Podvody po telefonu – o co jde a jak se proti nim bránit

I v moderní době se lze s podvody nejčastěji setkat po telefonu. Podvodníci se mohou vydávat třeba za banku a snažit se z člověka vylákat peníze. Některé podvody jsou zřejmé na první pohled, mnoho z nich však lze jen stěží rozpoznat. Jak poznat, že jde o podvod, a jak v takové situaci postupovat?

Zazvoní telefon, volající se představí jako zaměstnanec banky, který zjistil, že účet volaného byl napaden. Přesně tak začíná drtivá většina telefonických podvodů. Tyto podvody mají za úkol člověka vyděsit a pomocí smyšleného příběhu z něj vymámit peníze.

Zdaleka však nemusí jít vždy o banku. Někdy vám může volat příbuzný, co potřebuje peníze, jindy třeba údajná policie. Ať už je na druhé straně kdokoli, důležité je nikdy volajícímu do telefonu nesdělovat platební, přihlašovací ani žádné další citlivé údaje a neposílat nikam peníze. Jak tyto podvody poznat?

Shrnutí článku

Podvodné telefonáty jsou častým druhem podvodu v moderní době.

Podvodníci se často tváří jako banka, policie nebo příbuzný, který urgentně potřebuje půjčit peníze.

Je důležité nikdy nikomu po telefonu nesdělovat platební nebo přihlašovací údaje, ani nikam neposílat peníze.

Jak odhalit podvodníka po telefonu

Podvodu po telefonu se odborně říká vishing a člověk by v jeho případě měl být opravdu opatrný. Pokud volající zní důvěryhodně a nelze s jistotou říci, zda jde o podvodníka či nikoliv, vyplatí se kontaktovat banku přes číslo, které uvádí na svém webu – nebo ještě lépe, zajít osobně na pobočku. V případě, že se volající vydává za policii, by měl člověk postupovat obdobně.

Vždy je vhodné danou instituci kontaktovat ještě jinak a nevěřit slepě jednomu telefonátu. Kdyby náhodou šlo o něco opravdu závažného, banka (policie apod.) to člověku sdělí, i když zavolá později. Na rozdíl od podvodníků vás navíc mnohdy kontaktují i skrze SMS (neplatí u policie, která často volá ze skrytého čísla).

Pokud jde o příbuzné a známé, vždy je vhodné volajícímu položit pár otázek, na které může znát odpověď jenom daný člověk. Lze se např. zeptat na jméno psa, kterého člověk vlastní, nebo oblíbený druh pizzy, zkrátka cokoliv, co nikdo jiný jen tak vědět nemůže. Čím specifičtější otázka bude, tím lepší – v ideálním případě by měla vypadat nějak takto: „Kam jsme jeli na dovolenou minulý rok v srpnu?”.

Ideální je takových otázek položit více, aby je podvodník nemohl všechny náhodou uhádnout. A přesto, i ve chvíli, kdy volající všechny otázky zodpoví dobře, je bezpečnější ho kontaktovat i jiným způsobem – zavolat mu, napsat mu zprávu přes sociální sítě nebo ho třeba osobně navštívit -, zejména předtím, než mu člověk svěří citlivé údaje nebo pošle peníze.

Bohužel, i v dnešní moderní době stále platí, že při podobných telefonátech (kdy po člověku volající požaduje platební údaje, poslání peněz apod.) se ve většině případů jedná o podvodníka.

Jak postupovat při podezření na podvod

Nejdůležitější pravidlo, na které je za všech okolností třeba pamatovat, je nikdy neposkytovat své platební údaje a nikam neposílat peníze. Nebezpečné může být rovněž dávat volajícímu vzdálený přístup do svého počítače nebo zadávat do počítače odkazy na webové stránky, které člověku volající zadal, případně na nich jakkoliv interagovat (např. se přes ně někam přihlašovat).

Zásadní je nikdy nepodlehnout nátlaku. Podvodníci se své oběti často snaží přesvědčit, že musí jednat rychle. Opak je však pravdou – po takovémto telefonátu je potřeba si od věci dát dostatečný odstup a pečlivě zvážit další postup.

V ideálním případě by člověk neměl posílat ani zdánlivě neškodné údaje – například číslo účtu nebo IBAN (mezinárodní forma čísla účtu) se obvykle nedá zneužít k vykradení účtu, je to však další informace, kterou o člověku podvodník získá.

Pokud majitel účtu IBAN podvodníkovi řekne, nemusí se sice přímo bát o své peníze, nikdy však nemůže mít stoprocentní jistotu, zda proti němu tato informace nebude někdy znovu použita v jiném podvodu (např. k vytvoření věrohodných podvodných e-mailů). Z tohoto důvodu by proto ani číslo IBAN neměl majitel účtu nikdy říkat neznámému volajícímu.

Pokud se člověk setká s podvodným telefonátem, měl by kontaktovat policii a celou situaci jim popsat. Policie pak může situaci prošetřit a potencionálního podvodníka snáze dopadnout. Kontaktovat policii lze i v případě, pokud si člověk není jistý, zda je volající podvodník či nikoli – v takovém případě se doporučuje telefonát zavěsit a zavolat na policii.

Důležité je nikdy do telefonu nesdělovat platební ani přihlašovací údaje.
Důležité je nikdy do telefonu nesdělovat platební ani přihlašovací údaje.

Jak zjistit, kdo mi volal podle čísla

Některé podvodníky lze odhalit i na základě jejich telefonního čísla. Jak zjistit, kdo mi volal podle čísla? Stačí si do Googlu zadat ono telefonní číslo a vyhledávač najde, pokud před ním někdo někde na internetu varoval. Na internetu lze najít databáze s telefonními čísly, zdaleka ne všechna čísla podvodníků tam však musí být uvedena. Navíc zde hrozí i riziko, že člověk telefonní číslo nahlásil chybně.

Obecně se tento postup využívá spíše pokud jde o spam. Podvodníci si totiž často umí změnit telefonní číslo – pokud toto číslo vypadá stejně jako telefonní číslo banky, daného příbuzného nebo policie, je potřeba být obzvlášť obezřetný.

Proč jsou tyto podvody tak nebezpečné

Vishing je opravdu nebezpečný typ podvodu, a to hned ze dvou hlavních důvodů:

  1. Je těžké ho odhalit,
  2. Může stát hodně peněz.

Podvodníka po telefonu je někdy těžké odhalit na první pohled. Zejména pro starší lidi může být problém nepodlehnout panice, když se dozví smyšlené nepříjemné zprávy a mohou jednat zbrkle bez dalšího přemýšlení. Je proto důležité všechny své známé před tímto typem podvodu předem důkladně varovat.

Tímto podvodem mohou navíc podvodníci získat velké množství peněz, zejména pokud z člověka dostanou platební údaje. Člověk tak může snadno přijít o veškeré peníze a v krajních případech se třeba i dostat do potíží s dluhy – a být na seznamu dlužníků v exekuci nechce nikdo.

Není sice pravděpodobné, že by takový podvod hned vedl k zapsání na seznam dlužníků v exekuci, pokud však člověk už předtím nějaké problémy měl, mohou mu nepěkně zavařit.

Zásadní je tedy nikdy nevěřit telefonátům, kdy volající naléhavě požaduje nějaké soukromé údaje nebo převod peněz. Pokud si člověk není jistý, měl by domnělého volajícího (banku, příbuzného apod.) kontaktovat osobně, pokud možno z očí do očí.