vznikl i fenomén South Park.

Spektral však tuto metodu za dobu svého čtyřletého působení na trhu posunul na takovou úroveň, jež tvůrcům dovoluje aplikovat tyto digitální procesy online a bez nutnosti náročnějšího editování.

Startup k těmto účelům vyvinul řadu algoritmů, které se patrně osvědčily natolik, že zaujaly nejen investory, díky nimž Spektral získal okolo 3,5 milionu dolarů, ale také největší technologickou firmu současnosti.

Spektral v rukou Applu

Apple tento kodaňský startup od zakladatelské dvojice Henrik Paltoft-Toke Jansen koupil, a to za sumu ve výši 30 milionů dolarů, nicméně až daleko později byla prostřednictvím serveru Børsen zveřejněna.

Cupertinská firma akvizici tradičně nijak nekomentovala, tudíž se neví, k čemu přesně bude zakoupený software včetně know-how tvůrců využit.

Na druhou stranu se to dá poměrně jednoduše vydedukovat. Apple dlouhodobě pracuje na vizi o vytvoření komplexní sady s rozšířenou realitou a mezi jeho největší úspěch se momentálně řadí vývojářský balíček ARKit, respektive ARKit 2. Díky němu se App Store plní spoustou zajímavých AR aplikací a her, u nich to ovšem nekončí.

Henrik Paltoft-Toke Jansen

Henrik Paltoft-Toke Jansen je dánský podnikatel a vývojář softwaru. Narodil se v roce 1986 a je spoluzakladatelem společnosti Mesh, která se zabývá vývojem webových a mobilních aplikací a sídlí v dánské Kodani.

Jako softwarový vývojář se Henrik specializuje na vývoj webových aplikací pomocí HTML, CSS, JavaScriptu a Ruby on Rails. Vytvořil řadu úspěšných webových a mobilních produktů, včetně populárních aplikací Push2Cloud a DanPlu.

Je také zakladatelem a generálním ředitelem lifestylového startupu Plum. Vystudoval informatiku na Kodaňské univerzitě a má širokou škálu zájmů, včetně hudby, fotografování a sportu.

Pomoc od Akonia Holographics

Vzhledem k tomu, že před nedávnem uzavřel úspěšnou akvizici amerického startupu Akonia Holographics, který se zaměřuje na vývoj displejových čoček pro rozšířenou realitu, mohl by Spektral sloužit jako ideální prvek pro výrobu AR brýlí.

Jeho technologie by se totiž dala použít i pro lepší promítání virtuálního obsahu do skutečného světa, který by byl uživatelům zpřístupněn právě skrze chystané brýle.

Příchod brýlí s rozšířenou realitou si ostatně myslí i lidé z Bloombergu, podle kterých má Apple s prvním AR hardwarem vyrukovat. Akonia Holographics a Spektral (teoreticky i jiné startupy, o nichž se zatím neví, že je má kalifornská firma v portfoliu) by tak mohly být klíčoví hráči k výrobě takového produktu.

Co je Akonia Holographics?

Společnost Akonia Holographics je startup se sídlem v Coloradu, který vyvíjí a vyrábí tenké a lehké holografické zobrazovací produkty pro použití v displejích pro blízké oči. Je první společností, která na spotřebitelský a podnikový trh přináší displeje využívající holografickou paměť na mikrodispleji.

Technologie vytváří trojrozměrné obrazy a videa v transparentním i difrakčním režimu a funguje s řadou stávajících mobilních platforem. Displeje společnosti Akonia lze použít pro aplikace virtuální reality, rozšířené reality a teleprezence i pro předměty každodenní potřeby.

Společnost již podala a získala několik patentů souvisejících s různými holografickými technologiemi a nedávno oznámila partnerství s několika společnostmi s cílem uvést své produkty na trh.

Nic futuristického

Apple neplánuje vydat něco, co by na lidech vypadalo příliš futuristicky a nespolečensky (viz aktuální headsety s virtuální realitou). Tohoto „helmovitého“ pojetí se chce vyvarovat a chystá řešení, které by na uživatelích vypadalo decentně a „normálně“ za každé situace.

Je tedy velmi pravděpodobné, že velmi brzy přijdou běžně vypadající brýle, avšak s inovativní technologií, která na první pohled nebude vůbec znatelná.