Čeští off-roadisté míří do Španělska.

O víkendu se pojede ve Španělsku další Eurotrial, ve kterém bude mít Česko své závodníky. Tak jako v předchozích letech budou naši borci patřit k favoritům hned v několika kategoriích. Než se ale dozvíme, jak si naši reprezentanti vedli v Evropě, pojďme se mrknout, jak se zatím vyvíjí domácí scéna po třech posledních závodech ve Valče, Krnově a v Milovicích.

Voda a bahno ve Valče

Drsná, ale krásná Valča se na přelomu června a července stala dějištěm dalšího ze závodů MČR v Off-road Trialu 2018. Tentokrát šlo o měření sil posádek z České a Slovenské republiky. Po celé dva soutěžní dny bylo vidět enormní nasazení všech zúčastněných. Nechyběly vypjaté i kolizních situace. Závod okořenily úctyhodné sjezdy, podjezdy, výjezdy a nadjezdy. Některé úkony takřka popíraly gravitaci.

Když manévr nevyšel a posádka skončila na střeše, napravil to naviják nebo lidská síla. Diváci mnohdy nevěřícně kroutili hlavami. Trať nabídla klasickou travičku, vyprahlé úseky nebo opravdový off-road vodu, bahno i štěrk. Pastva pro oči.

Závodu se zúčastnil také organizátor českého šampionátu Tomáš Kratochvíl, který byl nadšený prostorem, v němž se jezdilo. Důvodem k Tomášově radosti byla i příjemná atmosféra, která dokresluje celkový dojem z akce. To potvrzují pozitivní reakce diváků a zúčastněných posádek.

Třída Originál se stala vítěznou kořistí Jana Krampery se spolujezdkyní Lenkou Houdkovou na stroji značky Mercedes-Benz. Více než standard předvedl v kategorii Standard Jiří Kobylka se svým Suzuki Samurai. Kategorii Modified okupovali Michal Slezák a Luboš Slezák, kteří sedlali také Samuraie.

Závodu se zúčastnilo celkem 42 posádek z České i Slovenské republiky a také z Maďarska. První místo v Promodified si z Valči odvezl Robert Kral na VV Jeep. Skupinu Prototyp ovládl Radek Karas. Ve třídě Soft vyhrála dvojice Josef Tóth, Marek Tóth s modelem Suzuki Samurai. Prim Softspeciálu skončil v rukou dvojice Jakub Glas, Lukáš Havlík s Toyotou LJ70.

Velkorysé Milovice

Poslední květnový víkend byl pro závodníky Off-road trialu velkým svátkem. Republikový šampionát se přesunul do Milovic. Bývalý vojenský prostor nabídl velkorysý prostor i příjemnou celodenní atmosféru. Tamní příroda si na závodníky přichystala zajímavé podmínky. Nahoře bylo sucho a dole bahno. To ocenil i mobilní novinářský štáb, který dorazil zprostředkovat přímý přenos z akce.

Žurnalisté měli problémy s dosažením vhodného místa. Nakonec se vše podařilo a fanoušci se dočkali několikahodinového vysílání. Pořád vyplňovali pravidelné rozhovory s jezdci nebo organizátory závodu. Znatelným plusem byl velký počet posádek, které bojovaly v kategoriích Originál, Standard, Modified, Prototyp, Open, Speciál, Speciál Extra, Hobby a Elite.

V Originálu se radovala dvojice Tomáš Vybíhal ml., Markéta Vybíhalová se speciálem Suzuki Samurai. Ve třídě Standard vyhrál Jiří Kobylka ml. také s modelem Suzuki Samurai. Hlavní cenu z kategorie Modified si odvezl Dušan Dvořák, rovněž na Suzuki Samurai.

V Prototypech zazářil Bohdan Nowy a jeho Silver Hornet. Dvojice Milan Vybíhal a Tomáš Vybíhal ovládla na Suzuki Samurai třídu Open. Ve Speciálech bralo pomyslné zlato duo Bohumil Štván, Tereza Čiháková s kompaktním Suzuki Jimny. Speciál Extra se stal vítěznou kořistí Jeepa Wranglera, který sedlal DIMA. Kategorii Hobby si vychutnala dvojice Marko Čemák, Sandra Matějčková s Nissanem Patrol.

Výběrové kategorii Elite dominoval Jan Formánek a Lukáš Kamena. K výhře jim pomáhal upravený Jeep Cherokee. I přes vysoké letní teploty se na závody sjelo více než 7500 diváků. Účastníky zaujal hlavně obří Monster Truck. Ten sloužil jako poznávací bod pro každého návštěvníka.

Správný směr v Krnově

Krnovský závod zkraje května provázelo po oba dny velmi dobré počasí. Už při příjezdu jste mohli slyšet burácení motorů. To bylo znamení správného směru. Trať pořadatelé ladně vytyčili do údolíčka a podtrhli oficiální lokalizaci pod příznačným názvem Krnov – Roklina.

Úvodní den závodu byl zakončen tradičním posezením a debatou nad stavem techniky. Na řadu přišlo i rozpoložení duše závodníka nebo taktika velkého finále. Někteří aktéři debatovali až do rána, což je také úctyhodný výkon. Skvělé výsledky však byly vidět především na trati.

V kategorii Prototyp zvítězil Radek Karas (Mishka) před Pavlem Rakušanem (Spider) se spolujezdcem Pavlem Kuklou. Třídu Special ovládl Bohumil Štván díky upravenému Suzuki Jimny. Výhru ve Speciál Extra vybojoval Jakub Glas a Lukáš Havlík s Toyotou LJ70. Zajímavostí je, že se oba pánové na stejném stroji prohodili v opačném gardu. Řídil Havlík a navigoval Glas.

Spolupráce jim vynesla i druhé místo v této kategorii. Vavříny ve třídě Elite převzal Zdeněk Zapletal se spolujezdcem Martinem Jonáškem. Tratí je provázel Suzuki Samurai. V Originálu vyhrál Tomáš Vybíhal ml. a Markéta Vybíhalová na oblíbeném Suzuki Samurai. Třídu Standard ovládl Jiří Kobylka ml. opět se Samuraiem.

Ve stejném autě v kategorii Hobby, zvítězila dvojice Michal Slezák, Luboš Slezák. Závody doprovázel bohatý doprovodný program. Šlo například o závod do vrchu zvaný Krnovský Rakeťák, Ženský trial nebo atrakce pro děti. Krnov znovu nezklamal.