SUV Bazar: BMW E83 X3 xDrive20d

BMW X3 stálo v roce 2003 u založení segmentu kompaktních prémiových SUV. Díky vysoké kvalitě zpracování je stále poptávaným autem. Jde o nejprodávanější dieselový dvoulitr s automatem. Co toto SUV nabízí? Jaké jsou jeho nejčastější závady?
Auta SUV jsou vozidla, která kombinují výkon a robustnost s pohodlím a vysokou jízdní pozicí. Tyto vozy mají větší kabinu než klasické automobily, což umožňuje větší prostor pro cestující i zavazadla. Mezi oblíbené SUV patří třeba Honda CR-V.
Slyšeli jste o pronájmu Beast? Můžete si pronajmout Teslu přímo na ulici. Neváhejte použít slevový kód Y4T152EMMD a stáhnout aplikaci zde >
Kompaktní premiant
Modely první generace sjížděly z výrobní linky rakouské firmy Magna Steyr mezi léty 2003 – 2010. V roce 2006 představilo BMW facelift X3 a v září 2010 dorazila druhá generace. Pětimístná karoserie má rozměry 4569 x 1853 x 1674 mm. Objem zavazadlového prostor je 480 litrů. Po sklopení zadních sedadel se kapacita zvýší na 1560 litrů. Do nádrže se vejde 67 litrů paliva.

Výbava na úrovni
V základní výbavě byla u modelů X3 klimatizace, aktivní hlavové opěrky, rádio na CD a asistent pro jízdu z kopce. Auta s benzínovým šestiválcem měla navíc dvojitou koncovku výfuku. Na přání nabízel výrobce i boční airbagy vzadu, sportovní sedadla, navigaci, přípravu pro telefon a hlasové ovládání. V příplatkové výbavě se objevily také bi-xenonové světlomety, panoramatické střešní okno, sportovní podvozek nebo M paket.

Spolehlivá pověst
BMW X3 má pověst spolehlivého auta, ačkoli opotřebovaný dvouhmotový setrvačník může způsobit nepříjemné starosti. Bez ohledu na motorizaci praskají výfukové svody. U dieselů s vysokým kilometrovým nájezdem odchází vstřikovací trysky, čerpadla a filtry pevných částic. Vícelamelová spojka pohonu 4×4 s elektromechanickým ovládáním byla u prvních ročníků dost poddimenzována.
Lamely spojky se brzy opotřebovaly a bylo nutné vyměnit celý diferenciál. Občas se objevují popraskané kryty světlometů a vadné senzory váhy nasávaného vzduchu. Všechny motory mají rozvody hnané spolehlivým řetězem. Hodně náchylná je přední náprava, kde často dochází k opotřebení spodních příčných ramen a čepů. Šestistupňové automatické převodovky montované od roku 2006 fungují bez větších problémů.
Olej v automatu se doporučuje měnit po 100 000 km. Pod kapotou 1. generace BMW X3 se objevilo osm benzínových a devět naftových motorů. Na našem trhu lze nejčastěji narazit na dvoulitrový a třílitrový diesel. Pohon 4×4 xDrive mají v základu všechny E83.

Bezpečnost posádky především
Modelová řada 2008 prošla bezpečnostními testy EURO NCAP, kde dosáhla hodnocení ochrany dospělých 4/5, dětí 4/5 a chodců 1/4. Při čelním nárazu hrozí řidiči zranění hrudníku a stehen. Naopak riziko zranění hlavy a chodidel je minimální.
Spolujezdec může být ohrožen při nehodě v oblasti stehen. Vynikající výsledky má BMW X3 při bočním nárazu, především v oblasti ochrany hlavy. Čelní střet nemusí skončit dobře pro chodce, nárazník i kapota mu mohou způsobit vážná zranění. Proto v této oblasti dosáhla X3 nízkého skóre. BMW nese kódové označení E83
Populární u žen
Podle německého TÜV mají deset let staré BMW X3 závažnou poruchovost na úrovni 21,7 %, což je podprůměr. Jak si auto vede na českém trhu s ojetými auty? Jde o poptávané vozidlo kategorie SUV pro svoji prémiovost a kvalitu zpracování. Až v 60 % případů jej kupují ženy. Každopádně je nejlepší takovéto vozidlo kupovat u zavedeného autobazaru. V jiném případě se může jeho nákup dost prodražit. Mezi hlavní rizika nákupu mimo autobazar patří hlavně chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic.
