Volkswagen Tiguan – recenze a test – rozměry, cena, problémy

Je nižší, širší a delší. Prostornější a pohodlnější. Luxusnější. Takový je Volkswagen Tiguan. A jestli je Karoq malý Kodiaq, tak tohle wolfsburgské SUV je téměř identickou zmenšeninou Touarega. Malý brácha s čumákem od Passatu. Co nabízí Tiguan?

Inteligentní podvozek modulární platformy MQB má Tiguan jako první SUV od Volkswagenu. Systém pohonu všech čtyř kol je řešený mezinápravovou spojkou Haldex 5. generace. Řidič si ho diriguje přes otočný ovladač u řadicí páky. Co dalšího vůz nabízí?

Pohon má na svědomí silný dvoulitrový turbobenzin z Golfu GTI o výkonu 162 kW, tedy 220 koní spřažený se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Točivý moment 350 Nm je k dispozici v širokém rozsahu od 1 500 až do 4 000 otáček. Tiguan si v terénu vezme hravě přes 10 litrů, na dálnicích však umí jet za 8,5 litrů.

Tiguan nabízí za příplatek adaptivní tlumiče DCC, které zlepšují pérování jízdních vlastností vozu. Ocení je hlavně čeští řidiči.

VW Tiguan rozměry

Nový Tiguan je oproti předchůdci o šest centimetrů delší a o tři širší. Pohodlí při jízdě zajišťuje velkorysý vnitřní prostor v šířce kolem jednoho a půl metru.

Vešly se sem proto i nadstandardně rozměrné a pohodlné sedačky a zbylo i místo na spoustu odkládacích prostor. Ve dveřích, na středové konzoli, u kolen v síťkách. Do kufru se při posunutí zadní lavice na doraz vejde 615 litrů zavazadel.

Volkswagen Tiguan – recenze na úvod

Volkswagen Tiguan je jedním z nejjednodušších SUV – je velký a prostorný, má vysoko posazenou pozici za volantem a na přídi má žádaný znak. Lze jej mít s benzinovým nebo naftovým motorem, případně jako plug-in hybrid s nízkými emisemi.

Přitažlivost Tiguanu je široká, což je důsledek jeho klasičtějšího image. Uvnitř má Tiguan také trochu rozpolcenou osobnost. Modely ve vyšší výbavě vypadají elegantně a mají plyšová sedadla, avšak u levnějších modelů jsou zjevnější tvrdé a drhnoucí plasty, které v takovém luxusním modelu působí nepatřičně.

VW Tiguan je opravdu praktický. Na zadních sedadlech je spousta místa a zavazadlový prostor je dostatečně velký na to, aby se do něj vešlo vše, co potřebujete, od týdenního nákupu až po vybavený kemp s celou rodinou.

Volkswagen Tiguan – recenze hodnotí řízení Tiguanu jako ne zrovna vzrušující, ovšem je pohodlné, tiché a na rychlejších silnicích působí bezpečně a stabilně. Uklidňující je také vědomí, že jsou cestující kryti jeho vyspělými bezpečnostními systémy, včetně standardního automatického nouzového brzdění ve městě. Přesto je mnohem více zaměřen na pohodlí než na požitek z jízdy na klikaté silnici.

V nabídce je slušná škála motorů, od 1,5litrového benzinového motoru o výkonu 130 nebo 150 koní až po výkonné SUV Tiguan R s motorem 2,0 litru o výkonu 320 koní. Pro ty ekologičtěji smýšlející je k dispozici napůl elektrický plug-in hybrid s výkonem 245 k, který má nízké emise a dojezd na elektřinu 28 km. Dieselové verze používají motor o objemu 2,0 litru s výkonem 150 koní.

Vybírat lze také z možností automatické převodovky a pohonu 4×4. Modely s pohonem všech kol jsou užitečné, pokud řidič bydlí někde, kde je hodně polních cest a v zimě pravidelně sněží, ovšem pro většinu lidí je lepší se jim vyhnout, protože nejsou tak úsporné jako jejich protějšky s pohonem dvou kol.

Výkon a jízdní komfort

Tiguan se snadno řídí a má řadu silných a úsporných motorů – modely nejvyšší výbavy R-Line však nejsou tak pohodlné jako zbytek nabídky. Stejně jako u všech vozů SUV sedíte o něco výše než v běžném hatchbacku, takže má řidič lepší výhled ven.

Ve městě

Standardní odpružení je na nerovnostech ve městě docela pohodlné a na přání je k dispozici adaptivní odpružení s režimem Comfort, které je ještě pohodlnější. Na vůz této velikosti má Tiguan také rozumný poloměr otáčení – 11,5 metru – takže lze snadno projíždět miniokružními křižovatkami a podobně, čemuž napomáhá i lehké řízení.

Tiguan eHybrid se samozřejmě uplatní i ve městě, a pokud řidič nezapomene na nabíjení, můžete se pohybovat na tichý elektrický pohon s nulovými emisemi. Parkování je snadné díky dobrému výhledu a standardně dodávaným zadním parkovacím senzorům, a pokud má řidič problémy s paralelním parkováním, můžete si pořídit chytrý automatický parkovací systém.

Na dálnici
Tiguan je skvělým vozem na dlouhé cesty po dálnicích nebo rychlostních silnicích. Je tichý a pohodlný, což jsou klíčové ingredience dobrého řidiče, který umí ujet spoustu kilometrů.

Pokud řidič ujede hodně kilometrů, vyplatí se podívat se na dvě varianty dieselových motorů, protože oba jsou působivě úsporné, ovšem benzinový motor o objemu 1,5 litru není k zahození. Je velmi kultivovaný a úspornější (40 km/h při každodenním ježdění), nehledě na to, že jeho pořízení je mnohem levnější než u dieselů. Volbou benzinového motoru lze hodně ušetřit na počátečních nákladech.

K dispozici je adaptivní tempomat a volitelná funkce Travel Assist, která řidiče udrží ve středu jízdního pruhu a usnadní dlouhé jízdy.

Na klikaté silnici
Tiguan má volitelné jízdní režimy včetně nastavení Sport, které u všech verzí kromě základní zostří řízení a plyn a přitvrdí odpružení, pokud si majitel připlatil za adaptivní tlumiče. Pokud má automatickou převodovku DSG, dostane také pádla pro manuální řazení, což se zdá být u velkého, robustního rodinného vozu trochu zbytečné.

Tiguan jezdí pravděpodobně nejlépe, když je nastaven v nudně znějícím režimu „Normal“. Není to zábava, ovšem řízení příjemně reaguje a přilnavost vzbuzuje důvěru.

Prostor a praktičnost

Vzadu ve Volkswagenu Tiguan je dostatek místa, aby se v něm pohodlně usadili i vysocí cestující, ovšem tři dospělí vedle sebe se budou cítit trochu stísněně.

Volkswagen Tiguan je podle očekávání velmi praktický vůz. K dispozici je slušnou odkládací schránku, úložný prostor pod loketní opěrkou předních sedadel a další prostor na středové konzole se dvěma velkými držáky nápojů, které lze sklopit a vytvořit tak jednu velkou odkládací přihrádku. Další odkládací prostor se nachází před řadicí pákou, kde jsou dvě zásuvky USB-C a 12voltový konektor.

Přihrádky ve dveřích jsou obrovské – vejde se tam láhev s vodou a prakticky i malý kufr, a jsou vystlané plstí, takže v nich nic nedrnčí.

Prostor na zadních sedadlech

Na zadních sedadlech Tiguanu je spousta místa pro nohy, a to i v případě, že řidič nebo spolujezdec na předním sedadle je vysoký a rád si své sedadlo posunuje trochu dozadu.

Také prostor pro hlavu vzadu je dobrý, i když se trochu zmenší, pokud si řidič pořídí volitelné panoramatické střešní okno. Zadní sedadla jsou posuvná dopředu a dozadu, takže si lze vyměnit prostor pro nohy nebo zavazadlový prostor podle toho, čeho je potřeba více, a opěradla sedadel se také nastavují, takže lze sedět vzpřímeně nebo se trochu opřít.

Na zadní sedadla se vejdou tři osoby, avšak v podlaze je hrb převodovky, takže cestující na prostředním sedadle bude mít problém najít místo pro nohy. Tři dospělé osoby se budou rameny třít o sebe. Příjemné je, že zadní okna jsou velká a čtvercová, takže je dobrý výhled ven – což je zásadní, pokud jsou v autě děti.

Modely ve vyšších specifikacích mají třízónovou klimatizaci, takže si cestující vzadu mohou nastavit vlastní teplotu, a k dispozici je více zásuvek pro USB-C a 12voltové zástrčky. Na opěradlech sedadel jsou očekávané kapsy na mapy, ještě lepší jsou menší kapsy nahoře na opěradlech, které jsou ideální pro uložení mobilního telefonu nebo malého tabletu.

Přihrádky ve dveřích nejsou tak velké jako ty vpředu, i tak jsou však docela velkorysé. Vzadu se budou cestující muset smířit s levnějšími a drhnoucími plasty, ovšem pozitivní je, že jsou zde snadno přístupné body ISOFIX a díky širokému otevírání dveří se do nich snadno naloží dětská autosedačka.

Zavazadlový prostor

Tiguany ve vyšších výbavách mají elektricky ovládané zadní dveře. Samotný zavazadlový prostor je obrovský, po víko zavazadlového prostoru má objem 520 litrů a po posunutí zadních sedadel úplně dopředu jej můžete zvětšit na 615 litrů. U verze Tiguan eHybrid se tento objem zmenší o 139 litrů na 476 litrů, což je stále slušný objem.

Zavazadlový prostor má rovnou nakládací hranu, takže se do něj snadno nakládají a vykládají těžší předměty, a k dispozici je spousta háčků na zavazadla a vázacích bodů. K dispozici je také 12voltová zásuvka, pokud je potřeba z kufru něco napájet, například huštění pneumatik nebo třeba chladicí box na nealkoholické nápoje.

Na obou stranách zavazadlového prostoru jsou malé přídavné odkládací přihrádky, a když je potřeba zvednout podlahu zavazadlového prostoru a dostat se k rezervnímu kolu, jsou zde malé pružinové svorky, které ho drží na místě, aby nesklouzlo zpět dolů. Podlaha zavazadlového prostoru je také výškově nastavitelná, i když rozdíl ve výšce je jen něco málo přes centimetr.

Zadní sedadla lze snadno sklopit zatažením za páčky v zavazadlovém prostoru.

Styl interiéru, infotainment a příslušenství

Interiér Tiguanu je intuitivně uspořádaný a disponuje působivou volitelnou technikou. Většina materiálů působí poměrně plyšově, avšak nevypadá nijak zvlášť vzrušujícím dojmem.

K dispozici je nový volant s dotykovými tlačítky. Ta mají při dotyku malý haptický pocit „stisknutí“, takže působí téměř jako skutečný spínač. Další funkce lze ovládat tažením a posouváním, ovšem jejich používání je frustrující a nepříliš intuitivní.

K dispozici jsou také dotyková tlačítka pro ovládání klimatizace, která jsou opět o něco těžkopádnější, než je ideální, a nejsou tak jednoduchá jako knoflík, kterým lze otáčet. Panel alespoň vypadá o něco chytřeji, stejně jako přepracovaná řadicí páka.

Velmi funkčně je realizovaný asistent pro sledování mrtvého úhlu, který překonává pomocníky ve srovnatelně vybavených vozech. Signalizace ve zpětném zrcátku svítí v případě blížícího se auta, rozbliká se až v případě, že chce člověk odbočit.

Co se děje kolem auta, může řidič sledovat díky 3D projekci prostorového kamerového systému na velké osmipalcové multimediální obrazovce. To digitální přístrojový štít za volantem zase nabízí pěknou řádku informačních ploch o spotřebě, navigaci nebo třeba náklonu karoserie v terénu. Asi nejpovedenější a nejvíc praktický je širokoúhlý náhled mapy s budíky po stranách.

K dispozici je i 9,0palcová verze, která je ještě lepší. Má logické uspořádání a jsou na něm užitečná tlačítka pro zkratky i ovládání gesty. Ještě lepší je, že jsou zde bezdrátová připojení pro Android Auto a Apple CarPlay.

Přepínání grafiky je rychlé, plynulé a absolutně rozmazlující. Škoda jen baculatého písma, které v kontrastu geometricky přímých linek interiérového designu působí nevkusně.

Tiguany ve výbavě Life-spec dostanou staromódní fyzické ovladače, avšak zbytek modelové řady má 10,25palcový digitální přístrojový štít s přizpůsobitelným rozložením a spoustou informací.

Celý design interiéru Tiguanu se vlastně až tak moc nezměnil a uvnitř je stále poměrně prostý a jednoduchý, ale palubní deska vypadá o něco elegantněji a širší než dříve.

Celková kvalita je slušná a sedadla jsou pohodlná. Dobrá je i pozice za volantem, která je dostatečně nastavitelná. Zvláště příjemná jsou sportovní sedadla, která najdete ve verzích Elegance a R-Line.

MPG, emise

Spotřeba paliva je vlastně tak trochu silnou stránkou Tiguanu. Základní benzinový motor o objemu 1,5 litru by měl při každodenním ježdění zvládnout spotřebu 40 km/h, zatímco diesely zvládnou 50 km/h, pokud se řidič vyhne volitelným modelům s pohonem 4×4.

Model eHybrid uvádí až 178mpg, ovšem to je možné pouze v případě, že jej řidič bude téměř neustále používat v elektrickém režimu – na delší cestě s použitím benzinového motoru 1,4 turbo dosáhne spíše 40mpg.

Emise CO2 se u Tiguanu pohybují od pouhých 36 g/km u eHybridu po 136 g/km u dieselové verze o výkonu 150 k a 145 g/km u dieselové verze o výkonu 200 k. Benzinový motor o objemu 1,5 litru vypouští 144 g/km u základní verze s výkonem 130 k, 149 g/km u verze s manuální převodovkou a 150 k a 158 g/km u verze s automatickou převodovkou.

Všechny motory modelu Tiguan splňují nejnovější emisní normy. Dieselové Tiguany však pro splnění současných předpisů potřebují systém vstřikování AdBlue, což je další věc, na kterou je třeba pamatovat při nákupu a tankování.

Bezpečnost a zabezpečení

VW Tiguan získal od odborníků na nárazové testy plné pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti. Jeho 96procentní skóre za bezpečnost dospělých cestujících znamená, že se řadí do nejvyšší třídy, přičemž dobré je i hodnocení bezpečnosti dětí a zranitelných účastníků silničního provozu.

Všechny vozy Tiguan jsou standardně vybaveny bezpečnostní výbavou, která zahrnuje záclonové airbagy, boční airbagy pro cestující vpředu, airbagy řidiče a spolujezdce a kolenní airbag řidiče. Standardem je také adaptivní tempomat, kontrola stability a sledování ospalosti řidiče.

Dále rozpoznávání dopravních značek a nouzové autonomní brzdění, které dokáže rozpoznat chodce vystupujícího před autoem. K dispozici jsou také přední a zadní parkovací senzory a řízení s udržováním jízdního pruhu.

V oblasti bezpečnosti jsou k dispozici úchyty ISOFIX pro dětské sedačky na krajních zadních sedadlech, alarm, centrální zamykání s blokováním a vestavěný systém nouzového volání e-call, který automaticky přivolá pomoc, pokud zjistí, že airbagy vystřelily a nikdo se ve voze nepohybuje.

VW Tiguan problémy a spolehlivost

Volkswagen obecně vyrábí dobře zpracované a spolehlivé vozy, ovšem v průzkumech spolehlivosti a spokojenosti zákazníků si Tiguan nevede nijak oslnivě a obvykle se umisťuje až za alternativami, jako jsou Mazda CX-5, Kia Sportage a Honda CR-V.

Někteří majitelé hlásí problémy s dotykovým displejem, jiní zmiňují, že vepředu umístěné senzory systému nouzového brzdění často vypadávají, protože se na ně dostala špína nebo nečistoty z vozovky.

Tiguan byl poměrně často reklamován, například kvůli nesprávně svařenému sedadlu řidiče, nesprávně připevněným střešním spoilerům, nefunkčnímu tažnému zařízení a dokonce i vadné palivové nádrži.

VW Tiguan recenze – shrnutí

Líbivá je šedá Indium metalíza i obutá kolesa, černý strop, masivní nárazník i čtyřúhelníkové výdechy výfuku na imitaci difuzoru. Je toho spousta. Nový Tiguan má prostě skvělou fazónu. V popsané výbavě však stojí přes milion a čtvrt, a dostává se tak do cenových hladin prestižnějších německých konkurentů z řad BMW nebo Mercedesu.

V autobazarech lze získat VW Tiguan i v řádu dvou i tří set tisíc korun, ovšem řeč je o více než deset let starých modelech se stovkami najetých kilometrů. Na stránkách autobazarů lze najít recenze VW Tiguan 2.0 TDI 103kw i VW Tiguan 1.4 TSI recenze.

VW Tiguan 2.0 TDI 103kw recenze často zmiňují problémy s motorem, s turbodmychadlem nebo s vnějšími světly a airbagy. VW Tiguan 1.4 TSI recenze hodnotí vůz veskrze pozitivně. Chválí si prostorný vnitřek, sklápění sedaček, účinné brzdy i skvělé jízdní vlastnosti na různém povrchu. Naopak mají připomínky k mechanickému zvuku motoru nebo vyšší spotřebě.