Craig Federighi naráží na Google: Pár měsíců a tiskovek nezmění fungování firmy v ohledu soukromí

CEO Googlu napsal pro The New York Times a „některé“ společnosti kritizoval za to, že prý prodávají soukromí jako luxusní zboží, kdežto Google ho nabízí všem bez rozdílu. Craig Federighi, senior viceprezident pro softwarové inženýrství Applu, v rozhovoru pro The Independent řekl, že ho tento útok překvapil, ale zrovna od Googlu není tak docela oprávněný.

Přesněji řečeno, Federighi přímo Google ve své narážce nezmínil, stejně jako Pichai přímo nezmínil Apple. Je ale jasné, že jedná pouze o jakousi slušnost z jejich strany, která čtenářům vůbec nebrání v jednoznačné identifikaci společností, ke kterým se oba vyjadřují.

Už jen proto, že Google a Apple v zásadě reprezentují dva opačné byznys modely z hlediska nabízení služeb a softwaru. Zatímco Apple prodává zejména hardware s software je jeho součástí v rámci uzavřeného ekosystému, Google nabízí především bezplatné internetové služby.

Kdo je Craig Federighi

Craig Federighi je americký technologický manažer, který je v současnosti senior viceprezidentem softwarového inženýrství ve společnosti Apple Inc.

Je zodpovědný za vývoj veškerého softwaru společnosti, vede tým více než 10 000 inženýrů a je všeobecně považován za vůdčí osobnost technologické revoluce, kterou společnost Apple zažívá od vydání iPhonu.

Federighi přišel do společnosti Apple v roce 2009 ze své předchozí pozice ve společnosti Ariba, kde vedl vývoj softwarové platformy pro podniky. Ve velké míře se zasloužil o vývoj několika klíčových inovací ve společnosti Apple, jako jsou App Store, iCloud, Mapy a Siri. V současné době je kromě softwarového inženýra také viceprezidentem pro hardwarové inženýrství počítačů Mac.

Data jako protislužba za Google

Jelikož firma musí generovat zisk, Apple vyrábí kvalitní hardware, z něhož pochází dominantní část jeho příjmů. Google ale svoje produkty nabízí zdarma (co se týče financí), od uživatelů ale musí dostat nějakou protislužbu, jinak by nemohl fungovat jako firma. Tou protislužbou jsou data, která uživatelé do jeho internetových produktů vkládají.

Google tato data analyzuje a používá je k nabídce reklamních prostor, z nichž následně generuje zisk. Ačkoliv říká, že s daty nakládá velmi zodpovědně a neposkytuje je třetím stranám, musí zkrátka najít způsoby, jak na soukromých informacích uživatelů (a o uživatelích) vydělat.

Apple sází na cenové třídy

Federighi v tomto kontextu řekl, že Pichaiovu narážku na luxusní zboží nepřijímá – Apple chce poskytovat kvalitní produkty co nejvíce lidem, nejen těm, kteří si mohou dovolit „luxus“.

Ve spojitosti s tím lze vzpomenout například na nedávné uvedení lokálně vyráběných iPhonů 6S v Indii a fakt, že Apple nabízí zařízení v několika cenových třídách.

Kromě toho se šéf softwaru Applu vyjádřil i k dalším tématům spojeným s bezpečností Applu, ukládání dat z iCloudu čínských uživatelů na serverech v Číně a důležitosti sběru dat pro vývoj umělé inteligence.

Únik dat v Číně nehrozí

Co se týče situace v Číně, někteří upozorňují, že Apple by zde neměl na lokálních serverech uchovávat data z iCloudu místních uživatelů, protože Čínská vláda obyvatele země úzce sleduje.

Šéf softwarového inženýrství firmy ale ujistil, že i kdyby nastala situace, že by do jejích zařízení v Číně dostaly přístup nepovolané osoby, nejspíš by jim k ničemu nebyl.

Apple totiž jednak pracuje s komplexními systémy pro minimalizaci sběru dat a jejich anonymizaci a jednak data ukládá v šifrované podobě tak, že je sám nedokáže přečíst.

Častým argumentem pro umožňování sběru a analýzy dat uživatelů je jejich potřeba pro zlepšování služeb a vývoj umělé inteligence. Federighi řekl, že to je falešný kompromis – Apple také využívá data pro učení umělé inteligence, ale nesbírá je od uživatelů.

Místo toho například kupuje volně dostupné fotografie a pro analýzu hlasu pracuje například s podcasty, ne s nahrávkami svých uživatelů. Uznává, že to někdy vyžaduje více práce, ale ta se podle něj vyplatí.