Produkty Applu jsou nástrojem dobra. Režisér Rian Johnson říká, že se iPhone nesmí objevit v rukou padoucha

MacBooky, iPhony, iPady, všechny mají za cíl měnit životy lidí, kteří je používají. Důležité je samozřejmě dodat, že ve všech případech se to má dít pozitivním směrem. Přesto také padouši pochopitelně chtějí být ti nejlepší v tom, co dělají. Apple jim v tom ve skutečnosti jen těžko zabrání, ve fikci je ovšem situace jiná a iPhone je tak skoro nemožné na plátně vidět v rukou zločince.

Několik měsíců před spuštěním Apple TV+ v médiích kolovaly zprávy, že si prý Apple až moc hlídá, aby jeho seriály nebyly moc násilné a vyzařovaly hlavně pozitivní hodnoty. To se hned s vydáním prvních epizod See nebo The Morning Show ukázalo jako zcela mylné, nelze však říct, že nepodložené chováním firmy jinde. Samozřejmě zde přitom není řeč o problematických podmínkách u jejích dodavatelů.

Už několikrát se v minulosti objevily informace, že Apple je rozhodně proti tomu, aby jeho produkty ve filmech či seriálech používaly záporné postavy. Ve fiktivní realitě si tak hrdinové Mac koupili bez problémů, zloději, vrazi a podobně ale měli smůlu. Do zařízení s logem nakousnutého jablka zkrátka jakoby zázrakem nebyli schopni dostat přístup.



Poněkud úsměvnou strategii nyní i v současnosti potvrdil režisér Rian Johnson, stojící například za Star Wars: Poslední Jedi a nečekaným trhákem Na nože. Napůl žertovně přitom poukázal na možný problém tohoto přístupu – nemluvě o tom, že zařízení Applu mohou svým designem a společenským statusem doplnit charakter postav, stejně jako jakékoliv jiné.

Ve videu magazínu Vanity Fair, kde rozebírá svou kariéru, říká: „Tohle je taky legrační, nevím, jestli bych to měl říct nebo ne… Ne že by to bylo nevhodné nebo tak, ale protože se mi to vymstí u dalšího tajemného filmu, co napíšu, ale co, řeknu to. Je to dost zajímavé.

Apple vám dovolí používat ve filmech iPhony, ale – a to je hodně důležité, když se díváte na tajemný film – padouši nesmějí viditelně používat iPhony. Takže ach ne, každý filmař, který má ve svém filmu padoucha, co má být tajemstvím, mě teď chce zabít.“

Jennifer Aniston a Steve Carell v seriálu The Morning Show (Foto: Apple)

Tento postup má také další zajímavý aspekt v případě nejednoznačných postav nebo antihrdinů. Označil by Apple například sériového vraha Dextera za padoucha, i když je hlavní postavou seriálu, s níž má divák do určité míry soucítit? Podobně složitá je situace u postav, které nejsou prostě dobré nebo prostě špatné. A jak se to projeví v seriálech Applu? Například v The Morning Show používá iPhone i postava Steva Carella, televizní moderátor obviněný ze sexuálního zneužívání.