SUV Bazar: BMW E83 X3 xDrive20d

suv_bmw_x3

BMW X3 stálo v roce 2003 u založení segmentu kompaktních prémiových SUV. Díky vysoké kvalitě zpracování je stále poptávaným autem. Jde o nejprodávanější dieselový dvoulitr s automatem. Co toto SUV nabízí? Jaké jsou jeho nejčastější závady?

Kompaktní premiant

Modely první generace sjížděly z výrobní linky rakouské firmy Magna Steyr mezi léty 2003 – 2010. V roce 2006 představilo BMW facelift X3 a v září 2010 dorazila druhá generace. Pětimístná karoserie má rozměry 4569 x 1853 x 1674 mm. Objem zavazadlového prostor je 480 litrů. Po sklopení zadních sedadel se kapacita zvýší na 1560 litrů. Do nádrže se vejde 67 litrů paliva.

auto-pc5afsobc3ad-sportovnc3adm-dojmem-1400x930-4912635
Auto působí sportovním dojmem.

Výbava na úrovni

V základní výbavě byla u modelů X3 klimatizace, aktivní hlavové opěrky, rádio na CD a asistent pro jízdu z kopce. Auta s benzínovým šestiválcem měla navíc dvojitou koncovku výfuku. Na přání nabízel výrobce i boční airbagy vzadu, sportovní sedadla, navigaci, přípravu pro telefon a hlasové ovládání. V příplatkové výbavě se objevily také bi-xenonové světlomety, panoramatické střešní okno, sportovní podvozek nebo M paket.

interic3a9r-bmw-x3-1400x930-1052876
Interiér BMW X3.

Spolehlivá pověst

BMW X3 má pověst spolehlivého auta, ačkoli opotřebovaný dvouhmotový setrvačník může způsobit nepříjemné starosti. Bez ohledu na motorizaci praskají výfukové svody. U dieselů s vysokým kilometrovým nájezdem odchází vstřikovací trysky, čerpadla a filtry pevných částic. Vícelamelová spojka pohonu 4×4 s elektromechanickým ovládáním byla u prvních ročníků dost poddimenzována.

Lamely spojky se brzy opotřebovaly a bylo nutné vyměnit celý diferenciál. Občas se objevují popraskané kryty světlometů a vadné senzory váhy nasávaného vzduchu. Všechny motory mají rozvody hnané spolehlivým řetězem. Hodně náchylná je přední náprava, kde často dochází k opotřebení spodních příčných ramen a čepů. Šestistupňové automatické převodovky montované od roku 2006 fungují bez větších problémů. 

Olej v automatu se doporučuje měnit po 100 000 km. Pod kapotou 1. generace BMW X3 se objevilo osm benzínových a devět naftových motorů. Na našem trhu lze nejčastěji narazit na dvoulitrový a třílitrový diesel. Pohon 4×4 xDrive mají v základu všechny E83.

dieselovc3bd-dvoulitr-1400x930-1980128
Dieselový dvoulitr.

Bezpečnost posádky především

Modelová řada 2008 prošla bezpečnostními testy EURO NCAP, kde dosáhla hodnocení ochrany dospělých 4/5, dětí 4/5 a chodců 1/4. Při čelním nárazu hrozí řidiči zranění hrudníku a stehen. Naopak riziko zranění hlavy a chodidel je minimální.

Spolujezdec může být ohrožen při nehodě v oblasti stehen. Vynikající výsledky má BMW X3 při bočním nárazu, především v oblasti ochrany hlavy. Čelní střet nemusí skončit dobře pro chodce, nárazník i kapota mu mohou způsobit vážná zranění. Proto v této oblasti dosáhla X3 nízkého skóre. BMW nese kódové označení E83

Populární u žen

Podle německého TÜV mají deset let staré BMW X3 závažnou poruchovost na úrovni 21,7 %, což je podprůměr. Jak si auto vede na českém trhu s ojetými auty? Jde o poptávané vozidlo kategorie SUV pro svoji prémiovost a kvalitu zpracování. Až v 60 % případů jej kupují ženy. Každopádně je nejlepší takovéto vozidlo kupovat u zavedeného autobazaru. V jiném případě se může jeho nákup dost prodražit. Mezi hlavní rizika nákupu mimo autobazar patří hlavně chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic.

dc3a9lka-x3-je-4569-mm-1400x930-5578469
Délka X3 je 4569 mm.